تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
نشست وین؛ بن‌بست شکنی یا تداوم سرسختی طرفین

قهرمانپور: به شکستن بن‌بست برجام در نشست وین خوش‌بینم

فردا نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار می‌شود. آیا این نشست می‌تواند گامی هر چند کوچک در مسیر احیای برجام باشد؟ رحمان قهرمانپور تحلیلگر مسائل بین‌الملل محتاطانه در این مورد خوش‌بین است.

کد خبر: ۸۵۱۹۲
۱۸:۱۰ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۰

قهرمانپور:

 

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: روند احیای برجام فردا در وین کلید می‌خورد یا خیر؟ ادامه نشست کمیسیون مشترک برجام که اولین جلسه آن روز ۱۳ فروردین به طور مجازی برگزار شده بود، فردا به صورت حضوری در وین برگزار می‌شود. نشستی که شاید گره کور برجام را بتواند باز کند.

ایران بیان کرده که نه به صورت مستقیم و نه غیر مستقیم با امریکا بر سر میز مذاکره نمی‌نشیند؛ با این حال سی. ان. ان در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است که رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران قرار است در وین حاضر شود تا نماینده این کشور در مذاکرات غیرمستقیم با ایران باشد.


بیشتر بخوانید: احیای برجام؛ چراغ‌های سبز در وین روشن می‌شوند؟ +خلاصه تصویری



طبق گزارش ها، نشست وین عرصه‌ای برای آزمایش توان‌مندی ۱+۴ در مسیر فهم کامل ضرورت‌های ایجاد تغییر در بن‌بست موجود است. با این حال تحلیل‌های ضد و نقیضی در خصوص این نشست وجود دارد. برخی امیدوارند نشست کمیسیون مشترک برجام را شروع احیای برجام باشد و برخی دیگر آن را تهدید آخر اروپا و آمریکا در برخورد با ایران می‌دانند.

برای بررسی دقیق و تحلیل جامعه نشست آتی کمیسیون مشترک برجام در وین دیدار با رحمن قهرمانپور، کارشناس مسائل بین الملل به گفتگو پرداخته است.

رحمن قهرمانپور در خصوص روند نشست فردا می‌گوید: «اگر بخواهیم مقداری فنی به موضوع نگاه بکنیم، به نظر می‌رسد جلسه فردا در واقع تلاش اروپا برای حفظ برجام و ادامه حیات برجام است. ما در دو ماه گذشته شاهد بودیم که ایران سرسختانه اصرار برای بازگشت آمریکا به برجام داشت و همچنین موضوع برجام در دستور کار دولت بایدن نبود. یک تحلیل این است که جلسه فردا نشان دهنده عدول هر دو طرف از مواضع گذشته خودشان است؛ یعنی ایران پذیرفته که در خصوص بازگشت به برجام مذاکره بکند، چون قبلاً اعلام کرده بود که برای بازگشت آمریکا به برجام مذاکره نیاز نیست. از سوی دیگر دولت بایدن پذیرفته است که موضوع برجام را در دستور کار خود قرار دهند. اما اگر قدری محتاطانه به موضوع نگاه کنیم، این نشست بیشتر از اینکه نشان دهنده تغییر جدی مواضع دو طرف باشد، در واقع تلاشی است از طرف اروپا برای اینکه هر دو طرف یعنی ایران و آمریکا بدون انجام مذاکرات مستقیم از مواضع یکدیگر مطلع بکند. یعنی به عبارت ساده‌تر اروپا می‌خواهد خواسته‌های اصلی آمریکا را به ایران و از طرف دیگر خواسته‌های اصلی ایران را به آمریکا را منتقل کند.»

قهرمانپور در خصوص انتظارات در مورد این نشست بیان می‌کند: «در عالم سیاست، کشور‌ها در مطبوعات مواردی را مطرح می‌کنند و در مذاکرات پشت پرده و دیپلماتیک معمولاً این خواست‌ها به طور جدی‌تری مطرح می‌شود. مبنای رفتار دولت‌ها در واقع آن حرف‌هایی است که در پشت پرده و مذاکرات گفته می‌شود؛ بنابراین این موضوع که ایران گفته، آمریکا باید غرامت بدهد، آمریکا می‌خواهد بداند ایران در مورد این موضع چقدر اصرار دارد یا جدی است و در مقابل وقتی آمریکا در رسانه‌ها اعلام می‌کند که تحریم‌های ناسازگار با برجام را حاضر است که لغو کند قاعدتاً ایران منتظر است ببیند که آمریکا در مذاکرات پشت پرده یا بحث‌های جدی دیپلماتیک تا چه حد روی این موضوع اصرار می‌کند. به نظر من جلسه فردا جلسه مقدماتی برای این است که ایران و آمریکا مواضع طرف مقابل را دریافت بکنند و در کشور خود مورد بررسی قرار دهند که آیا اساساً عمل به این خواسته‌ها ممکن است یا خیر؟ چون در واقعیت امر ایران و آمریکا سعی دارند، بیشترین امتیاز را در این موضوع به دست آورند؛ لذا باید منتظر باشیم و ببینیم که بعد از نشست فردا واکنش کشور‌ها نسبت به پیشنهاد‌های متقابلی که توسط اروپا مطرح می‌شود، چه خواهد بود. در واقع در این نشست باید منتظر باشیم که آیا دو طرف یعنی ایران و آمریکا پیشنهاد جدیدی علاوه بر آن چیز‌هایی که در گذشته گفته اند ارائه خواهند کرد یا خیر؟ آیا از مواضعی که در دو ماه گذشته داشته اند کوتاه آمده اند یا خیر؟ بعد از آن باید حدس بزنیم مسیر آتی مذاکرات به سمت احیای برجام در دو الی سه ماه آینده می‌رود یا به ۶ الی ۷ ماه دیگر موکول می‌شود و یا اساساً امید‌ها به برجام کمتر شده است.»

این کارشناس مسائل بین الملل در مورد احتمالات مذاکرات پشت پرده‌ای در ماه‌های گذشته می‌گوید: «اگر منظور از مذاکرات پشت پرده مثلاً مذاکرات ایران و آمریکا در عمان در سال ۹۰ شمسی باشد، به نظر می‌رسد چنینی مذاکراتی وجود ندارد. ولی اگر منظور از مذاکرات پشت پرده رایزنی‌های رایج دیپلماتیک بین ایران و اروپا، اروپا و آمریکا باشد، باید بگویم چنین اتفاقی رقم خورده است. به نظر می‌رسد که در همین فاصله تعطیلات عید که ما داشتیم چنین رایزنی‌هایی صورت گرفته است و آقای جوزپ بورل بار‌ها اعلام کرده اروپا تلاش می‌کند برجام زنده بماند، همچنین روس‌ها نیز حمایت خود را از حفظ بر جام را اعلام کردند؛ بنابراین رایزنی‌های دیپلماتیک صورت گرفته و نتیجه رایزنی‌ها بدون اینکه ایران و آمریکا از مواضع خودشان به صورت جدی عدول بکنند، به این نشست‌ها ختم شده است که اسمش را گذاشتند مذاکرات غیر مستقیم یا من دقیقترش را می‌گویم اطلاع جدی‌تر از مواضع دو طرف. دیروز هم آقای عراقچی اعلام کردند ما مذاکرات غیرمستقیم نخواهیم داشت، یعنی سیاست‌های اصلی ایران این است که آمریکا بدون مذاکره به برجام بازگردد. اما تحلیل دیگری وجود دارد که ممکن است که بایدن بخواهد توپ را در زمین ایران بیاندازد و با این کار اعلام کند ایران در مسیر بازگشت به برجام سنگ اندازی می‌کند. به همین دلیل به نظر من ایران پذیرفته است که در چنین نشستی حضور پیدا کند و چهارچوب احتمالی و پیشنهادی خود را به اروپایی‌ها ارائه دهند و آن‌ها به آمریکا بدهند و در نقطه مقابل پیشنهادات و مواضع آمریکا را از طریق اروپا دریافت کنند تا در مورد آن‌ها تصمیم گیری کنند و نظر خود را بدهند.»

رحمن قهرمانپور در مورد مسئله اصلی این نشست بیان می‌کند: «مسئله اصلی احیای برجام به بعد از این جلسه باز می‌گردد، یعنی بعد از این جلسه خواهیم دید که آیا پیشنهادات ایران و آمریکا در واقع می‌تواند مسیر بازگشت به برجام را تسریع بکند یا اتفاق خاصی نخواهد افتاد. امری که مهم است این خواهد بود که اروپا تمام تلاش خود را می‌کند تا برجام حفظ شود و دو طرف بتوانند سر حداقل‌ها به تفاهم برسند. اما در مذاکرات باید دید که آمریکا موضوع برجام پلاس و ربط دادن برجام به فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای را مطرح می‌کند یا خیر؟ در واقع آمریکا و تیم امنیت ملی بایدن ظاهراً اجماع نظر دارند که موضوع برجام به موضوع فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی ایران گره زده شود که قطعاً ایران نمی‌پذیرد. باید ببینیم در مذاکرات فردا آمریکایی‌ها بر این موضع خودشان پا فشاری می‌کنند یا خیر.»

قهرمانپور در مورد اینکه چه میزان به این نشست می‌توان خوشبین بود، می‌گوید: «این موضوع که از این جلسه مسیر احیای برجام بیرون بیاید هنوز معلوم نیست و من از این بابت خوشبین نیستم؛ یعنی بعید می‌دانم فردا بیانیه در مورد بازگشت برجام صادر بشود و یک نقشه راهی تهیه بشود. در حقیقت به احتمال بسیار زیاد چنین اتفاقی نمی‌افتد. اما ممکن است فردا دو کشور اعلام بکنند پیشنهادات یکدیگر را بررسی می‌کنند. ممکن است این اتفاق بیفتد و من نسبت به این موضوع خوشبین هستم و ممکن است اروپایی‌ها اعلام کنند که ایران و آمریکا موضع هم را شنیدند و بررسی می‌کنند و نظرشان را می‌دهند. از این نظر خوش بین هستم که بن بست قبلی که وجود داشت ذره‌ای بشکند، اما در مورد اینکه فردا احیای برجام تعیین و تکلیف کامل شود، خوشبین نیستم.»

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
کرامت سلیمی
|
Germany
|
۰۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
1
0
ایا امریکا به عنوان ابرقدرت بلامنازع جهان ، کشور پیروز جنگ جهانی دوم و دارنده حدود  هفت هزار پایگاه نظامی در کل دنیا باید با یک کشور جهان سومی مثل ایران با التماس و زاری خواهان مذاکره شود.

قطعا" یک ریگی در کفش دولت امریکاست و یک نقطه ضعف بزرگی دارد که نمی تواند از روی قلدری و زورگویی با ایران برخورد کند

این نقطه ضعف چیزی نیست جز اینکه امریکا یک ابرقدرت پوشالی بیش نیست و اصلا و ابدا چیزی به عنوان سلاح هسته ای در اختیار ندارد.

و فقط با  کمک کشورها و سازمانهای هوچی گر به دروغ  وانمود به داشتن سلاح هسته ای می کند  تا در بین ملتها ( برده ها ) رعب و وحشت ایجاد کند و انها را انطور که می خواهد کنترل و هدایت کند.
سلاح هسته ای یک تفنگ خالیست و در واقع همان اقا گرگه دوران کودکی ماست.


افرادی که عنوان دانشمند هسته ای را یدک می کشند فریبکارانی هستند که کارشان فقط باور دادن این موضوع به ملتها ( برده ها )  و ایجاد ترس و وحشت در دل انها می باشد.

چراغ هدایت جامعه دروغهاییست که در باورهاست و تا دروغهایی همچون بمب اتمی ، هارپ، مثلث برمودا و دروغهایی از این دست در باورها و ترس از این باورها در دلهاست اوضاع جهان  و علی الخصوص منطقه همیشه در بحران خاورمیانه همین است و حتی بدتر هم می شود.



بنده اعتقاد دارم که هیچ تفاوتی بین دانشمندان به اصطلاح هسته ای و دعانویسان و فالگیران نیست و همه انها دروغگو و خالی بندند.

دانشمندان به اصطلاح هسته ای با استفاده از تحمیل دروغهایی که به انها جنبه علمی می دهند مردم را فریب می دهند و می ترسانند و دعانویسان و فالگیران با استفاده از احساسات مردم ساده لوح از انها سوء استفاده می کنند.

جالب است که هر دو گروه صدها کتاب هم برای باور دادن مطالبشان در جامعه پخش کرده اند.

راه مبارزه با ابرقدرتها و اذناب انها فقط افشای این دروغ است.و باید این موضوع  در تمام رسانه ها منتشر و به محیطهای دانشگاهی کشیده شود تا بسط و گسترش یابد و بتوان منشأ اثر در جامعه شد.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی