تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

ابراهیم آمد؛ همه در انتظار اسحاق!

امروز ترافیکی از نامزدهای مشهور در وزارت کشور شکل گرفت. مهم‌ترین نامزد اما ابراهیم رئیسی بود که با بیانیه‌ای خبر از حضور داد. علی لاریجانی هم آمد و حالا همه در انتظار اسحاق جهانگیری هستند.

کد خبر: ۹۱۳۸۷
۱۱:۰۳ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰

ابراهیم آمد؛ همه در انتظار اسحاق!

دیدارنیوز – رسول شکوهی: صبح آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری ترافیکی از کاندیدا‌های شناخته شده بود. اما همه در انتظار ابراهیم رئیسی و اسحاق جهانگیری بودند. تا ببینند در نهایت آن‌ها ثبت نام می‌کنند یا نه. انتظاری که زیاد طول نکشید و با بیانیه ابراهیم رئیسی روشن شد که او در انتخابات ثبت نام می‌کند. حالا تنها غایب بزرگ میدان اسحاق جهانگیری است.

در ابتدای صبح محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران و علی لاریجانی رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی به وزارت کشور رفتند.

از دیگر چهره‌هایی که امروز به خیابان فاطمی رفتند نام مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز و عباس آخوندی وزیر پیشین وزارت راه و شهرسازی نیز دیده می‌شود. شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد در دولت محمود احمدی نژاد نیز از دیگر افرادی بود که صبح امروز شنبه ۲۵ اردیبهشت ثبت نام خود را در انتخابات نهایی کرد.

با بیانیه سید ابراهیم رئیسی مبنی بر اعلام حضور، تکلیف اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری تا حدودی زیادی مشخص شد و این جریان سیاسی با اجماع بر ابراهیم رئیسی پا به عرصه انتخابات می‌گذارد.

مثلث انتخاباتی رئیسی، لاریجانی و ؟

اصلاح طلبان و اعتدال گرایان، اما هنوز به جمع بندی نرسیده اند و طبیعتا منتظر اعلام نهایی تایید صلاحیت‌ها هستند. تا قبل از ثبت نام علی لاریجانی و حملات تند او به دولت روحانی بسیاری بر این باور بودند که، چون لاریجانی در دوران ریاست مجلس بیشترین هماهنگی را با روحانی داشت پس می‌تواند کاندیدای احتمالی این جریان باشد، ولی گویا لاریجانی مستقل از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان پا به عرصه انتخابات گذاشته است.

با اینکه شایعاتی درباره عدم حضور لاریجانی در صورت ورود رئیسی به انتخابات شنیده می‌شد، اما در نهایت خاندان لاریجانی با علی پا به عرصه انتخابات گذاشت. از طرفی دیگر تقریبا پایگاه رای اسحاق جهانگیری و علی لاریجانی یکسان است و احتمالا لاریجانی به این جمع بندی رسیده است که جهانگیری یا نمی‌آید یا کاندیدای نهایی جریان اصلاح طلبی و حامیان دولت روحانی نخواهد بود. حتی بعید نیست که احتمال رد صلاحیت اسحاق جهانگیری علی لاریجانی را به صحنه انتخابات کشانده باشد. 

حضور علی لاریجانی در این انتخابات حداقلی‌ترین دستاوردی که می‌تواند برای او داشته باشد این است که به احتمال زیاد تایید صلاحیت می‌شود و رجل سیاسی بودن خود را در عرصه انتخابات ثابت کند تا در نهایت ادامه حیات سیاسی خود را با این سرمایه ادامه دهد.

با این اوصاف دو ضلع رقابت در این انتخابات مشخص شده اند و رئیسی و لاریجانی قطعا رقابت ویژه‌ای در انتخابات خواهند داشت. اما این رقابت می‌تواند یک ضلع دیگری نیز داشته باشد و آن را اصلاح طلبان نمایندگی می‌کنند. اصلاح طلبان منتظر می‌مانند تا تایید صلاحیت‌ها اعلام شود و ببینند که از بین مسعود پزشکیان و محسن هاشمی و عباس آخوندی و محسن مهرعلیزاده و چند نفر دیگر چه افرادی تایید صلاحیت می‌شوند و کدام یک شانس رای آوری بیشتری دارد. اسحاق جهانگیری با اینکه امکان رای آوری کمتری دارد، ولی توان اجماع سازی زیادی دارد. حال که تکلیف ابراهیم مشخص شد باید منتظر اسحاق ماند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
تندیس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
0
0
دیگه کار از اسحق و موسی گذشته شاید که خضر مبارک پی درآید.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی