تیتر امروز

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

بحران کرونا موجب کم‌توجهی نسبت به واکسیناسیون دیگر بیماری‌ها شده است

رییس اداره بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کم‌توجهی ناشی از درگیری همگانی با بحران کرونا، نسبت به لزوم واکسیناسیون در برابر دیگر بیماری‌ها از جمله ایمن‌سازی نوزادان سبب‌ساز طغیان مواردی همچون "سرخک" شده است.

کد خبر: ۸۹۹۰۳
۱۳:۳۲ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰

 کرونا کم‌توجهی نسبت به واکسیناسیون دیگر بیماری‌ها

دیدارنیوز ـ دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز چهارشنبه بدون ذکر آماری در این خصوص، به نقل از دکتر زهرا نهبندانی گزارش داد: تاکنون با اجرای "برنامه جهانی واکسیناسیون" که همه کشور‌های جهان موظف به اقدام در این چارچوب هستند بیماری‌های آبله و سوش دوم فلج اطفال" در مرحله ریشه‌کنی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: همچنین با اجرای "برنامه جهانی واکسیناسیون" در جهان عامل سرخک و این بیماری عفونی واگیردار در مرحله حذف قرار دارد لذا با واکسیناسیون بسیاری از بیماری‌ها تاکنون در سطح اکثر کشور‌ها مهار شده‌اند.

رییس اداره بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: ایمن‌سازی بدن شهروندان در برابر انواع بیماری‌ها به ویژه برای طیف سنی نوزادان، با اقدام بهنگام در تزریق واکسن یک وظیفه عقلانی، شرعی و عرفی برای همه افراد و نهاد‌هایی است که مسوولیت آن را بر عهده دارند.

وی واکسیناسیون را بهترین و موثرترین اقدام در چارچوب نظام مراقبت سلامت برای همه جوامع بشری توصیف و بیان کرد: این اقدام و توجه شایسته و بهنگام نسبت به آن موجب ریشه‌کنی بسیاری از بیماری‌ها در میان انسان‌ها می‌شود.
دکتر نهبندانی گفت: به عنوان مثال، اگر ۶۵ درصد جمعیت واکسن کرونا را دریافت کنند می‌توان امیدوار بود که محدودیت‌ها و قرنطینه ناشی از شیوع این ویروس همه‌گیر برداشته شوند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این گزارش اطلاعاتی از چگونگی طغیان بیماری سرخک ارائه نکرده است.

۸۰ درصد جمعیت شش میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. بقیه جمعیت این استان توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام خدمات‌رسانی می‌شوند.

"سرخک" در جزوه راهنمای اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن و قرنطینه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی از مسری‌ترین بیماری‌های غفونی معرفی شده، زیرا افزون بر ۹۰ درصد افراد دارای تماس نزدیک با فرد بیمار را آلوده می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت نیز ۱۰ درصد موارد مرگ قابل پیشگیری در کودکان با سن زیر پنج سال را "سرخک" اعلام کرده که سالانه جان ۲۰۰ هزار کودک را در سطح جهان می‌گیرد.

برنامه واکسیناسیون در برابر سرخک با تزریق واکسن مشترک سه‌گانه سرخک، سرخجه و اوریون در دو نوبت ۱۲ و ۱۸ ماهگی، از سال ۱۳۸۳ در ایران آغاز شده و همچنان ادامه دارد که اجرای صحیح و بهنگام آن به شدت وابسته به توجه لازم و اقدام به موقع والدین است.

با این وجود از ابتدای سال ۱۳۹۷ طغیان‌هایی از بیماری سرخک در بین کودکان از شهر‌های بندرعباس و قم گزارش شده است.

سرخک یک بیماری حاد ویروسی با علائم بثورات یا راش جلدی ابتدا در پشت گوش‌ها و صورت و سپس در همه اندام‌های بدن، تب شدید، خستگی، سرفه، آب ریزش بینی، سرفه و التهاب در مخاط داخل دهان است.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی