تیتر امروز

روز احمدی نژاد و ادامه سردرگمی اصلاح‌طلبان
روز دوم ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری

روز احمدی نژاد و ادامه سردرگمی اصلاح‌طلبان

دومین روز ثبت نام نامزدهای انتخاباتی یک خبر بزرگ داشت و آن نامزدی محمود احمدی نژاد بود. سخنان بسیار تند احمدی‌نژاد فضای خبری را تحت الشعاع قرار داد. همزمان اردوگاه اصلاح‌طلبی سرگردان است...
گفتگو با مصطفی تاجزاده؛ انتقاد از وضع موجود با صدای بلند!
«تنگنا»؛ برنامه چهارم ـ بخش دوم

گفتگو با مصطفی تاجزاده؛ انتقاد از وضع موجود با صدای بلند!

«تنگنا» عنوان برنامه‌ای از مجموعه رسانه‌ای دیدار است که به گفتگوهای صریح با سیاستمداران ایرانی در مورد زندگی سیاسی آن‌ها اختصاص دارد. مصطفی تاجزاده میهمان چهارمین برنامه تنگنا بوده است.

همایون شجریان تازه‌ترین آهنگ خود را با عنوان «هوای زمزمه‌هایت» منتشر کرد.

کد خبر: ۸۶۲۸۸
۱۵:۳۱ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۰

دیدارنیوز - همایون شجریان که تا همین چند وقت پیش در عرصه انتشار موزیک ویدیو و تک آهنگ‌ها خیلی فعال نبود، اکنون مدتی است که به طور مرتب تک آهنگ‌هایش را منتشر می‌کند.

تازه‌ترین اثر همایون شجریان با عنوان «هوای زمزمه‌هایت» شب گذشته ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ منتشر شد.

آهنگساز این اثر غلامرضا صادقی است تا به این ترتیب دومین همکاریِ شجریان و صادقی هم شکل بگیرد.

شعر این آهنگ از سروده‌های حسین منزوی و هوشنگ ابتهاج (سایه) انتخاب شده است. نکته جالب اینکه، سه‌تار این اثر را خودِ همایون شجریان نواخته است.

 


همچنین نوازندگی گیتار به عهده نوید زمردی بوده است.

همایون شجریان پس از انتشار این آهنگ در صفحه شخصی‌اش نوشته است:

دوستان گرامی

گمان می‌کنم ذکر پاره‌ای نکات و توجه به آن‌ها خالی از لطف نباشد. در همکاری بین دو حوزه‌ی متفاوت هنر یعنی هنر موسیقی و هنر‌های تصویری، آنچه نخست حائز اهمیت است حفظ روح داستانی است که روایت می‌شود. در ساخت این اثر و اثری که پیش‌تر به سمع و نظر شما رسید تلاش کرده‌ایم ضمن پایبندی به اصول موسیقی کلاسیک ایرانی در اجرای آواز، نقبی هم به فضا‌هایی بزنیم که باعث نزدیکی بیشتر موسیقی به فضای داستان شود؛ موسیقی، ضمن حفظ مرز‌های خود به عنوان اثری مستقل در تلاش بوده‌است تا همگام باشد با آنچه روایت می‌شود.

به چند تکنیک به‌کار گرفته‌شده در این اثر که ریشه در موسیقی قومی و دستگاهی دارد اشاره می‌کنم.

در بخش اول که آواز با غزل زیبای زنده یاد حسین منزوی آغاز می‌شود، از رنگ‌و‌بو و بخشی از  تکنیک آوازی موسیقی خراسان استفاده شده است.

این حالت‌ها به شکلی تعدیل شده و همسو با زیباشناسیِ مناسبِ این قطعه اجرا شده‌است و به عمد از نوانس و لحنی که در خوانندگی موسیقی خراسان بکار می‌رود کمی فاصله گرفته‌است.

بخش دوم آواز با ریتم پنج ضربی که از ریتم‌های شاخص موسیقی ایرانی ست آغاز می‌شود و زمان‌بندی ملودی اصلی و تنظیم گیتار به شکلی طراحی‌شده که بی‌آنکه لنگ بودن ریتم پنچ ضربی القا شود، آرام و روان مخاطب را با معنی کلام و حس کار همراه کند.

در بخش سوم که غزل استاد سایه بر آن می‌درخشد، ملودی کلام ضمن آنکه مخلوق ذهن آهنگساز است، نیز ملهم از حال‌و‌هوای گوشه کرشمه در ردیف دستگاه شور است. در این قسمت، همان‌گونه که وزن شعر تغییر می‌کند، ریتم قطعه بی آنکه خللی در احساس ایجاد کند از پنج به شش ضربی تغییر یافته‌است.

عزیزانم در سال‌های اخیر با نگاهی چند وجهی و عاری از تعصب، آثار مختلفی تقدیم حضورتان گردید که هر یک با علاقه شخصی و هدفی خاص انتخاب و منتشر شده‌است.

امیدوارم به فراخور هر قطعه و ویژگی‌های منحصربه‌فردش، گاه با آنچه از کودکی فراگرفته‌ام و گاه با تکیه بر امکانات تازه‌ای که در خلق و اجرا در اختیارم قرار می‌گیرد، بتوانم اثری درخور پسند شما عزیزان عرضه کنم.

شاد و سربلند باشید

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: