تیتر امروز

تغییر احکام‌ اجتماعی از منظر دین عقلایی؛ پروژه اتمام یافته یا شروع یک پروسه اصلاحی مادام العمر؟
اولین برنامه دیدار اندیشه با حضرت آیت الله ایازی

تغییر احکام‌ اجتماعی از منظر دین عقلایی؛ پروژه اتمام یافته یا شروع یک پروسه اصلاحی مادام العمر؟

در اولین برنامه «دیدار اندیشه»، حسین جعفری به شهر قم رفته و گفتگویی جالب و شنیدنی با آیت الله ایازی از مدرسین و محققین و اندیشه ورزان حوزه علمیه در قم داشته، که در ادامه می‌خوانید.
یکشنبه طوفانی در آئینه رسانه‌ها
مطبوعات جهان درباره سقوط بالگرد حامل رئیسی و همراهان چه گفتند

یکشنبه طوفانی در آئینه رسانه‌ها

سانحه سقوط منجر به درگذشت حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان، علاوه بر انتظار حدود ده ساعته و واکنش‌های داخلی، بازخورد خبری در سطح جهان را هم به دنبال داشت
اندیشکده آمریکایی: برای پیروزی در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد (قسمت پایانی)
از چشم جهان (۱۵۱)

اندیشکده آمریکایی: برای پیروزی در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد (قسمت پایانی)

در قسمت اول مقاله «اندیشکده آمریکایی: برای شکست روسیه در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد» به دو مساله اشاره شد و در این مطلب، سه مساله راهبردی دیگر و پایانی را می‌خوانید.

خرم: حضور ترامپ در شورای امنیت یک مانور سیاسی است

یک کارشناس حقوق بین‌الملل تصمیم ترامپ برای حضور در شورای امنیت سازمان ملل و طرح موضوع ایران را مانور سیاسی آمریکا در رابطه با ایران دانست و گفت: از آنجایی که ترامپ نمی‌تواند به قطعنامه ۲۲۳۱ استناد کند سعی دارد با مانور سیاسی به فضاسازی علیه ایران بپردازد.

کد خبر: ۹۰۷۱
۰۹:۲۷ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۷

دیدارنیوز - علی خرم ادامه داد: ترامپ نمی‌تواند به قطعنامه ۲۲۳۱ اشاره کند یا درخواست کند که این قطعنامه یک بار دیگر باز شود و دوباره رأی‌گیری شود و یا ایران را به نقض آن متهم کند چرا که ایران به تمام تعهداتش عمل کرده و کشورهای ۱+۴ نیز اجرای برجام از سوی ایران را تأیید می‌کنند. همچنین هیچ سندی در رابطه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ وجود ندارد. در نتیجه کار برای آمریکا به لحاظ حقوقی سخت است.

وی ادامه داد: انجام فضاسازی علیه ایران در یک پروژه سیاسی نیز مستلزم آن است که برخی از کشورها با این روند همراهی کنند در حالی که اعضای دائم شورای امنیت و بسیاری از کشورها در جامعه بین‌الملل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را تأیید کرده و برخلاف نظر آمریکا معتقدند این آمریکاست که این قطعنامه را نقض کرده است. ممکن است آمریکا به طرح یکسری ادعاهای سیاسی مثلا در بحث فعالیت‌ها و آزمایش‌های موشکی ایران بپردازد که البته قطعنامه ۲۲۳۱ در این رابطه هیچ ممنوعیتی برای ایران در نظر نگرفته است بلکه اخلاقا از ایران خواسته از توسعه فعالیت‌های موشکی‌اش جلوگیری کند.

خرم خاطرنشان کرد: معتقدم ترامپ سعی دارد قطعنامه ۲۲۳۱ را به نحوی مجددا علیه ایران باز کند تا یک بار دیگر درباره آن براساس اهداف او رأی‌گیری شود. با این حال این دیدگاه وجود دارد که ترامپ بیشتر تمایل دارد به خاطر خودشیفتگی شخصی‌اش برود و روی صندلی ریاست شورای امنیت بنشیند و با توجه به وزن رئیس جمهوری آمریکا دستورات و مواضعی را اتخاذ کند و انتظار داشته باشد که کشورهای دیگر نیز از او تبعیت کنند اما این گونه نیست چرا که کشورها از ترس ترامپ و یا کشورهای دیگر از جمله روسیه، چین، فرانسه یا انگلیس مواضع‌شان را اتخاذ نمی‌کنند بلکه پایتخت‌هایشان در این باره تصمیم می‌گیرند.

این کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل گفت: علاوه بر این شرایط برای باز شدن دوباره قطعنامه ۲۲۳۱ با توجه به اینکه به لحاظ حقوقی و فنی و نیز سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرای برجام را تأیید می‌کند و جامعه بین‌الملل از برجام حمایت می‌کنند، فراهم نیست. همچنین ممکن است کشورهای دیگر عضو شورای امنیت با توجه به خروج یک جانبه آمریکا از برجام از این فرصت برای انتقاد از آمریکا و ترامپ استفاده کنند. در آن صورت ترامپ پاسخی نخواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: حتی اگر ترامپ درخواست اعمال فشار یا باز کردن قطعنامه ۲۲۳۱ و یا قطعنامه جدید علیه ایران را در شورای امنیت مطرح کند اعضای دیگر شورای امنیت می‌توانند با این تصمیم مخالفت کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی