تیتر امروز

شهرنویی‌ها! واژه‌ای که در «جدال قالیبافی‌ها و صبح‌ ایرانی‌ها» به کار رفت
«دیدارنیوز» آخرین اختلافات پساانتخاباتی اصولگرا‌ها را بررسی می‌کند:

شهرنویی‌ها! واژه‌ای که در «جدال قالیبافی‌ها و صبح‌ ایرانی‌ها» به کار رفت

جدال اصولگراها در فضای پساانتخاباتی همچنان ادامه دارد و بنا به گفته دبیرکل صبح ایران، قالیبافی‌‎ها از هر فرصتی استفاده می‌‎کنند تا آنها را تخریب کنند.
رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه‌پلاس با وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ او از دلایل فرار نخبگان گفت و تاکید کرد که به همین دلیل سالیانه ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از...
رفتار دوگانه با «زاکانی» و «نجفی»!
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با «نژادبهرام» خلاء شفافیت در شهرداری تهران را بررسی می‌کند:

رفتار دوگانه با «زاکانی» و «نجفی»!

یک سیاستمدار در واکنش به قرارداد مبهم شهرداری معتقد است که اگر نیروهای اصلاح‌طلب در راس مدیریت شهری بودند، رسانه‌های مخالف خیلی جدی به موضوع ورود می‌کردند.

پیشنهاد حذف مهریه و تقسیم اموال زوجین بعد از ازدواج

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از ارایه پیشنهادش مبنی بر حذف مهریه و تقسیم اموال زوجین بعد از ازدواج در این کمیسیون خبر داد و گفت: متاسفانه روزی که این موضوع را در کمیسیون اجتماعی مطرح کردم، چند نفر از زنان مسئول که در این جلسه حضور داشتند، اگرچه تحصیلات عالی هم داشتند، اما با این موضوع مخالفت کردند.

کد خبر: ۸۸۶۵
۱۴:۲۱ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۷

دیدارنیوز - مسعود رضایی (نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس) در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش آمار محکومان مهریه در پی بالا رفتن قیمت سکه، تدبیر مجلس برای کاهش آمار این محکومان چیست؟ گفت: قانون معمولا خلق‌الساعه نیست و نباید هر اتفاقی که می‌افتد، فورا یک قانون برای آن بنویسند، این روش نادرست است.

وی با بیان اینکه قانون باید دورنمایی از آینده داشته باشد، خاطرنشان کرد: قانون باید پذیرش و مقبولیت مردمی داشته و جامعه‌پذیر باشد تا اجرایی شود. در حقیقت قانون برای آینده است و هر اتفاق یا رویدادی که شکل می‌گیرد باید منطبق با قانون باشد.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: در گذشته میزان مهریه سنگین در نظر گرفته می‌شد و با وضعیت اقتصادی فرد متناسب نبود، از همین رو معیار ۱۱۰ سکه در نظر گرفته شد، اگرچه در حال حاضر هم با توجه به افزایش قیمت ارز برخی افراد توان پرداخت یک سکه را هم ندارند، اما ما نمی‌توانیم صرفا به این دلیل قانونی مصوب کنیم، چراکه تصویب قانون اینگونه نیست و اصلا قانون‌نویسی راهکار مناسب برای کاهش آمار محکومان مهریه نیست.

رضایی در واکنش به اینکه مگر نباید قانون به روز بوده و پاسخگوی مشکلات و معضلات روز باشد، توضیح داد: تعیین یک قانون جدید برای مقابله با این مشکل، درمان نیست، بلکه تنها یک مُسکن است. حتی اگر قیمت سکه پایین هم نیاید دلیلی نمی‌شود که ما بخواهیم یک قانون جدید نوشته و میزان ۱۱۰ سکه را تغییر دهیم، بلکه معتقدم باید این موضوع را به صورت ریشه‌ای و از اصل اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه در جامعه ما مشکلات زندگی بسیار است، تاکید کرد: متاسفانه اقتصاد ما بیمار شده است و اگر مسائل اقتصاد حل شود، همه مسائل جزیی نیز حل خواهد شد، اما اگر مشکل اقتصاد برطرف نشود، مشکلات دیگر نه تنها در حال که در در آینده هم حل نخواهد شد، بنابراین اگر یک زوج بر اثر مشکلات اقتصادی قصد طلاق داشته باشند، موضوع مهریه هم نباشد، از هم جدا خواهند شد، چراکه توان ادامه زندگی ندارند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: شخصا معتقدم مهریه باید از ازدواج حذف شود و هیچ اعتقادی به مهریه ندارم، چراکه مهریه را متناسب با این زمان نمی‌بینم، اگر مهریه در گذشته با پشتوانه مسائل فقهی و دینی تعیین می‌شد، امروزه متناسب با سال تولد تعیین می‌شود که هیچ توجیهی ندارد و در نهایت هم برای اینکه بتوانند مهریه‌شان را دریافت کنند، باید دردسرهای فراوانی تحمل کنند.

رضایی خاطرنشان کرد: بنابراین بهتر است، مهریه حذف شود و مانند بسیاری از کشورهای دنیا، وقتی دو نفر با هم ازدواج می‌کنند، به هر چه بعد از زندگی مشترک رسیدند با هم نصف کنند و به این می‌گویند؛ نقد شدن مهریه که پشتوانه زنان است و هر کسی تا قبل از ازدواج هر چه دارد، برای خودش و همانطور که گفتم، بعد از ازدواج اگر زندگی‌شان رشدی داشت، بین هر دو تقسیم شود، این روش بهتر از این مهریه‌ای است که عندالمطالبه بوده و وقتی زن می‌خواهد آن را دریافت کند، مشکلات فراوانی برای هر دو نفر ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه معتقدم زنان باید اولین گروهی باشند که از این نظر حمایت کنند، گفت: متاسفانه روزی که من این موضوع را در کمیسیون اجتماعی مطرح کردم، چند نفر از زنان مسئول که در این جلسه حضور داشتند، اگرچه تحصیلات عالی هم داشتند، اما با این موضوع مخالفت کردند.

او تاکید کرد: زنان باید این پیشنهاد را بپذیرند و از طریق فعالان زنان از مجلس این موضوع را مطالبه کنند تا در ابتدا فضاسازی در این زمینه ایجاد شود و وقتی فضای آن ایجاد شد یا از طریق لایحه دولت وارد مجلس شود یا به عنوان طرحی از سوی نمایندگان مطرح شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی : ۱
غیر قابل انتشار : ۳
لیلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
1
1
بسیار عالیه چون مهریه واقعا ضامن زندگی زن نیست و به نظرم نوعی معامله هم هست. اگر رویه های تبعیض آمیز نسبت به زنان و موانع قانونی تحقق حقوق زنان برداشته شود دیگر لزومی ندارد که زنان از مهریه به عنوان ابزار فشار استفاده کنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
1
3
بسیارعالی. من خودم یک جوان ۲۸ساله هستم. چهارسال هست که همه عمرم و زندگیم برای مهریه رفته. ۱۹سکه ازم گرفته هنوزم ۴۴تا دیگه بدهکارم بعضی وقتا به سرم میزنه خودکشی کنم. نمیدونم چیکار کنم. خواهش می‌کنم یه تصمیمی بگیرید. اون ۱۹سکه هم هرچی پس انداز و زمین داشتم فروختم. الان هم دارم صبح تا شب کارگری می‌کنم.
رامین
|
United States
|
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
2
5
خداود پیشنهاد دهنده حذف مهریه را غریق رحمت کند و مخالفان حذف مهریه را هم در این دنیا و هم در آن دنیا عذاب الهی نصیب شان کند!
سامیه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
خدا خودش پیشنهاد مهریه رو داده آی کیو(^ ^)خخخخخخ
محبوبه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
1
7
من به عنوان یک زن ترجیح میدم که در نصف دارایی که توی یک زندگی مشترک با صرف عمر و انرژیم بدست آوردم بعد از متارکه شریک باشم تا مثل یه زورگیر سکه بگیرم. بالاخره در یک طلاق دو طرف مقصر هستند.
بنده خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
4
7
خیلی زرنگ تشریف دارید آنجا که حضاتت فرزند و حق طلاق پیش می آید رگ گردنتان متورم می شود که مغایر با احکام الهی است و هیچ حقی برای زن قائل نمی شوید یا در مساله دیه و ارث ولی تنها حقی که خدا به وضوح در قرآن برای زن محفوظ کرده هر روز نقشه می کشید آقایان محترم هم اختیار دارند موقع خواستگاری مهریه را قبول نکنند کسی مجبورشان نکرده و اگر کسی با نیت اینکه مهریه را کی داده و کی گرفته به ازدواج اقدام کند این ازدواج از لحاظ شرعی حرام بوده و فرزندان حاصل از این ازدواج نامشروع خواهند بود تا زمانی که برابری حقوق زن و مرد در جامعه حاکم نباشد این طرح های من در آوردی ره به ترکستان دارد.
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
مگه تومجتهدی که فتوا میدی
حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
1
1
متاسفانه قانون گذاری در ایران با زمانه و هزاره سوم تناسب ندارد و قوانین بدوی در گذشته زن را مانند کالایی می دید که به عنوان مهریه جنبه خریداری به ازدواج داده و پس از ازدواج نیز در اکثر مواقع زنان در بند شوهر و نیز اداب اجتماعی و فشار جامعه بودند و قبح درخواست مهریه و طلاق درست چند روز بعد از عقد و بعد پاک کردن شناسنامه و پیدا کردن طعمه ای دیگر ریخته نشده بود.

اما اینکه مهریه ای اصلا در کار نباشد هم به نوعی بی عدالتی و ایجاد عدم اطمینان برای زنان خواهد بود.

راهکار نوین این مشکل می تواند این باشد که اگر زنی خود شاغل نیست پس از ازدواج مرد مکلف به بیمه زن باشد و به نوعی شکلی از بیمه مانند بیمه عمر برای خانم ها تعریف شود که در صورت فوت شوهر و یا ترک زندگی و یا طلاق زن از طرف مرد و یا به حکم دادگاه در صورت عسر و حرج، بیمه مبلغ تعیین شده را به عنوان خسارت به زن بپردازد.

در این حالت مانند بیمه هایی چون شخص ثالث (چون بروز طلاق که از مرگ بدتر نیست) شرکت بیمه خسارت را پرداخت می کند و شوهر تنها با دادن حق بیمه ای که مانند بیمه شخص ثالث می تواند با گذشت زمان و عدم وقوع طلاق (چون آماز ثابت کرده که بیشتر عدم تفاهم ها در سال های اول زندگی روی می دهد و هرچه زمان بیشتری می گذرد استحکام ازدواج بیشتر می شود) به صورت پلکانی تخفیف پیدا کند باعث ایجاد پشتوانه ای برای زنان مطلقه یا بیوه شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
1
4
با سلام و ادب
میگم با این اوضاع بسیار خراب اقتصادی کی الان میتونه چیزی پس انداز کنه؟ اکثریت مردم زیر فشار فقرند و اه در بساط ندارند تا با ناله سودا کنند چی فکر کردین؟!
به نظر حقیر سقف پرداخت مهریه عندالمطالبه باید یک سوم الان بشه یعنی حدود 30 سکه تا با این نرخ سکه تناسب داشته باشه. خواهشا مسئولین امر به این مهم خیلی توجه کنند با این نرخ سکه اکثریت زنان دیگر تمکین نمی‌کنند و از مهریه به عنوان ابزار فشار بر مردان استفاده می‌کنند. جامعه شده زن سالاری که کار کاملا غلطی است.
بیخودی الملک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
4
والا به نظر من ادم تواین شرایط کلا نباید ازدواج کنه
به اینهمه دردسرش نمی ارزه نصف بیشتر عمرمون که رفته یه 20 سال دیگه مونده تازه در بهترین حالت
اونم به عزلت و تنهایی میگذره خلاص
فاطمه بخشی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
1
4
خدا انشالله خیرتون بده اگه مهریه حذف بشه. زنداداش من با داشتن دو بچه کوچیک وقتی دید سکه گرون شده رفته ادعای مهریه کرده و کار هر روزشون دعوا و جنگه ...
خداخیرتون بده اگه مهریه حذف بشه. اخه جوونای بیکار الان باید از کجا سکه دانه5 میلیون بگیرن...توروخدا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
1
واقعا زنها هم اگه حق طلاق، حق حضانت، حق سکونت، حق مسافرت و خیلی از حق های که انحصارا در اختیار مردهاست رو داشته باشند، اینقد برای خود شان انسانی قائل هستند که با مهریه خودشان را نفروشند.
سامیه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
2
1
به نظرم تا زمانی که مردها حقوق زن ها رو اینقدر نادیده نگیرن نباید نسبت به حذف مهریه هیچ اقدامی کرد.در مورد تقسیم اموال هم اگر درست بود چرا خدا در قرآن چنین چیزی رو قرار نداد؟؟؟پس فرزندان چی میشن و خیلی مسائل دیگه مطرحه...
به نظرم اگه طبق قرآن پیش بریم بهتره...خدا هم از ذات مردا خبر داشت و هم از ذات زن ها...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
تقسیم اموال هم نوعی مهریه است
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
اگه قرار باشه طبق قرآن پیش بریم باید مهریه کم باشه مثل زمان پیغمبر. این مهریه های فضایی که الان داره اتفاق میفته توی این مملکت نه اسلامیه نه غیر اسلامی. قرآن نگفته طرف پونصد تا سکه مهریه اش باشه ولی هزار تومن توی جیبش نباشه. اگه قرار باشه طبق قرآن پیش بریم باید مهریه کم و درست زمان عقد به زن داده بشه و باید به داشته های مرد نگاه کرد و بعد مهریه تعیین کرد نه به نداشته ها.
مهریه الان شده آلات قمار و معامله و اهرم فشار برای جلوگیری از طلاق اصلا هیچ سنخیتی با مهر و عشق و علاقه و خود کلمه مهریه نداره و کاربردش کلا عوض شده... اون چیزی که توی قرآن گفته با این مهریه ها خیلی فرق میکنه. خداوند هم زنها رو شناخت که حق طلاق رو به مردها داد...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
1
یاد گرفتید همه چیزو با زور حل کنید. همیشه هر جا به نفعتونه میگید خارجی ها اینطورن ما هم باشیم اما بقیه جوانبشو نمی بینید. هر جا هم به ضررتونه خارجی ها نجسند. فقط اینو میدونم که تا وقتی فرهنگ و شعور نداشته باشید چه زن و چه مرد همون که تغییری نکنید و مثل غرب نشید بهتره. خلاص
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
4
0
هدفتون این است که زنان را برده کنید فقط. خدا ازتون نگذره
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
1
باسلام.
دوستان به نظر من از ریشه مشکل داریم چون خدا انسان را طوری خلق کرده که ذاتش اینطوره...ذات مرد یه جوریه و ذات زن طوری دیگر ...
در کل به نظر من کسی حقی نمی تواند بر گردن دیگری داشته باشد و طبق فرموده قرآن متعارف باید باشد نه اینکه هرکس سلیقه ای قانون تصویب کند. الانم این مهریه ها خود عامل طلاق و بدبختی شده... شرط اصلی تو زندگی محبت است ولی در اولین قدم مهریه بذر کینه را در دل میکاره و زندگی تخریب میشه...
در کشورهای خارج بعضا مشاهده میشه که حتی زن ها خرج شوهرانشان را هم در میارن و مشکل زندگی هم وجود ندارد چراکه براساس پول بنا نشده و محبت حاکمه...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
1
من از سال 91 با زنم یا شاید از همون اول مشکل پیدا کردم ولی بخاطر مهر نتوانستم طلاقش بدهم ولی الان طلاقش دادم و هر سه ماه با درآمد کم یک سکه بهش می دم. با این وضعیت نمی توانم ازدواج کنم و باید یک عمر غریزه خودم رو سرکوب کنم یا خلاف کنم و برم به جهنم. این چه نوع قانون و منطقیه؟
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی