تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
متخصص اپیدمیولوژی

عادی پنداری در جامعه موج چهارم کرونا را به وجود آورد

امیرمحمود حریرچی عضو هیات علمی دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی معتقد است: عادی پنداری در جامعه، سفر در تعطیلات نوروزی و نیز عدم احساس مسوولیت باعث شد تا موج چهارم کرونا به وجود آید.

کد خبر: ۸۹۰۶۵
۱۱:۵۸ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰

امیرمحمود حریریچی عادی پنداری کرونا

دیدارنیوز ـ در روز‌های گذشته آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در کشور از ۴۰۰ نفر درشبانه روز بیشتر شده است. در حالی که ما شاهد تعطیلی در استان‌های مختلف بوده ایم، اما موج چهارم هم چنان یکه تازی می‌کند. سرعت شیوع این ویروس در پیک جدید به‌گونه‌ای است که تنها در حدود ۱۷ روز بعد از تعطیلات نوروز توانسته خودش را از فوتی‌های زیر صد نفر به بیش از چهارصد نفر برساند. مساله‌ای که در شرایط عدم رعایت پروتکل‌ها درحال بیشتر شدن است و این موضوع خطرناک است و باعث می‌شود پاندمی و پیک چهارم به صورت فوری کنترل نشود. ایجاد چنین موجی در کشور دلایل مختلفی دارد.

در گفتگو با امیرمحمود حریرچی، متخصص اپیدمیولوژی (علم بررسی همه‌گیری بیماری‌های عفونی) و عضو هیات علمی دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی به این دلایل پرداخته ایم که در ادامه می‌خوانید:

حریرچی در خصوص موج چهارم کرونا در کشور گفت: یکی از علت‌هایی که باعث شد موج چهارم کرونا در کشور به وجود آید، عادی پنداری بود که در جامعه به وجود آمد و نهاد‌های مختلف هم در آن دخیل بودند. پس اینکه به واکسیناسیون اهمیت داده نشود و هرچند وقت یک بار آمار‌هایی داده شود و همین آمار و ارقام‌ها و هم چنین عدم وارد کردن واکسن باعث می‌شود تا مردم با خودشان بگویند که به طور حتم خبری نیست. پس وقتی عادی پنداری در عمل اتفاق می‌افتد ما شاهد موج چهارم کرونا در کشور می‌شویم.

این متخصص اپیدمیولوژی اظهار داشت: هم چنین اتفاق‌های دیگری افتاد که منجر به عادی پنداری کرونا در میان مردم شد. برای نمونه در تعطیلات، رفت آمد‌ها و سفر رفتن ها، رعایت پروتکل‌ها آنچنان جدی گرفته نشد و یا اینکه نهاد‌های مسوول درباره این که وقتی کسب و کار‌ها را تعطیل می‌کنند، بحث معیشت چه می‌شود، جدی فکر نمی‌کنند. پس تصمیم‌هایی هم که برای جلوگیری از موج‌های کرونا گرفته می‌شود قابلیت اجرا ندارد، زیرا حمایتی پشت آن وجود ندارد؛ یعنی آن چیزی که ما از آن تحت عنوان حقوق شهروندی یاد می‌کنیم که در اینجا بحث معیشت و سلامت هستند، وجود ندارد؛ بنابراین چنین رفتار‌هایی باعث می‌شود تا مردم هم فکر کنند که به طور حتم اوضاع عادی است و در این صورت است که مسوولیت اجتماعی کاهش پیدا می‌کند.

از حقوق شهروندی تا بحث واکسن

عضو هیات علمی دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه بیان داشت: ما چیزی تحت عنوان حقوق و تکالیف شهروندی داریم که این حقوق و تکالیف وقتی توسط دولت‌های رفاهی تامین شود و این را حق مردم بدانند، خواه و ناخواه برای مردم تکلیف ایجاد می‌شود و افرادی که بخواهند خلاف آن تکالیف عمل کنند می‌توان با آن‌ها جدی برخورد کرد، اما وقتی در چنین شرایطی قرار داریم که فردی نمی‌تواند کارش را رها کند، زیرا زندگی او سپری نمی‌شود چگونه می‌توان با او برخورد کرد. با این پول‌های بسیار ناچیزی که به مردم داده می‌شود نمی‌توان گفت که از آن‌ها حمایت کرده ایم و باید کسب و کار خود را تعطیل کنند. الان حدود ۶۰ درصد مردم در فقر و ناملایمات زندگی می‌کنند و کرونا هم همه این‌ها را بیشتر کرده است. پس عادی پنداری و عادی جلوه دادن و عدم احساس مسوولیت و عدم پیگیری برای واکسن همه و همه باعث شده تا جامعه شاهد موج چهارم کرونا باشد.

حریرچی در مورد واکسن در شرایط موج چهارم کرونا در کشور گفت: الان بحث مهمی که در جامعه ایجاد شده است. جامعه این همه معطل واکسن بوده و حالا هم حرف و حدیث‌های زیادی مطرح می‌شود؛ اینکه واکسن قاچاق می‌شود، پولی می‌شود و از این نوع حرف و سخن‌ها که برخی می‌توانند خارج از نوبت واکسن تهیه کنند. پس همه این‌ها نوعی تشویش ایجاد کرده که مردم را بی خیال می‌کند و نتیجه آن هم بی تفاوتی و عادی شدن پیش می‌آورد و این اتفاق هم باعث به وجود آمدن موج چهارم می‌شود. در چنین شرایطی هر چه قدر هم که جامعه را تعطیل کنند اتفاق خاصی نمی‌افتد، زیرا می‌بایست به موازات قشر آسیب پذیر نابرخوردار بحث واکسن به صورت جدی پی گیری شود تا مردم هم به آن توجه کنند و آن را جدی بگیرند.

تراکم جمعیت و فرهنگ در شهر‌های مختلف

این استاد دانشگاه در خصوص به وجود آمدن موج چهارم کرونا در استان‌های مختلف گفت: در استان‌هایی که تراکم جمعیت بیشتر است و در محل‌هایی که سنت‌های خاص خود را دارند مانند سنت‌های گردهمایی و دید و بازدید‌های خانوادگی، پس شاهد موج‌های بیشتری هستیم. برای نمونه در روستا‌ها که رفت و آمد‌ها زیاد است بخواهیم بگوییم که فاصله فیزیکی را رعایت کنید، ماسک بزنید و از این دست مسایل، اهمیتی به آن داده نمی‌شود. پس بحث فرهنگ در اینجا بسیار مهم می‌شود؛ یعنی آن جا‌هایی که فرهنگ مراوده و مراسم‌های بیشتری وجود دارد و شرایطی هم دارند که نمی‌توانند کسب و کار نداشته باشند مانند استان‌های جنوبی ما شاهد گسترش بیشتر موج چهارم بودیم. پس شرایط زندگی و مسایل فرهنگی دست به دست هم می‌دهند تا موج‌های کرونا بیشتر و بیشتر خودشان را نشان دهند.

مردم باید به نسبت نوع زندگی خود پروتکل‌ها را رعایت کنند

این متخصص اپیدمولوژی در ارتباط با رفتار‌های اجتماعی برای جلوگیری از ایجاد موج‌های مختلف کرونا در کشور یادآور شد: برای جلوگیری از موج‌های دیگر کرونا می‌بایست همه و همه به نسبت نوع زندگی که دارند رعایت کنند. آن‌هایی که می‌توانند فاصله‌های اجتماعی را رعایت کنند، ماسک استفاده کنند و این کار‌ها را رعایت نمی‌کنند، افرادی هستند که حقوق جامعه را از بین می‌برند، اما افرادی که امکان آن را ندارند و شرایط زندگی آن‌ها به صورتی نیست که بخواهند رعایت کنند، نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت و توقع داست.

منبع: ایرنا
برچسب ها: کرونا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی