تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

آخرین خبرها از مذاکرات برجام در وین

تا ساعاتی دیگر جلسه دوم نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار می‌شود. احتمالاً در این نشست حدودی تکلیف برجام بعد از آن مشخص می‌شود. برجامی که به سرانجام رسیدن یا نرسیدن آن تاثیرات اقتصادی و سیاسی به سزایی دارد.

کد خبر: ۸۵۲۶۹
۱۲:۵۹ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۰

امروز سرنوشت احیای برجام وارد فاز جدیدی می‌شود؟

 

دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل: شب گذشته عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام وارد وین شده است. هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و گروه ۱+۴ روز جمعه ۱۳ فروردین به صورت مجازی برگزار شد که با تنش و اختلافات جدی بین اعضاء همراه بود که کار به جلسه حضوری در وین کشیده شد.


بیشتر بخوانید: قهرمانپور: به شکستن بن‌بست برجام در نشست وین خوش‌بینم



براساس گزارش‌ها، برخلاف گذشته که محل مذاکرات هتل کوبورگ بوده، اینبار به هتلی دیگر در وین منتقل شده است و ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه به ‌وقت محلی (۱۷:۰۰ به وقت تهران) کلید می‌خورد. در مذاکرات احیای برجام در وین هیات آمریکایی و ایرانی در مکانی متفاوت حضور می‌یابند. برهمین اساس کشورهای اروپایی در این نشست نقش میانجی را بر عهده خواهند داشت. در نشست امروز ایران، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و بریتانیا شرکت خواهند کرد. قرار است نمایندگان ایران و ۱+۴ در این نشست درباره چشم‌انداز و شرایط بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای مذاکره می‌کنند.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه، ریاست هیات ایران را در این نشست برعهده دارد و نمایندگانی از سایر دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی، وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی، وی را در این نشست همراهی می‌کنند. رایزنی‌های فنی در قالب نشست‌های کارشناسی در دو حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای از جمله مهمترین موضوعات در دستور کار این نشست است. در حاشیه نشست نیز جلسات دو جانبه با روسای سایر هیات‌های ۴+۱ برگزار می‌شود. در این چارچوب، روز گذشته نیز دیدار دوجانبه با چین انجام شده و صبح سه شنبه نیز دیدار‌هایی با هیات روسیه و اتحادیه اروپایی تنظیم شده است.

در آستانه مذاکرات، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تنها درباره لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام سخن گفته است. همچنین سه هفته پیش محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران گفته بود که برنامه عمل سازنده‌ای را از طریق مجاری مناسب دیپلماتیک ارائه کند. از سوی دیگر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بارها گفته که آماده است به توافق سال ۲۰۱۵ بازگردد.


واکنش‌ها به نشست کمیسیون مشترک برجام

مقامات دو کشور و دیگر کشورهای عضو قرارداد برجام واکنش‌های مختلفی به مذاکرات پیش‌رو داشته‌اند. تیم سیاست خارجی ایران اعلام کرده که به هیچ عنوان حاضر به مذاکره مستقیم و غیر مستقیم با آمریکا نیستند.

جن ساکی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه روز گذشته گفته است: «مذاکرات وین گفتگویی غیرمستقیم با ایران از طریق اروپایی‌ها خواهد بود. ما فعلا در ابتدای مذاکرات هستیم و فعلا پیش بینی مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا را نمی‌کنیم، با این حال همچنان آماده این اتفاق هستیم.»

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه با استقبال از دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران، آن را فرصتی برای رسیدن به توافق و بازگشت طرفین به برجام خواند. او گفت، اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد، این قضیه یک شبه حل خواهد شد.

علی واعظ، مدیر بخش ایران گروه بین‌المللی بحران در مورد نشست پیش‌رو گفته است: «دولت بایدن و ایران بر سر بازگشت به برجام توافق دارند اما مسیر برای رسیدن به این نقطه آسان نیست. احتمالاً بحث‌ها در وین با چالش‌هایی در خصوص تنظیم زمان بندی بازگشت به تعهدات روبه‌رو خواهد بود. ضمن این که بدبینی‌های متقابل تهران و واشنگتن نسبت به یکدیگر این چالش‌ها را افزایش می‌دهد.»

محسن پاک‌آیین، دیپلمات پیشین ایران نیز گفته است: «از اروپا انتظار می‌رود که نقش سازنده‌ای را در نشست وین ایفا کند، این نقش سازنده می‌تواند متقاعد کردن آمریکا برای لغو کلیه تحریم‌های ایران باشد. در مسئله برجام موضع نظام کاملاً روشن، شفاف و منطقی است. خوشبختانه در کشور نیز همه ارکان نظام بر روی آن اجماع دارند. لذا اگر قرار است ما تعهدات برجامی خود را انجام دهیم نخست باید آمریکا تمام تحریم‌هایی را که ظالمانه علیه ایران وضع کرده لغو کند و پس از آن ما راستی آزمایی کنیم و اقدامات لازم را به عمل آوریم.»

هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام ساعاتی دیگر در وین کلید می‌خورد و بی تردید واکنش‌های بعد از این نشست تا چند روز آینده تکلیف روند احیای برجام را روشن خواهد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی