تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

عبدالله عبدالله: برای مذاکره با طالبان متحد شوید، یا منتظر جنگ‌های بدتر باشید

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، به رهبران سیاسی این کشور هشدار داده است که یا در حمایت از روند صلح متحد شوند یا با عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان، منتظر جنگ‌های "تلخ‌تر و بیشتر" باشند. او می‌گوید وقت آن است که رهبران سیاسی افغان در حمایت از مذاکرات صلح با هم اتحاد داشته باشند.

کد خبر: ۸۹۴۱۲
۱۱:۴۱ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

عبدالله عبدالله

دیدارنیوز - عبدالله در گفت‌وگوی روز شنبه با خبرگزاری آسوشیتیدپرس در کابل گفت که اگر وحدت و یکپارچگی رهبران سیاسی در حمایت از روند صلح شکل نگیرد، تاریخ و میلیون‌ها افغان که از ضعف دولت و فساد اداری خسته‌اند و آرامش می‌خواهند، درباره آن‌ها قضاوت خواهند کرد

در دهه ۱۹۹۰ میلادی، اختلافات میان رهبران سیاسی افغان بر سر قدرت، به جنگی داخلی منجر شد که نتیجه آن، ظهور طالبان بود. گروه طالبان در سال ۱۹۹۶ در کابل قدرت را به دست گرفت.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی این کشور گفته است که خروج دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار و ۵۰۰ نیروی باقیمانده آمریکایی و هفت هزار نظامی ناتو از کشورش، افغانستان را با «چالش‌های بزرگی» مواجه خواهد کرد.

او گفت: «من نمی‌گویم که خروج نیروهای آمریکایی برای مردم ما پایان دنیاست اما بر این باورم که بسیار چالش‌زا خواهد بود و به همین دلیل معتقدم که تمام تمرکز ما، باید رسیدن به صلح باشد که نه تنها به نفع ما بلکه به نفع طرف مقابل هم است.»

با این وجود، عبدالله درباره این که گروه طالبان نیز صلح بخواهند، ابراز تردید کرده است. او می‌گوید که شورای عالی مصالحه ملی کوشش‌های زیادی کرده است تا طالبان تقاضاهای خود را مطرح کند اما تاکنون نتیجه نداشته است.
بین طالبان و مذاکره‌کنندگان ارشد افغانستان از جمله خود عبدالله عبدالله پیام‌های گوناگونی به شکل صوتی یا کتبی رد و بدل می‌شود که گاه کوتاه و گاه با جزئیات است اما شبه نظامیان تاکنون نسبت به صلح تعهدی واقعی نداده‌اند.

عبدالله می‌گوید که پاسخ او به طالبان، روشن و یکدست است:‌ تمام خواسته‌های خود را پشت میز مذاکره مطرح کنید. ما آماده‌ایم که درباره آن‌ها گفت‌وگو کنیم. آماده‌ایم راه‌حل‌هایی پیدا کنیم که برای هر دو طرف قابل‌ قبول باشد

از نظر عبدالله، خروج نیروهای آمریکایی به هر دو طرف فشار خواهد آورد تا به توافق صلح برسند چراکه طالبان از راه نظامی نمی‌توانند به پیروزی برسند و کشورهای منطقه از جمله پاکستان هم که حامی طالبان قلمداد می‌شود و رهبران طالبان در شهرهای پاکستان مستقرند نیز تصرف نظامی پاکستان را با قاطعیت رد کرده‌اند.

از سوی دیگر، عبدالله نسبت به اطمینان دادن طالبان به واشنگتن در خصوص قطع رابطه با گروه‌های تروریستی به ویژه القاعده، تردید دارد. روابط القاعده و طالبان همچنان پای برجا است و ارگان‌های انتشاراتی القاعده، همواره از بیعت با طالبان سخن می‌رانند.

عبدالله می‌گوید: «سوال بزرگ این است که القاعده کجا است؟»‌


منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی