تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

گزارش عفو بین‌الملل از موارد اعدام‌ در ۲۰۲۰

سازمان عفو بین‌الملل امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، با وجود افت جهانی در میزان صدور احکام مرگ، سال گذشته کشورهایی در خاورمیانه بالاترین میزان اعدام‌ها را رقم زدند.

کد خبر: ۸۷۶۹۴
۱۳:۱۱ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

 عفو بین‌الملل

دیدارنیوز - به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، شمار اعدام‌ها در سراسر جهان به پایین‌ترین حد در یک دهه گذشته رسید و دست‌کم ۴۸۳ تن در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با ۶۵۷ مورد سال قبل از آن اعدام شدند. پاندمی کرونا از سرعت روند برگزاری دادگاه‌های کیفری کاست و اعدام‌های تعیین‌شده را مختل کرد.

در گزارش عفو بین‌الملل آمده است، چهار کشور این منطقه شامل ایران، مصر، عراق و عربستان در صدر فهرست قرار گرفته‌اند و به درخواست گروه‌های حقوق بشری برای توقف اعدام در دوره پاندمی توجه نکرده‌اند.

براساس گزارش این گروه حقوقی مستقر در لندن که برای لغو مجازات اعدام فعالیت دارد، گرچه افت موارد در این کشورها مطابق با روند جهانی است که عمدا علت آن اصلاحات حقوقی سعودی‌هاست، این کشورها ۸۸ درصد از کل اعدام‌های گزارش ‌شده جهان را در سال ۲۰۲۰ انجام داده‌اند.

هبة مرایف، مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل میگوید: این آمارها نشان میدهد که این منطقه حقیقتا با مابقی جهان همگام نیست. خاورمیانه به عنوان منطقه‌ای شناخته میشود که پس از برگزاری دادگاه‌های "عمیقا غیرمنصفانه"، به استفاده از مجازات مرگ متوسل میشود.

براساس این گزارش، مصر در سال ۲۰۲۰ بیش از سه برابر زندانیان محکوم به اعدام نسبت به سال قبل اعدام کرد و از عربستان سعودی به عنوان سومین جایگاه جهان پیشی گرفت.

با وجود اینکه عراق تعداد افرادی را که در سال گذشته اعدام کرد، به بیش از نصف نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش داد، این امر عمدتا به دلیل بسته شدن دادگاه‌ها به علت پاندمی کرونا بود و دولت آن با انتقادات بین‌المللی بابت اجرای اعدام‌های گسترده روبروست.

دادگاه‌های عراق به دنبال شکست داعش در سال ۲۰۱۷ با هزاران بازداشتی مظنون به عضویت در این گروه یا حامیان آن دست و پنجه نرم میکند. در نوامبر گذشته ۲۱ زندانی با اتهامات مرتبط با تروریسم تنها در یک روز اعدام شدند.

کاهش ۲۵ درصدی اعدام‌ها در این منطقه به دست عربستان سعودی صورت گرفت که مدتها یکی از پرکارترین در این زمینه بود. دولت سعودی در یک تغییر چشمگیر، اعدام‌های سال گذشته خود را ۸۵ درصد کاهش داد.

آمارهای کشور به کشور سالانه در عفو بین‌الملل شامل چین نمی‌شود. همچنین در این گزارش آمار اعدام‌ها در برخی از کشورهای درگیر جنگ مثل سوریه حذف شده است.

مصر در سال گذشته ۱۰۷ مورد اعدام انجام داد که افزایش چشمگیری نسبت به ۳۲ مورد سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد. ده‌ها مورد از اعدامی‌ها با اتهامات مرتبط با خشونت سیاسی محکوم شده بودند، به ویژه پس از کودتای نظامی ۲۰۱۳ علیه دولت محمد مرسی، اولین رئیس جمهوری منتخب دموکراتیک مصر. پاییز سال گذشته، اعدام‌ها در مصر پس از ناآرامی در بند اعدام زندان تورا قاهره، جایی که مقامات ادعا کردند چندین زندانی سعی در فرار داشتند، افزایش یافت.

گروه‌های حقوق بشری تاکید دارند که محاکمه‌های نظامی علیه غیرنظامیان و شکنجه برای گرفتن اعتراف با گسترش حاکمیت خودکامه عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر افزایش یافته است. دولت مصر در واکنش به این انتقاد تاکید کرده است که امنیت و ثبات جزو اولویت‌های اول آن است.

کشورهایی در خاورمیانه هم که سال‌ها بود مجازات اعدام نداشته‌اند، در سال ۲۰۲۰ دست به کار شدند. سلطان عمان ورق را با اعدام چهار تن برگرداند و قطر برای اولین بار در دو دهه گذشته با اعدام یک کارگر مهاجر نپالی که به اتهام قتل محکوم شده بود، اعدام‌ها را از سر گرفت.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی