تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

واکسن کرونا و ماجرای دوز اول، دوز دوم!

اغلب سالمندان ایرانی با واکسن سینوفارم واکسینه شده‌اند و برخی خبرها از تاخیر در واردات دوز دوم آن خبر می‌دهند. آیا تاخیر در تزریق دوز دوم خطرناک است؟ آیا می‌توان از دو نوع واکسن استفاده کرد؟

کد خبر: ۹۳۹۰۷
۰۸:۴۷ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۰

 

از واکسن سینوفارم چه خبر؟ واکسن‌های ایرانی در راهند

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: از زمانی که کار واکسیناسیون در ایران شروع شد، این روند با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بود، یک روز واکسن بود، مرکزی برای واکسیناسیون نبود، یک روز مرکز بود، واکسن نبود، مثل واکسن سینوفارم که اکثر سالمندان با این نوع واکسن، واکسینه شدند و حالا خبر‌ها حاکی از آن است که دوز دوم این واکسن وارد نشده و فعلا باید منتظر باشند.


ماجرا چیست؟

یکی از مخاطبان دیدارنیوز در پیامی به این رسانه اعلام کرد که مادرش باید هفتم خرداد نوبت دوم واکسن خود را دریافت می‌کرد، اما پس از مراجعه به مرکز واکسیناسیون به آن‌ها اعلام شده که فعلا واکسن سینوفارم موجود نیست و باید صبر کنید و به محض رسیدن واکسن به شما اطلاع داده می‌شود.

او در توضیح بیشتر گفت: اگر مطمئن بشوم که واکسن مورد نظر وارد می‌شود صبر می‌کنم، اما نگرانl واکسن اولیه اثر بخشی خود را از دست دهد و اینطور که شنیدم از هیچ نوع واکسن دیگری هم نمی‌توانند استفاده کنند.

این موضوع خبرنگار دیدار را برآن داشت تا در این زمینه تحقیق کند و راهکاری برای این مشکل از زبان متخصصان پیدا کند، ماحصل این تحقیقات این بود که کارشناسان و متخصصان این حوزه گفتند که فعلا جای نگرانی نیست و هر چقدر فاصله دوز اول تا دوم بیشتر باشد میران اثر بخشی و ایمن زایی بالاتر می‌رود، این نکته‌ای است که در همه مقالات علمی مورد تایید است.


بیشتر بخوانید:صف‌های واکسیناسیون کرونا؛ تناقض‌های اطلاع‌رسانی و الباقی ماجرا


 

واکسیناسیون همراه با وعده و هشدار

یکی از کسانی که از زمان شروع کرونا در همه حوزه‌ها حرفی برای گفتن داشت سعید نمکی، وزیر بهداشت بود که یک روز از ورود پیک‌های مختلف کرونا صحبت می‌کرد و یک روز از ورود واکسن‌های خارجی تا ترغیب مردم به استفاده از واکسن ایرانی و این تشویق و ترغیب‌ها تا جایی پیش رفت که چند روز پیش گفت که خودش واکسن ایرانی را دریافت خواهد کرد و همین دیروز هم از ورود واکسن ایرانی به بازار و تسریع در روند واکسیناسیون گفت و در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که چاره‌ای جز صبر کردن و منتظر ماندن برای سرعت گرفتن واکسیناسیون نیست.

اما آیا نبود دوز دوم یکی از واکسن‌های وارداتی می‌تواند برای دریافت کنندگان خطرناک باشد یا خیر. در این مورد که پدیده نادری، شیمیدان تحلیلی  می‌گوید: در مورد واکسن‌ها توصیه این است که دو تا واکسن متفاوت تزریق نشود.

او ادامه می‌دهد: اما گاهی چاره‌ای نیست و ممکن است فردی در خارج از کشور فایزر یا مدرنا زده باشد و بعد برای دوز دوم به ایران برگشته باشد در چنین مواقعی توصیه این است که اگر واکسن‌های فایزر، مدرنا و یا حتی استرازنکا دریافت کرده اند الان هم مجبورند دوز دوم را دریافت کنند بهتر است واکسن‌های بی خطر مثل سینوفارم استفاده کنند.

نادری اذعان داشت: منظور از بی خطر این است که از ویروس کشته شده استفاده شده باشد و نکته مهم اینکه اگر  فاصله دریافت دور اول و دوم بیشتر باشد، اثر بخشی دوز دوم را از بین نمی‌برد.

از واکسن سینوفارم چه خبر؟ واکسن‌های ایرانی در راهند

 


بیشتر بخوانید:آیا واکسن چینی سینوفارم برای سالمندان مناسب است؟


محققان چه می‌گویند؟

تحقیقات جدید نشان داده است که واکسیناسیون کرونا با دو نوع واکسن مختلف در دو مرحله نسبت به تزریق دو دز از یک واکسن واحد، عوارض جانبی کوتاه‌مدت بیشتری در افراد ایجاد می‌کند.

مطالعه کام-کاو (Com-Cov) که در ماه فوریه گذشته توسط متخصصان دانشگاه آکسفورد آغاز شد در حال بررسی این است که تزریق مخلوطی از واکسن آکسفورد ـ آسترازنکا و واکسن فایزرـ بیوان‌تک چه سطحی از ایمنی ایجاد می‌کند. این روش درمانی که تحت عنوان تقویت اولیه ناهمگن (heterologous prime-boost) نیز شناخته می‌شود. فقط می‌تواند با واکسن‌های مجاز اعمال شود و شامل استفاده از یک دز از دو واکسن مختلف است. با توجه به عدم دسترسی کافی به برخی واکسن‌ها و نیز تغییر در توصیه‌های پزشکی در خصوص واکسن آسترازنکا، پزشکان و مقام‌های بهداشتی در جهان به شکل روزافزونی معتقدند که در ماه‌های آینده استفاده از روش تقویت اولیه ناهمگن برای واکسینه‌کردن همگانی جمعیت ضروری خواهد بود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی