تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

مسابقات وزنه‌برداری آسیا، آخرین جنگ رستم و سهراب!

امروز در ادامه مسابقات وزنه‌برداری آسیا در تاشکند، حسین سلطانی در دسته ۸۱ کیلوگرم روی تخته می‌رود، اما ماجرا‌های اصلی برای کاروان ایران، فردا و پس‌فردا اتفاق می‌افتد.

کد خبر: ۸۷۶۹۱
۱۴:۲۴ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

مسابقات وزنه‌برداری آسیا، آخرین جنگ رستم و سهراب!

دیدارنیوز ـ سرویس ورزشی: مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا چند روزی است که در تاشکند پایتخت ازبکستان در حال برگزاری است و دیروز میر‌مصطفی جوادی در دسته ۷۳ کیلوگرم به روی صحنه رفت و نهایتا یک برنز در یک‌ضرب برای کاروان ایران به دست آورد. البته این مدال نیز برای جوادی ارزشمند تلقی می‌شود چرا که او در فاصله کوتاهی به این مسابقات رسید و فرصت ریکاوری نداشت. در عین حال آسیب‌دیدگی حافظ قشقایی وزنه‌بردار سبک‌وزن پرامید ایران نیز به نوعی یک فرصت را از کاروان ایران گرفت.

امروز هم حسین سلطانی در دسته ۸۱ کیلوگرم روی تخته می‌رود و هر نتیجه‌ای که بگیرد تنها در حوزه آسیا معنی پیدا می‌کند و پیش‌زمینه‌ای برای المپیک نیست.

مسابقات وزنه‌برداری آسیا، آخرین جنگ رستم و سهراب!

معادله چند وجهی سهمیه المپیک

صرف نظر از رقابت آسیایی که هم‌اکنون در جریان است، مهم‌ترین وجه رقابت‌های تاشکند، به دست آوردن امتیاز لازم برای دو وزنه‌بردار ایرانی و کسب ورودی المپیک توکیو است. دو وزنه‌بردار نامدار ایران یعنی کیانوش رستمی و سهراب مرادی هنوز نتوانسته‌اند امتیاز ورودی لازم را برای المپیک ۲۰۲۰ کسب کنند و مسابقات قهرمانی آسیا به نوعی آخرین فرصت برای این دو نفر است که امتیاز حداقلی را برای حضور در المپیک به دست آورند.

برای این دوره از المپیک قوانین متفاوتی تنظیم شده که سهمیه کشور‌ها را با فرمولی جدید مشخص می‌کند. به طور کلی قرار است تعداد وزنه‌برداران در هر گروه وزنی، عدد ثابت ۱۴ نفر باشد و همه وزنه‌برداران نیز در یک گروه مسابقه می‌دهند یعنی گروه A و B نخواهیم داشت. در عین حال اوزان المپیکی هم کاهش پیدا می‌کند و قرار است کلا مسابقات توکیو در ۷ وزن باشد. از طرف دیگر امکان حضور دو وزنه‌بردار از یک کشور در یک وزن هم وجود ندارد.

با این حساب امکان ندارد که سهراب مرادی و کیانوش رستمی که چند سالی است در ۹۶ کیلوگرم وزنه می‌زنند بتوانند همزمان در این دسته وارد المپیک شوند. یکی دیگر از تنگنا‌های مسابقات المپیک هم این است که برای هر کشور ۴ سهمیه در مردان و ۴  سهمیه در زنان در نظر گرفته شده است منوط بر اینکه نمایندگان هر کشوری بتوانند امتیاز لازم ورودی را طی سه دوره شش ماهه و حضور در مسابقات رسمی و قاره‌ای به دست بیاورند.

فدراسیون جهانی همچنین اعلام کرده که در دو دهه اخیر هر کشوری که کمتر از ۱۰ مورد دوپینگی داشته، حداکثر ۴ سهمیه خواهد داشت و اگر بین ۱۰ تا ۲۰ مورد دوپینگی داشته این سهمیه حداکثر به ۲ عدد خواهد رسید؛ بنابراین ایران با توجه به ۱۱ مورد دوپینگ ثبت شده، حداکثر ۲ سهمیه در المپیک ۲۰۲۰ در بخش مردان دارد و ۲ سهمیه هم در زنان که البته هنوزوزنه‌برداران زن ایران در موقعیت کسب سهمیه نیستند. به این ترتیب تنها ۲ سهمیه برای مردان ایران متصور خواهد بود که در حال حاضر دو مدعی اصلی آن مرادی و رستمی هستند.

نگاهی به مسابقات وزنه‌برداری آسیا، جنگ رستم و سهراب

رستمی و مرادی، جنگ داخلی یا المپیکی؟

اما دو قهرمان پیشین المپیک ایران که حالا در متر‌های پایانی دوران قهرمانی خود به سر می‌برند تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا تحفه‌ای از آخرین المپیک خود به دست آورند. سهراب مرادی به دلیل آسیب‌دیدگی شدید و عمل جراحی حدود یک سال از عمر قهرمانی خود را صرف دوران نقاهت کرد و کیانوش رستمی هم به دلیل تک‌روی‌ها و خلقیات خاصی که دارد نتوانست در مسابقات کسب سهمیه حضور کافی داشته باشد یا رتبه مناسب برای کسب امتیاز ورودی را به چنگ بیاورد. رستم وزنه‌برداری ایران در مسابقات جهانی تایلند به جای تمرکز بر مدال‌آوری، به جدل با داوران پرداخت و سهراب نیز نتوانست در سه مرحله کسب امتیاز را طی کند؛ بنابراین مسابقات قهرمانی آسیا برای این دو وزنه‌بردار مهترین شانس کسب سهمیه است. نکته جالب، اما اینجاست که سهراب و کیانوش در واقع وزنه‌بردار ۹۶ کیلوگرم هستند، اما کیانوش برای آنکه با سهراب رقابت نکند، با کاهش وزن، خود را به دسته ۸۹ کیلوگرم رسانده تا شانس خود را برای کسب سهمیه حفظ کند. در واقع اگر مرادی و رستمی هر دو در ۹۶ کیلوگرم حضور پیدا می‌کردند و امتیاز کافی برای کسب سهمیه را هم به دست می‌آوردند، بر اساس قانون سهمیه‌بندی، تنها یک نفر از آن‌ها می‌توانست در این وزن راهی المپیک شود.

کیانوش رستمی البته متوجه شده که با حضور در وزن ۸۹ کیلوگرم می‌تواند ضمن کسب مدال، امتیاز بیشتری را نیز در بحث کسب ورودی ذخیره کند و در عین حال اگر سهراب نتوانست سهمیه ۹۶ کیلوگرم را بگیرد او می‌تواند راهی وزن ۹۶ کیلوگرم در المپیک شود، چون ورودی را به دست آورده است. در عین حال همه اهالی وزنه‌برداری هم می‌دانند که این دو قهرمان ایران رابطه گرمی با هم ندارند و سال به دوازده ماه با هم روبرو هم نمی‌شوند.

شانس ضعیف دو مدعی

با همه این توضیحات، اما وضعیت رستمی و مرادی برای کسب امتیاز ورودی المپیک خوب نیست و وضعیت مدعیان جدید در این دو وزن بهتر از این دو نفر است. در واقع مسابقات قهرمانی آسیا در تاشکند ممکن است سکانس پایانی این دو قهرمان پا به سن گذاشته ایرانی باشد چرا که اگر آن‌ها نتوانند سهمیه را به دست بیاورند فقط یک شانس دیگر در مسابقات قهرمانی قاره آمریکا در کلمبیا وجود دارد که این دو می‌توانند در آن حضور پیدا کنند. البته این مسابقات هم حدود ۲۰ روز دیگر برگزار می‌شود و با توجه به وضعیت کرونا در دنیا و تنگنا‌های مربوط به اخذ ویزا و قرنطینه، امکان موفقیت قهرمانان ما در آنجا بیشتر از تاشکند نیست.

نگاهی به مسابقات وزنه‌برداری آسیا، جنگ رستم و سهراب

با این حال اگر دو مدعی اصلی ایران در المپیک نتوانند به هر دلیل امتیاز کافی برای کسب سهمیه را به دست بیاورند، علاوه بر علی داودی در فوق سنگین، تنها علی هاشمی در دسته ۱۰۹ می‌ماند که می‌تواند یک سهمیه برای ایران به دست بیاورد که البته او هم فعلا با کادر فنی تیم ملی میانه خوبی ندارد و در اردوی اخیر حضور پیدا نکرد.

عجیب این است که فدراسیون وزنه‌برداری نیز برای حفظ دو سهمیه ایران در المپیک حرکت خاصی نکرده و در اعزام‌هایش این فرمول پیچیده را مد نظر قرار نداده است. با اینکه وزنه‌برداری ایران در ۵ دوره اخیر المپیک همواره مدال‌آور بوده و اهمیت زیادی برای مردم دارد، اما علی مرادی رئیس فدراسیون، به جای تمرکز بر موضوع کسب سهمیه مشغول برخورد با منتقدان است و حتی شنیده شده که به اشاره او، شبکه ورزش سیما، مانع از حضور رضا پورعالی روزنامه‌نگار و مفسر باتجربه این رشته در پخش مستقیم مسابقات قهرمانی آسیا شده است. نفرات جایگزین البته هیچ اشاره‌ای به این موضوع که ممکن است وزنه‌برداری ایران نتوانند به دلیل همین مدیریت غلط و ضعیف سهمیه المپیک بگیرند، نداشته‌اند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی