تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

تکدی‌گری؛ سیمای تاریک جامعه

تکدی‌گری یکی از معضل‌های اجتماعی در کشور و یا حتی در سطح جهان محسوب می‌شود، همیشه دیدن افرادی که با لباس‌ها و قیافه درهم و ژولیده در برابر دیدگانمان در معابر، مکان‌های پرتردد و حتی در درب منازل برای تقاضای کمک ظاهر می‌شوند، چندان خوشایند نیست و در بسیار از اوقات باعث تکدر خاطر نیز می‌شود.

کد خبر: ۹۳۷۶۳
۱۰:۰۶ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

تکدی‌گری در دالان تاریخ

دیدارنیوز ـ بسیاری از افراد در مواجهه با متکدیان بلافاصله تحت تاثیر قرار می‌گیرند و برای کمک به این افراد دست به جیب می‌شوند تا شاید بتوانند با همین مبلغ اندک کمک کوچکی به این افراد بکنند، متاسفانه با وضعیت نامناسب اقتصادی جمعیت متکدیان نیز در حال افزایش است، این معضل موضوع تازه‌ای نیست و از دیرباز همواره افرادی وجود داشتند که از این طریق امرار معاش می‌کردند، در گذشته به این افراد گدا و امروز متکدی می‌گویند.

کشور ایران هیچ‌گاه کشور فقیری نبوده است، اما در گذشته نیز به‌علت نبود عدالت در توزیع منابع، وجود فاصله طبقاتی در بین اقشار مختلف مردم و ... بخشی از جمعیت ایران همواره در فقر به‌سر می‌برند، شاید یکی از دلایل اصلی روی آوردن افراد به تکدی‌گری مسئله فقر باشد، همچنین نباید نقش نهاد‌های حمایتی و موسسات خیریه را در کاهش این معضل اجتماعی نادیده گرفت.

طبق قانون مجازات اسلامی ماده ۷۱۲ تکدی‌گری جرم محسوب می‌شود، اما به‌نظر می‌رسد قوانین مربوط به این حوزه هیچ کمکی به کم شدن این معضل در جامعه نکرده است، باید گفت عده‌ای از متکدیان از احساسات مردم سوءاستفاده و از این طریق درآمد‌های میلیونی نیز کسب می‌کنند، قطعا در کنار این معضل آسیب‌های دیگری نیز ایجاد خواهد شد.

فقر عامل اصلی در شکل‌گیری معضل تکدی‌گری

شهرام مقدس جامعه‌شناس در خصوص معضل تکدی‌گری در کشور، اظهار کرد: عوامل متعددی در شکل‌گیری این آسیب در جامعه موثر خواهد بود، یکی از مهم‌ترین مباحث در بحث تکدی‌گری موضوع فقر و نارسایی افراد در تامین نیاز‌های معشتی است، نیاز‌های معیشتی افراد گاهی اقتضا می‌کند که آن‌ها به سمت تکدی‌گری کشیده شوند.

وی افزود: برخی از افراد روحیه کار و تلاش ندارند و اگر شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که نتوانند نیاز‌های اولیه زندگی خود را تامین کنند با سوءاستفاده از احساسات مردم دست به تکدی‌گری می‌زنند، گاهی مشاهده می‌شود برخی از افراد به‌صورت ساختاری و گروه‌های تشکیلاتی با ساماندهی زنان و کودکان اقدام به ترویج این معضل در جامعه می‌کنند.

مقدس خاطرنشان کرد: باتوجه به موقعیت خاص جامعه، مردم نیز با کمک به متکدیان به گسترش تکدی‌گری در جامعه کمک می‌کنند.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه مجموعه مدیریت شهری و نیروی انتظامی نباید اجازه دهند بحث تکدی‌گری در جامعه گسترش پیدا کند، عنوان کرد: متکدیان باید بر اساس یک چارچوب شناسایی شوند، سپس اگر این افراد دارای معلولیت و از کارافتادگی هستند، مورد حمایت نهاد‌های متولی برای افزایش سطح رفاه قرار بگیرند.

وی بیان کرد: باید برای شناسایی نیازمندان واقعی یک چارچوب تعیین شود، افراد از کارافتاده، بی‌سرپرست، معلول، دارای اعتیاد و ... که برای تامین معیشت دست به تکدی‌گری می‌زنند، باید تحت قوانین حمایتی تحت پوشش قرار بگیرند و برای این مسئله نیز قوانین زیادی وجود دارد.

مقدس ادامه داد: بیماران و معلولانی که با استفاده از این ویژگی مردم را برای کمک تحت تاثیر قرار می‌دهند، می‌توانند برای حمایت مالی و درمانی طبق دستورالعمل‌ها تحت پوشش نهاد‌های حمایتی باشند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه باید زیرساخت‌های اقتصادی کشور به‌گونه‌ای باشد که معشیت و اشتغال مردم را تامین کند، تصریح کرد: اگر وضعیت اقتصادی در کشور مناسب نباشد، پدیده‌هایی مانند تکدی‌گری، سرقت و جرایم اقتصادی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه همواره جوامع در معرض آسیب قرار دارند، گفت: نارسایی‌های موجود در جامعه موجب ایجاد آسیب و شکل‌گیری معضلات در جامعه می‌شود، باید در این شرایط یک ساز و کار قانونمند برای حمایت از آسیب‌دیدگان این مشکلات داشته باشیم.

متکدیان کودک، معلول و معتاد تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند

نرگس عسگری، مدیرکل سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه جمع‌آوری متکدیان در سطح شهر‌ها بر عهده سازمان بهزیستی نیست، اظهار کرد: این مسئله از وظایف شهرداری‌ها است، شهرداری‌ها پس از جمع‌آوری متکدیان این افراد را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و اگر شرایط لازم را داشتند برای حمایت به این سازمان معرفی می‌شوند.

وی افزود: اگر متکدیان دارای اعتیاد باشند برای ترک به کمپ‌های ترک اعتیاد تحت نظر بهزیستی هدایت می‌شوند، متکدیانی که دارای معلولیت باشند نیز به مراکز نگهداری معلولان معرفی می‌شوند، کودکان کار و خیابانی نیز که تکدی‌گری می‌کنند، پس از معرفی به سازمان بهزیستی برای حمایت به مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست معرفی خواهند شد.

عسگری در خصوص سرنوشت متکدیان معتادی که اعتیاد خود را ترک کرده‌اند، گفت: برای اینکه این افراد مجددا به چرخه تکدی‌گری و اعتیاد بازنگردند، در مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد برای کسب مهارت و حرفه‌آموزی به سازمان فنی و حرفه‌ای معرفی می‌شوند.

مدیرکل سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: سپس افرادی که اعتیاد خود را ترک کرده و حرفه‌ای را نیز فراگرفته‌اند، برای ایجاد شغل مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند، سالانه حدود ۱۰ درصد اعتبارات اشتغال بهزیستی به معتادان بهبود یافته تعلق می‌گیرد که این مبلغ بسیار قابل توجه است.

وی خاطرنشان کرد: کودکان کار و خیابانی نیز که پس از جمع‌آوری توسط شهرداری به سازمان بهزیستی معرفی شده‌اند، اگر خانواده‌ای نداشته باشند، در مراکز نگهداری کودکان نگهداری می‌شوند، اگر دارای خانواده باشند باید صلاحیت والدین توسط مقام قضایی تشخیص داده شوند، در صورت داشتن صلاحیت این کودکان به کانون خانواده بر می‌گردند.

عسگری با اشاره به پدیده زباله‌گردی که در این شرایط با افزایش روبرو شده است، توضیح داد: این مسئله در حال حاضر یک آسیب به‌شمار نمی‌رود، بلکه باید این فرآیند اجتماعی مورد بررسی دقیق قرار بگیرد، در حال حاضر این مسئله سلامت افراد را به‌ویژه در شرایط کرونایی مورد تهدید قرار می‌دهد.

مدیرکل سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: عموما دید مطلوبی نسبت به زباله‌گردی در جامعه وجود ندارد، جامعه‌شناسان باید به‌صورت اصولی و ریشه‌ای به این موضوع بپردازند و برای آن راهکار پیشنهاد بدهند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: تکدی‌گری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی