تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
به مناسبت سالروز تاسیس رادیو در ایران دیدار بررسی می‌کند؛

دو دلیل مانایی و پایایی رسانه رادیو در جهان پر سروصدای رسانه‌‌ها

راز شکوفایی رادیو تلفیق «پیام و معنا» و «احساس و صدا» است. هر رسانه‌ای که بتواند این دو را جمع کند ماندگار و جریان ساز خواهد بود. و رادیو بهترین بستر برای آن است.

کد خبر: ۸۸۱۳۳
۱۳:۱۶ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰

دو دلیل مانایی و پایایی رسانه رادیو در جهان پر سروصدای رسانه‌‌ها

دیدارنیوز ـ امیر دبیری‌مهر: در تحولات مرتبط با ارتباطات بعد از روزنامه، تلفن و تلگراف می‌توان از رادیو به‌عنوان سومین اختراع بزرگ و انقلاب بزرگ فناوری ارتباطی بشر نام برد که حدود ۱۰۰ سال پیش منجر به این شد که صدا، حامل پیام شده و مرز‌های جغرافیایی را زیرپا بگذارد و این صدا تا کنون همدم و همراه شنوندگان بی‌شمار در سراسر جهان شود. در ایران هم تنها ۲۰ سال زمان برد تا در چهارم اردیبهشت ۱۳۱۹ شمسی رادیو تهران متولد شد و زندگی ایرانیان بواسطه رادیو نشاط و شعف مضاعفی یافت. رادیو در ایران با محوریت و دست اندرکاری برترین‌های فکر و قلم و فرهنگ متولد شد و بالنده شد. بزرگانی مانند ملک‌الشعرا بهار، سعید نفیسی، رشید یاسمی، محمود افشار، ذبیح‌الله صفا، ابوالقاسم پاینده، هوشنگ ابتهاج، داود پیرنیا، امیر نوری، سید حسن حسینی و ده‌ها چهره درخشان دیگر .. این فرهیختگی تا سال‌ها ادامه یافت که آرشیو و موزه رادیو گواه این افتخار است. رادیو از ابتدا رسانه‌ای گرم و صمیمی و دوست داشتنی و باور کردنی و همراه و همدل برای شنوندگان بوده و هست. رفیق صمیمی اتاق کار، کارگاه‌ها، منازل و خودرو‌ها و دیگر سکونتگاه‌های بشر.

تحولات پسین در فناوری‌های ارتباطی مانند اختراع تلویزیون، ماهواره‌ها، اینترنت و ... برخلاف برخی پیش‌بینی‌های نادرست، هیچ کدام نتوانست سکه رادیو را از رونق بیندازد بلکه رادیو همچون رسانه‌ای چالاک و منعطف خود را با تحولات نوین تطبیق داد و روز آمد شد. حتی امروز که انواع و اقسام رسانه‌ها تلاش می‌کنند از بستر تلفن همراه به مخاطب برسند باز این رادیوست که جایگاه برتر خود را بازیافته و پلتفرم‌هایی مانند اپلیکشین‌های رادیویی و پادکست‌ها در واقع رادیو‌های نوینی هستند که در گوش و قلب مخاطبان نفوذ می‌کنند.

رادیو متکی بر "کلمات و واژه‌ها" و "صدا" ست. کلمات و واژه‌ها حامل اندیشه‌ها و پیام هستند و صدا حامل احساس و روح و گرمای وجودی انسان. دو چیزی که انسان بدون آن‌ها نمی‌تواند زندگی مطلوبی داشته باشد. آدمی همواره دنبال دانستن و فهمیدن و آگاهی است و از سویی نیازمند شنیدن و گفتن و گفتگوست و این دو مهم را بیش از هر رسانه‌ای در رادیو جستجو می‌کند. حتی کتاب که همچنان مهمترین رسانه حامل پیام و معناست از حداقل حس و گرمای وجودی برخوردار است. تلویزیون بیشتر آدمی را سرگرم می‌کند تا در دریای غفلت کمی بیاساید، اما رسانه رادیو استعداد بالایی در برکنار ماندن از حشو و حاشیه‌هایی مانند نور و تصویر و دکور و ظاهر را دارد ... حاشیه‌هایی که رسانه تلویزیون را در همه جای جهان ناخواسته به رسانه‌ای سطحی و گاه مبتذل تبدیل کرده  است به گونه‌ای که تلویزیون به سختی می‌تواند حامل پیام و معنایی عمیق و تاثیر گذار و ماندگار باشد، اما رادیو اینچنین نیست و آن سادگی و آراستگی نقطه قوت مانایی رادیوست.

در ایران رادیو فراز و نشیب‌های زیادی داشته و بازگشت رادیو به دوران طلایی خود منوط به این است که دو عنصر اصلی سازنده رادیو بیش از گذشته جدی انگاشته شود. «پیام و معنا» و «احساس و صدا». اولی در گرو تولید اندیشه در رادیوست و دومی توجه به هنر و شور درونی هنرمندانه است و با تلفیق این دو عنصر تنها صداست که می‌ماند و صدا‌های ماندگار خلق می‌شوند.

قصه جالب اینجاست شکوفایی و نفوذ تلویزیون در ایران بر حسب تجربه تابعی از شکوفایی رادیو با کمی فاصله زمانی است. یعنی اگر رادیو در تولید محتوا و معنا و پیام مبتنی بر صدا‌های متین و گرم و دلنشین به توفیقاتی دست یابد دانه‌های تولیدات فاخر تلویزیونی هم در سیما کاشته می‌شود، زیرا تلویزیون همیشه متکی بر استعداد‌ها و خلاقیت‌های رادیویی بوده و خواهد بود، زیرا تلویزیون، فارغ از نور و رنگ و لعاب و تصویر اگر فاقد پیام و هنر گرمابخش انسانی باشد به دامان ابتذال می‌غلتد.

دوران افول رسانه در ایران در زمان‌هایی بوده که مدیریت رسانه از این مهم غفلت کرده و هم در کادر سازی و تربیت نیروی انسانی پیام ساز و هنرمند و تخصیص اعتبارت و امکانات لازم به رادیو کاهلی کرده است.

امروز که پادکست‌ها به‌عنوان نسل جدید تولیدات رادیویی به تولید محتوا مشغول هستند و توانسته‌اند مخاطبان قابل توجهی پیدا کنند به نظر من رقیب رادیو نیستند بلکه جهش و زایشی نوین در فراز‌های فزاینده رسانه رادیو هستند نشان می‌دهند رادیو مانا و پایا و روزآمد است و رمز آن نیز همان دو عنصر اساسی است. پیام و صدا؛ اندیشه و هنر. اگر موانع بلاوجه از پیش روی رادیو برداشته شود و استعداد‌های انسانی در آن مجال ظهور پیدا کنند یقینا رادیو پیشتاز و پیشوای رسانه‌ای و جریان ساز خواهد بود.

هر رسانه‌ای که بتواند به این دو عنصر توجه کند و برای تولید آن از برترین استعداد‌ها و ظرفیت‌های انسانی و بهترین و نوترین فناوری‌ها استفاده کند در فضای متکثر جهانی دست برتر را خواهد داشت و مبتنی بر همین رویکرد بر این باورم رادیو همچنان صدایی است که خواهد ماند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی