تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

بیماران خاص چشم به راه واکسیناسیون

روند واکسیناسیون بیماران خاص همچون دیگر گروه‌های دارای اولویت در جامعه به شدت کند است با این تفاوت که این افراد به دلیل شرایط جسمی ضعیف خود هدفی بالقوه برای ویروس کرونا هستند. رویداد‌۲۴ چالش‌های موجود بر سر راه واکسیسناسیون بیماران خاص را مورد بررسی قرار داده است.

کد خبر: ۸۶۹۵۹
۱۴:۴۳ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۰

بیماران خاص چشم به راه واکسیناسیون

دیدارنیوز ـ بیماران خاص از گروه‌هایی هستند که در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار دارند. این افراد از یک سو به دلیل نوع بیماری سیستم ایمنی بدنشان برای مقابله با کرونا ضعیف بوده و از سوی دیگر با توجه به مراجعه مکرر به مراکز درمانی و بیمارستانی بیش از سایر گروه‌های جامعه در خطر ابتلا به کرونا قرار دارند. همه این موارد باعث می‌شود که این بیماران در اولویت دریافت واکسن قرار داشته باشند.

با این حال روند واکسیناسیون در ایران بسیار دیر آغاز شد و در حال حاضر هم با کندی بسیاری پیش می‌رود. از آغاز شروع واکسیناسیون در ایران مردم نگران ناتوانی و تعلل دولت در خرید واکسن به اندازه کافی بودند در حالیکه از این مساله هم آگاه بودند که از واکسن تولید داخلی نیز هنوز خبری نیست. گروه‌های پرخطر از جمله بیماران خاص نیز به دلیل شرایط خاص و ضعیف جسمی از گروه‌هایی بودند که از رهگذر کرونا به لحاظ عملکرد خود در جامعه با مشکلاتی بسیاری مواجه شده بودند.

بالاخره روز ۱۴ فروردین ماه زهرا اصغری رییس اداره بیماری‌های خاص و مددکاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد: که بیماران دیالیز خونی، دیالیز صفاقی، هموفیلی، تالاسمی، ام اس، MPS، CF، SMA، اتیسم، پیوند اعضا و مبتلایان سرطان، بیماران نقص سیستم ایمنی بدن گروه‌های پرخطر شناخته شده و به صورت مرحله‌ای واکسن کرونا دریافت می‌کنند.

با وجود دلگرم شدن بیماران خاص به واکسیناسیون قریب‌الوقوع، اما نحوه اطلا‌ع‌رسانی درباره چگونگی دریافت واکسن و اینکه کدام مراکز واکسیناسیون گروه‌های دارای اولویت را انجام می‌دهند از انسجام چندانی برخوردار نیست و آنطور که مشخص است این مساله بیش از آنکه از طریق رسانه‌های جمعی به اطلاع عموم مردم برسد از طریق انجمن‌ها و بنیاد‌های فعال در حوزه هر بیماری اطلاع‌رسانی می‌شود. از طرفی هنوز هم بخش بزرگی از بیماران خاص به تبعیت از آنچه در سطح کلان رخ داده است واکسن کرونا را دریافت نکرده و آن‌ها که دریافت کرده‌اند نمی‌دانند که دوز دوم را باید چه زمانی و چگونه دریافت کنند.

برای اطلاع از چالش‌های بیماران خاص برای دریافت واکسن کرونا با رسول شکوهی روزنامه‌نگار مبتلا به ام‌اس و یونس عرب مبتلا به تالاسمی و مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران گفتگو کرده‌ایم.

در صفوف دریافت واکسن کرونا چه می‌گذرد؟

رسول شکوهی روزنامه‌نگار و دبیر اجتماعی سایت خبری دیدارنیوز سال‌هاست با بیماری ام‌اس دست و پنجه نرم می‌کند. او نیز در گروه افرادی جای دارد که بیش از سایر قشر‌های جامعه باید نگران وضعیت خود در شرایط کرونایی و البته دریافت واکسن باشد. به همین دلیل هم به دنبال اطلاعیه‌ای که در کانال‌های مرتبط با بیماران ام‌اس منتشر می‌شود برای ثبت نام و دریافت واکسن به بیمارستان امام حسین مراجعه می‌کند، اما موفق به دریافت واکسن نمی‌شود.

شکوهی ماجرای مراجعه خود برای دریافت واکسن را برای رویداد‌۲۴ اینگونه تعریف می‌کند: بیماری ام‌اس سیستم ایمنی افراد را درگیر می‌کند و از طرف دیگر در شرایط اپیدمی کرونا، سیستم ایمنی افراد باید در شرایط نرمالی قرار داشته باشد تا بتوانند این دوران را به سلامت طی کرده و حتی اگر بیمار هم شدند مشکل خاصی برایشان ایجاد نشود. اما ما بیماران ام‌اس سیستم ایمنی‌مان قوی نیست درحالیکه باید برای کار و فعالیت روزانه از خانه خارج شویم؛ بنابراین این نگرانی همواره وجود داشت که بیماران ام‌اس با توجه به شرایط نامناسب سیستم ایمنی بدن بیشتر در خطر ابتلا به کرونا قرار دارند.

وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه مجموعه‌ای که در آن کار می‌کنم با شرایط من کنار آمد و من را همراهی کرد به نحوی که می‌توانم دورکاری کنم، اما بسیاری از دوستانم که به ام‌اس مبتلا هستند در این شرایط مجبور بودند که در محل کار خود حاضر شوند و برای دورکاری با آن‌ها همراهی نمی‌شود چه در بخش دولتی چه در بخش غیر دولتی. این یکی از مشکلات بیماران ام‌اس در شرایط کرونایی است.

این روزنامه‌نگار درباره نحوه اعلام تزریق واکسن به بیماران ام‌اس اظهار می‌کند: من از طریق گروه‌ها و کانال‌های مرتبط با ام‌اس و انجمن ام‌اس از موضوع باخبر شده و به خبر‌هایی که در آن‌ها منتشر می‌شد اعتماد کرد. در این کانال‌های عنوان شده بود که تعدادی از بیماران به بیمارستان امام حسین مراجعه کرده و واکسن زده‌اند. موضوع را پیگیر شدم و در نهایت به بیمارستان امام حسین مراجعه کردم.

رسول روز پنجشنبه ۱۹ فروردین با بیمارستان تماس گرفته و متوجه می‌شود که باید به بیمارستان مراجعه کرده و برای تزریق واکسن وقت بگیرد. او شنبه صبح به بیمارستان مراجعه و مشاهده می‌کند که مسئول حراست بیمارستان مسئول ثبت‌نام از بیماران بوده و طی روز‌های قبل هم از بیماران خاص ثبت نام به عمل آمده است. به رسول اعلام می‌شو که تا ۱۰ اردیبهشت وقت برای تزریق واکسن پر است. از آنجاییکه خبرنگار است پیگیر شده و در می‌یابد که ۱۰ لیست ۳۰ نفره از بیمارانی که برای دریافت واکسن مراجعه کرده بودند در دست مسئولان ثبت نام است به علاوه اینکه پایین این لیست‌ها هم اسامی دیگری نوشته شده است.

می‌گفتند تنها ۶۰۰ دوز واکسن کرونا در اختیارمان است!

نکته عجیب، اما برای او این است که به بیماران گفته می‌شود تنها ۶۰۰ دوز واکسن در اختیار بیمارستان قرار دارد و روزی ۳۰ دوز هم تزریق می‌کنند و مسئولان ثبت نام تاکید می‌کنند که این مقدار را باید به بیماران واجد شرایط خود بیمارستان هم تزریق کنند! عددی که نه با تعداد دوز‌های تزریق شده هماهنگی دارد و نه تعداد افراد ثبت نام شده و نه تعداد بیماران واجد شرایط دریافت واکسن در بیمارستان.

سردبیر سایت خبری دیدار نیوز می‌گوید: تا جایی که من خبر دارم حداقل از سه‌شنبه هفته گذشته افرادی در بیمارستان امام حسین واکسن تزریق کرده‌اند، اما درباره تزریق واکسن قبل از این تاریخ اطلاعی ندارم. اما بر اساس فرمی که در آنجا بود بیماران مبتلا به سرطان، ام‌اس، و... می‌توانند در این بیمارستان واکسن تزریق کنند.

وی عنوان می‌کند: آنطور که شنیده‌ام بیمارستان‌های لقمان و طالقانی امکان تزریق واکسن را دارند. همچنین یکی از دوستانم به یک مرکز بهداشت سمت شمیرانات مراجعه داشته و واکسن آسترازنکا را تزریق کرده است که از صحت و سقم آن با خبر نیستم. البته واکسن تزریق شده در بیمارستان امام حسین سینوفارم چینی است.

منبع: رویداد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی