تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...

رایزنی برای واگذاری ۱۵۰۰ خودروی متروکه به مناطق آزاد

در جریان تعیین تکلیف اموال موجود در انبار‌های سازمان اموال تملیکی، پیشنهاد و مکاتباتی درباره واگذاری ۱۵۰۰ خودروی متروکه و بلاتکلیف در این سازمان به مناطق آزاد صورت گرفته، اما هنوز نتیجه نهایی آن مشخص نشده است.

کد خبر: ۸۷۱۵۹
۱۴:۰۵ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۰

رایزنی برای واگذاری ۱۵۰۰ خودروی متروکه به مناطق آزاد

دیدارنیوز ـ در اواخر سال گذشته بود که رئیسی - رئیس قوه قضائیه - موضوع تعیین تکلیف اموال مانده در انبار‌های سازمان اموال تملیکی را مورد تاکید قرار داده و با اشاره به گزارش دادستان کل کشور درباره بلاتکلیفی اموال مردم و دولت بر اقدام هرچه سریع‌تر در این رابطه تاکید کرد.

در بین کالا‌ها و اموالی که متروکه و یا قاچاق اعلام و برای تعیین تکلیف به سازمان اموال تملیکی سپرده شده است، تعدادی خودرو وجود دارد که از سال‌های قبل وارد و در گمرک دپو شده، اما به هر دلیلی از جمله عدم داشتن ضوابط استاندارد یا ممنوعیت‌های مربوط به واردات خودرو از ترخیص آن‌ها ممانعت شده و حتی در دوره‌هایی که با توجه به مصوبه هیات وزیران فرصتی برای تعیین تکلیف حدود ۱۲ هزار خودروی دپو شده در گمرک فراهم شد امکان ترخیص پیدا نکرد.

این‌ها همان خودرو‌هایی است که در سال گذشته حواشی بسیاری داشت و حتی بحث غیر استاندارد بودن بنز، بی ام دبلیو و یا پورشه‌های موجود در بین آن‌ها مطرح بود و دستگاه‌های مربوطه به توافقی در مورد تعیین تکلیف آن‌ها نرسیده بودند.


پیشنهاد سازمان اموال تملیکی برای واگذاری ۱۵۰۰ خودرو به مناطق آزاد


اما در جریان الزام سازمان اموال تملیکی برای تعیین تکلیف کالا‌های موجود در انبار‌های خود موضوع این خودرو‌ها مورد توجه قرار گرفته و پیشنهاد واگذاری ۱۵۰۰ خودرو به مناطق آزاد مطرح شده است.

بررسی‌های ایسنا نشان می‌دهد که در اواخر اسفندماه سال قبل، سازمان اموال تملیکی طی مکاتبه‌ای با دبیر شورای عالی مناطق آزاد پیشنهاد می‌کند برای جلوگیری از خروج ارز از کشور و همچنین استفاده بهینه از حدود ۱۵۰۰ دستگاه انواع خودروی دپو شده در سازمان اموال تملیکی شرایطی را برای فروش و شماره گذاری این وسایط نقلیه در مناطق آزاد تعیین و اجرایی کند.


شرایط خاص خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی سی و آمریکایی

اما با توجه به این که در بین این خودروها، خودرو‌های با ممنوعیت ورود آمریکایی و همچنین بالای ۲۵۰۰ سی سی قرار داشته و یا در مواردی با ضوابط استاندارد مغایرت دارد، برای واگذاری باید این موانع برطرف شود.

از این رو، دبیر شورای عالی مناطق آزاد طی مکاتبه‌ای با معاون اول رییس جمهور اعلام می‌کند که به دنبال پیشنهاد سازمان اموال تملیکی برای واگذاری خودرو‌های متروکه و قاچاق به شرط استفاده از مناطق آزاد تجاری و صنعتی، لازم است در مصوبه سال ۱۳۹۶ مربوط به محدودیت‌های واردات خودرو برای این موضوع اصلاحاتی انجام شود؛ به طوری که موضوع تعیین تکلیف و فروش وسائل نقلیه رسوبی دپو شده در سازمان اموال تملیکی که حسب مقررات ضبط شده است به منظور تعیین تکلیف در محدوده مناطق آزاد مشمول مقررات این مصوبه نباشد.

همچنین مصوبه این گونه اصلاح شود که موضوع شماره گذاری این خودرو‌ها نیز مشمول هیچ نوع محدودیت و ممنوعیتی از جهت تاریخ تولید و ساخت نشده و پلاک شوند.

این پیشنهاد برای بررسی به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع شده است، اما در همین جریان موضع گمرک که به وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام شده است این بوده که در رابطه با تعیین تکلیف خودرو‌های رسوبی و دپو شده در سازمان اموال تملیکی باید موضوع ممنوعیت واردات خودرو‌های سواری با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی و ممنوعیت خودرو‌های دارای برند، ذینفع و ساخت آمریکا مورد توجه قرار گیرد و خارج از آن گمرک مخالفتی نخواهد داشت.

فعلا جریان تعیین تکلیف این ۱۵۰۰ خودرو و واگذاری آن در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مورد بررسی قرار دارد و نتیجه نهایی آن مشخص نیست، ولی این که با توجه به ممنوعیت‌های موجود تکلیف خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی سی و آمریکایی چگونه مشخص خواهد شد یا این که چرا در حال حاضر فقط خودرو‌ها امکان واگذاری در مناطق آزاد و ویژه را داشته و شرایط ورود به کشور را ندارند، مورد توجه است.

این در حالی است که در چند سال اخیر به دلایلی به ویژه محدودیت‌های ارزی واردات خودرو ممنوع شده و همچنین طبق ضوابط واردات خودرو امکان ورود خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی سی و آمریکایی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است، وجود ندارد.

در جریان این ممنوعیت‌ها مناطق آزاد نیز مستثنی نیست و با وجود اعلام نیازی که این مناطق برای نوسازی ناوگان حمل و نقل خود داشته و حتی پیشنهاداتی برای ورود خودرو به این مناطق صورت گرفت هنوز موافقتی با آن نشده است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: خودرو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی