تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

سیگار تا ۴۲ درصد گران شد

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ میزان مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافته است، بنابراین این تصمیم مجلس و افزایش هزینه تولید موجب افزایش قیمت سیگار شده است.

کد خبر: ۸۸۷۹۸
۱۶:۲۷ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰

سیگار دخانیات گرانی تورم

دیدارنیوز: سیگار در سال جدید گران شد. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در یک ماه گذشته قیمت برخی برند‌های سیگار بین ۱۵ تا ۴۲ درصد افزایش داشته است. در حال حاضر قیمت هر پاکت سیگار وینستون که پیش از سال ۱۵ هزار تومان بود حالا به ۱۸ هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت یک پاکت سیگار کنت افزایش ۴۲ درصدی داشته است. قیمت یک پاکت این برند سیگار در سال گذشته ۱۴ هزار تومان بود که حالا به ۲۰ هزار تومان افزایش داشته است.

یکی از فعالان بازار سیگار به تجارت‌نیوز گفت: افزایش قیمت مواد اولیه و مالیات بر ارزش افزوده باعث گرانی سیگار شده است. به گفته او، قیمت برخی برند‌ها از ابتدای فروردین ۱۵ درصد و حتی بیشتر گران شده است.

البته جالب است که افزایش قیمت سیگار ظاهرا مصرف آن را کاهش نداده است و فروشندگان می‌گویند در طول زمان شیوع کرونا فروش سیگار افزایش داشته است. به جز این رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور هم از افزایش تولید سیگار در ایران خبر می‌دهد.

 

چرا سیگار گران شد؟

عطاالله معروفخانی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور درباره علت افزایش قیمت سیگار به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ میزان مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافته است و این تصمیم مجلس در بازار تاثیر داشته است. به جز برخی برند‌های سیگار هم به دلیل افزایش هزینه تولید افزایش قیمت داشته‌اند.

البته فروشندگان سیگار می‌گویند شرکت تولیدی وینستون هنوز به طور رسمی قیمت این سیگار را گران نکرده بلکه این سیگار در بازار آزاد گران شده است! این در حالی است که تولیدکننده سیگار کنت به طور رسمی قیمت‌ها را افزایش داده است.

بر اساس مصوبه مجلس از ابتدای سال ۱۴۰۰ مالیات هر نخ سیگار برند ایرانی ۲۵ تومان، تولید داخل با برند بین‌المللی ۵۰ تومان و سیگار وارداتی ۱۵۰ تومان است که به قیمت خرده‌فروشی سگار اضافه می‌شود.

 

واردات سیگار ممنوع است

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور همچنین به میزان مصرف سیگار اشاره کرد و گفت: میزان مصرف سالانه سیگار در ایران حدود ۶۵ میلیارد نخ است.

او ادامه می‌دهد: تلاش ما حمایت از تولید داخل بوده از این‌رو در سال ۹۹ تولید سیگار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵/۳ میلیارد نخ افزایش داشته و به رقم ۵۸٫۵ میلیارد نخ رسیده است.

به گفته معروفخانی هر چند که هنوز از مصرف سالانه عقب هستیم، اما به دلیل ممنوعیت واردات سیگار به کشور بخشی از نیاز کشور از طریق قاچاق تامین می‌شود.

  1. گرچه رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور مصرف سیگار را ۶۵ میلیارد نخ برآورد می‌کند، اما آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد و برخی گزارش‌ها حاکی از قاچاق ۳۰ میلیارد نخ سیگار به ایران است. روزنامه خراسان در این زمینه نوشته است: «عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرده بود، سالانه ۳۰ میلیارد نخ سیگار به کشور قاچاق می‌شود و مصرف سالانه کشور هم حدود ۷۰ میلیارد نخ است.»
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی