تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

آمریکا: اوکراین می‌تواند برای دستیابی به استاندارد‌های عضویت در ناتو تلاش کند

دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا تاکید کرد، دولت واشنگتن همچنان متعهد است تا اطمینان دهد کشور‌هایی همچون اوکراین می‌توانند در صورت دستیابی به استاندارد‌ها و تعهدات لازم، به عضویت ناتو در آیند.

کد خبر: ۸۹۲۶۹
۱۳:۱۹ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

آمریکا: اوکراین

دیدارنیوز  - به نقل از خبرگزاری رویترز، "فیلیپ ریکر"، دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا به خبرنگاران گفت: فکر می‌کنم کاملا مطلع هستید که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا همچنان متعهد است تا اطمینان دهد که در‌های ناتو به روی متقاضیان عضویت در این ائتلاف در صورتی که آماده و قادر به انجام استاندارد‌ها و تعهداتشان باشند، باز است. ما کاملا متعهد هستیم تا اطمینان دهیم که کشوری همچون اوکراین می‌تواند برای دستیابی به این استاندارد‌ها تلاش کند.

این اظهارات ریکر چند روز پیش از سفر برنامه‌ریزی شده آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به اوکراین و چند هفته پس از دیدار بلینکن با "دمیترو کولبا"، وزیر امور خارجه اوکراین در بروکسل مطرح شدند. پس از این دیدار، کولبا گفت: آمریکا به طور جدی از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین دفاع می‌کند. من و بلینکن با بالا بردن سطح جاه‌طلبی‌ها و آغاز فصلی جدید در روابطمان موافقت کردیم.

ائتلاف ناتو در ژوئن ۲۰۲۰ اوکراین را به عنوان "شریکی با فرصت‌های توسعه یافته" به رسمیت شناخت؛ تغییری که به گفته ناتو با هدف حفظ و تعمیق همکاری‌ها میان متحدان و شرکایی که مشارکت بسزایی در عملیات‌ها و ماموریت‌های تحت رهبری ناتو داشته‌اند، صورت می‌گیرد.  

با این حال ناتو تاکید کرد که این تغییر درباره هیچ یک از تصمیمات در مورد عضویت ناتو پیش داوری نمی‌کند. دیگر شرکای با فرصت‌های توسعه یافته ناتو شامل استرالیا، فنلاند، گرجستان، اردن و سوئد هستند.

براساس ناتو، شروط پیوستن به این ائتلاف دفاعی شامل اجرای سیستم سیاسی دموکراتیم بر مبنای یک اقتصاد بازار، رفتار عادلانه با اقلیت‌ها، تعهد به حل صلح‌آمیز درگیری‌ها، توانایی و تمایل برای مشارکت نظامی با عملیات‌های ناتو و تعهد به نهاد‌ها و روابط نظامی-مدنی دموکراتیک است.

تنش‌ها میان روسیه و اوکراین از فوریه سال ۲۰۱۴ میلادی بالا گرفته است؛ زمانی که یک کودتای تحت حمایت آمریکا "ویکتور یانوکوویچ"، رئیس جمهور وقت اوکراین را از قدرت برکنار کرد و یک دولت ناسیونالیست راست‌گرا را در راس قدرت نشاند.

این رویداد سبب شد تا مردم روس زبان شبه‌جزیره کریمه از اوکراین جدا شوند و در رفراندومی به الحاق این شبه‌جزیره به روسیه رای دهند و در همین حال بسیاری از شهر‌های شرق اوکراین به مبارزه با دولت کی‌یف برآیند. کی‌یف و واشنگتن مدعی هستند که روسیه جدایی‌طلبا شرق اوکراین را مسلح می‌کند؛ ادعایی که مسکو آن را قویا رد می‌کند.

کشور‌های غربی رفراندوم شبه‌جزیره کریمه برای الحاق به روسیه را به رسمیت نشناخته‌اند و ناتو نیز استقرار نیرو‌ها خود در چهار کشور لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی را آغاز کرد و تاسیسات نظامی جدیدی در رومانی تاسیس کرد.

در همین حال، روابط آمریکا با دولت کی‌یف بسیار نزدیک شده و برای آن حمایت دیپلماتیک و تسلیحات فراهم می‌کند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی