تیتر امروز

سمانه نایینی:
گفت‌وگوی ویژه دیدارنیوز با یک فعال حوزه روابط عمومی سمن‌ها

سمانه نایینی: "جمع‌آوری" مناسب پسماند است نه کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار/ ناکارآمدی شهرداری به سازمان‌های مردم نهاد آسیب زد/ خلع سواد رسانه‌ای پاشنه آشیل روابط عمومی‌ها است

امروز ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی‌هاست و این روز بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز در گفت و گویی با یکی از فعالان حوزه روابط‌عمومی سمن‌ها، چالش‌ها و کاستی‌های این حوزه را بررسی کند.
تلاش کن! طلاش کن

تلاش کن! طلاش کن

رویکرد پریسکوپ برآن است که دغدغه و علاقه مندی‌های نسل z رو با تجربه و دانش نسل‌های قبل‌تر ادغام کند تا نتایج جالب و جدیدی در راستای اهداف شغلی هر دو نسل برسد. در قسمت سوم این برنامه چشم پریسکوپ...
رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه‌پلاس با وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ او از دلایل فرار نخبگان گفت و تاکید کرد که به همین دلیل سالیانه ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از...

در تصادف با وسایل نقلیه عابر پیاده تحت حمایت قانون است، اما نه همیشه!

طبق قانون، اگر عابر پیاده از معابری که برای او ممنوع است، عبور کند و سانحه‌ای رخ دهد که منجر به فوت یا مصدوم شدن وی شود و در این شرایط راننده با سرعت مطمئن و مجاز در حرکت بوده و وسیله نقلیه نقص فنی نداشته باشد و در عین حال قادر به کنترل وسیله نقلیه نباشد و با عابر برخورد کند، راننده ضامن دیه و خسارت واردشده نیست.

کد خبر: ۸۶۹۶۶
۱۷:۱۷ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۰

در تصادف با وسایل نقلیه عابر پیاده تحت حمایت قانون است، اما نه همیشه!

دیدارنیوز ـ در تصادف با وسایل نقلیه عابر پیاده تحت حمایت قانون است، اما نه همیشه! وقتی صحبت از خودرو و تصادف با عابر پیاده باشد، در اکثر تصادفات حق به عابر داده شده و راننده مقصر اصلی حادثه قلمداد می ‎‎شود؛ اما گاهی عابران با بی‎ توجهی باعث بروز حوادث رانندگی می‎ شوند و قوانین و مقررات در برخی شرایط حق را کاملا به راننده می‎ دهد.

در مواردی که عابر پیاده با عبور از معابر غیرمجاز باعث بروز حادثه‎ای شده است، کارشناسان صحنه تصادف را بررسی کرده و سهم تقصیر هر یک از طرف‎های تصادف، یعنی هم عابر پیاده و هم راننده را مشخص می‎ کنند. از جمله مهمترین تخلفاتی که عابران مرتکب می‎شوند که می‎تواند منجر به تصادفات رانندگی شود، می‎توان به مواردی از قبیل بی‎توجهی به خط‎کشی عابران پیاده، ورود ناگهانی به سطح سواره‎رو، بی‎توجهی به چراغ قرمز و استفاده نکردن از پل عابر پیاده اشاره کرد.
وقتی صحبت از خودرو و تصادف با عابر پیاده باشد، اکثر ما حق را به عابر می‌دهیم و راننده را مقصر اصلی حادثه می‌دانیم! اما آمار‌های رسمی منتشر شده، نشان می‌دهد عامل ۳۰ درصد تصادفات درون‌شهری، عابرین پیاده هستند؛ حتی عابران پیاده در ۱۰ درصد تصادفات برون‌شهری نیز حضور داشته‌اند و قوانین در برخی شرایط حق را کاملا به راننده می‌دهد.

تصادف وسیله نقلیه با عابر پیاده

طبق قانون، اگر عابر پیاده از معابری که برای او ممنوع است، عبور کند و سانحه‌ای رخ دهد که منجر به فوت یا مصدوم شدن وی شود و در این شرایط راننده با سرعت مطمئن و مجاز در حرکت بوده و وسیله نقلیه نقص فنی نداشته باشد و در عین حال قادر به کنترل وسیله نقلیه نباشد و با عابر برخورد کند، راننده ضامن دیه و خسارت واردشده نیست.

هر کس در محل‌هایی که توقف در آنجا جایز نیست متوقف شده یا شی‌ء یا وسیله‌ای را در این قبیل محل‌ها مستقر سازد و کسی اشتبا‌ها و بدون قصد، با شخص یا شی‌ء یا وسیله مزبور برخورد کند و بمیرد، شخص متوقف یا کسی که شیء یا وسیله مزبور را در محل مستقر ساخته است، عهده‌دار پرداخت دیه خواهد بود.

همچنین اگر توقف شخص مزبور با استقرار شیء و وسیله مورد نظر موجب لغزش رهگذر و آسیب کسی شود، مسئول پرداخت دیه صدمه یا آسیب وارده است؛ مگر آن که عابر با وسعت راه و محل، عمدا قصد برخورد داشته باشد که در این صورت نه فقط خسارتی به او تعلق نمی‌گیرد، بلکه پرداخت خسارت وارده را نیز برعهده دارد. اگر راننده تمام قوانین و مقررات را رعایت کند و عابر پیاده به وظایف و قوانین مرتبط با عابران عمل نکند، در صورت بروز حادثه مسئولیتی نخواهد داشت. البته باید توجه کرد که مسئولیت نداشتن راننده به معنای منع استفاده وراث قانونی متوفی از مزایای بیمه نیست و میزان دیه عابر پیاده و سایر شرایط استفاده از بیمه توسط مراجع قانونی ذی‎صلاح مشخص می‌شود.

دیه عابر پیاده مقصر چگونه پرداخت می‌شود؟

عبور عابر پیاده از عرض خیابان در هیچ قانونی ممنوع نشده است، اما اگر عابر حین عبور از عرض خیابان یا محل‌های غیرمجاز، بدون توجه به مقررات راهنمایی، با وسیله نقلیه‎ای برخورد کند و پلیس وی را مقصر بداند، در صورتی که منجر به ضرب یا جرح یا قتل یا خسارت مالی عابر پیاده شود، راننده وسیله نقلیه که با عابر برخورد کرده است، در این خصوص مسئولیتی ندارد و پرداخت دیه به او تعلق نمی‎گیرد.

اما این موضوع مانع استفاده عابر پیاده از مقررات بیمه نخواهد بود و در صورت تصادف با عابر پیاده که منجر به صدمات جانی یا فوت وی شود، دیه و هزینه‎‌های درمان توسط بیمه پرداخت می‎شود.

همچنین در صورتی که وسیله نقلیه بدون بیمه‌نامه باشد، دیه و هزینه‎‌های درمانی از محل صندوق تامین خسارت‌های بدنی پرداخت می‎شود.

البته باید به این نکته توجه داشت که راننده در صورت بروز حادثه موظف است شخص آسیب‎‌دیده را با وسیله نقلیه خود یا وسیله دیگر بلافاصله به اولین درمانگاه یا بیمارستان برساند و مراتب را به ماموران انتظامی اطلاع دهد.

منبع: تابناک
برچسب ها: عابرپیاده
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی