تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را به آمریکا و اسرائیل تحمیل کرد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را به آمریکا و اسرائیل تحمیل کرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

بالاخره با اعمال شاقه واکسن زدم!

بالاخره واکسن زدم. این گزارش رسول شکوهی روزنامه‌نگار و عضو تحریریه دیدار است از واکسن زدن در صف بیماران خاص. گزارشی که از بی‌نظمی‌هایی می‌گوید که به راحتی قابل برطرف شدن است.

کد خبر: ۹۲۶۶۷
۱۶:۲۶ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۰

واکسیناسیون بیماران خاص بیمارستان یاس

دیدارنیوز – رسول شکوهی: ۲۱ فروردین بود که فراخوان‌هایی در گروه‌ها و کانال‌های مربوط به بیماری ام اس منتشر شد که بیماران خاص می‌توانند با مدارک پزشکی خود و مراجعه به برخی بیمارستان‌ها مانند بیمارستان امام حسین (ع) و طالقانی می‌توانند واکسن کرونا دریافت کنند. آن زمان هنوز برنامه ریزی مشخصی درباره واکسیناسیون بیماران خاص اعلام نشده بود و بسیاری از بیماران ام اس مانند من به بیمارستان امام حسین مراجعه کردند و با شلوغی و ازدحام و بی برنامگی روبرو شدند و از واکسن زدن منصرف شدند.

مشروح اتفاقات آن روز را در گزارشی با عنوان «واکسن کرونا برای بیماران خاص؛ شلوغی و تجمع بدتر از صف مرغ!» نوشتم. بعد از آن لینکی از طریق انجمن ام اس برای ثبت نام واکسن کرونا مشخص شد و بیماران می‌توانستند با ثبت نام آمادگی خود را برای دریافت واکسن اعلام کنند. من هم به مانند بسیاری از بیماران ام اس چند بار ثبت نام کردم، ولی خبری نشد تا شب گذشته.

بعد از گذشت بیش از یک ماه شب گذشته پیامی از طرف انجمن ام اس ایران با این متن برایم ارسال شد: «عضوگرامی، لطفاجهت تزریق واکسن کووید (دوز اول) باکارت ملی وکارت انجمن روز دوشنبه ۳ خرداد ساعت ۱۰ الی ۱۱ به بیمارستان یاس واقع درخیابان کریمخان زند انتهای خیابان استاد نجات اللهی شمالی- بالاتر از سازمان زمین شهری (چنانچه دوز اول را دریافت نموده اید نیازبه مراجعه نمی‌باشد وجهت دوزدوم متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.) این زمان اعلامی صرفا برای شما می‌باشد. انجمن ام اس ایران»

صبح امروز به بیمارستان یاس رفتم و باز هم تجمع بیماران ام اس و سرطانی و سالمندان به شدت نگران کننده بود. یکی از مشکلات این بود که یک نفر برای تزریق از طرف بیمارستان تعیین شده بود و باقی کادر درمان مشغول انجام کار‌های اداری بودند و تا جایی که من پیگیری کردم ناظری هم از طرف وزارت بهداشت حضور نداشت و نمی‌شد این مساله را از طریق او پیگیری کرد.

حتی تعداد صندلی‌هایی که در فضای باز و در گرما برای نشستن بیماران در زمان انتظار در نظر گرفته شده بود نیز کافی نبود و تعداد زیادی از بیماران روی زمین و روی بلوک‌های سیمانی نشسته بودند. یک ساعت و نیم منتظر ماندم تا اسمم را صدا بزنند و بتوانم واکسن تزریق کنم. گرما یکی از اصلی‌ترین عوامل برای تشدید علائم ام اس است و منتظر ماندن بیماران در گرما آن هم با ازدحام و تجمع از چند حوزه می‌تواند برای این بیماران خطرناک باشد.

حتی بیمارانی بودند که با واکر و ویلچر آمده بودند تلاش می‌کردند سایه‌ای پیدا کنند تا از آفتاب و گرما در امان باشند. حدود ۲۰۰ بیمار ام اسی و سالمند حضور داشتند تا کار‌های اداری انجام شود و آن یک نفر که مسئول تزریق بود به آن‌ها واکسن تزریق کند. عجیب است که بیمارستان یاس که بسیار بزرگ و مجهز هم محسوب می‌شود نیروی کافی برای واکسیناسیون در نظر نگرفته است.

نمایندگان انجمن ام اس هم که با شال نارنجی خود را از باقی مسئولین بیمارستان متمایز کرده بودند با کاغذ‌هایی که در دست داشتند افراد را با کمک حراست بیمارستان صدا می‌کردند و در مرحله اول کارت ملی و کارت انجمن را از آن‌ها می‌گرفتند و بعد از آن با صدا کردن اسمشان برگه رضایت نامه را به آن‌ها می‌دادند تا امضا شود. بعد از آن حراست بیمارستان اسم افراد را می‌خواند. حدود یک ساعت و نیم هر فردی منتظر بود تا نوبتش شود.

در نهایت بعد از همه این مشکلات که به راحتی می‌تواند بر طرف شود، ولی معلوم نیست که چرا این اتفاق نمی‌افتد و این حجم از ناکارآمدی در حوزه سلامت هیچ جای توجیه ندارد توانستم دوز اول واکسن را دریافت کنم. بدون هیچ برگه‌ای که برای دوز دوم تاریخی مشخص کند و توضیحاتی بدهد. پیگیری‌ها برای دوز دوم هم با این جمله خاتمه یافت که «باز هم براتون پیام میاد».

پیگیری‌های من از انجمن ام اس به نتیجه نرسید و نه تنها روابط عمومی این انجمن بلکه مسئولان اصلی آن مانند اعضای هیات مدیره و مدیرعامل نیز پاسخگو نبودند. در نهایت این روز‌ها می‌گذرد و بیماران خاص هم واکسینه خواهند شد، ولی این حجم از نابسامانی و مشکلاتی که برای بیماران خاص که نیاز به حمایت دارند در عملکرد وزارت بهداشت و انجمن ام اس ثبت خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی