تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

یک کارشناس روان‌شناسی: مراقب مورچه‌های ذهن‌مان در ایام کرونا باشیم

یک کارشناس روان‌شناسی گفت: در ایام کرونا باید مراقب افکار منفی که به ذهن‌مان خطور می‌کند، به عنوان مورچه‌های ذهن‌مان باشیم تا افسردگی و اضطراب به سراغ‌مان نیاید.

کد خبر: ۸۵۰۱۴
۲۰:۰۰ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۰

یک کارشناس روان‌شناسی:مراقب مورچه‌های ذهن‌مان در ایام کرونا باشیم

دیدارنیوز ـ لیلا حسنلو در گفتگویی با اشاره به اینکه افکار منفی همچون دسته مورچه‌ها یکی پس از دیگری وارد ذهن شده و آرامش را از فرد می‌گیرد، اظهار کرد: در ایامی که شاهد اپیدمی یک بیماری در جهان هستیم، به طور ناخودآگاه شاهد افزایش اضطراب بین انسان‌ها هستیم که با بمباران اخبار در این حوزه شرایط هر روز بدتر از دیروز می‌شود.

وی تصریح کرد: در گام نخست پذیرش این مسئله که این بیماری وجود دارد بسیار حائز اهمیت است، چراکه وقتی قلباً موضوعی را باور داشته باشیم، منطقی‌تر در قبال آن رفتار می‌کنیم و سعی در مراقبت از خود داریم. بعد از باور قلبی به مرحله مراقبت از خود می‌رسیم که در رابطه با کرونا مراقبت‌ها بسیار ساده و راه‌گشا است. در این مرحله سه اصل فاصله اجتماعی، زدن ماسک و شستن دست تاکید شده است که رفتار‌هایی ساده و کم‌هزینه به‌شمار می‌آید.

این کارشناس روان‌شناسی با اشاره به اینکه بعد از پذیرش و قبول دستورالعمل‌ها، دیگر نیاز به نگرانی بیش از حد وجود ندارد، افزود: وقتی هر فرد در جامعه به این دو اصل پایبند باشند، قطعاً مشکلی سلامت افراد را تهدید نخواهد کرد، ولی در یک سال و چند ماه گذشته دلیل اصلی که باعث ایجاد فضای رعب و وحشت شده، رعایت نکردن تعدادی از افراد جامعه است.

وی ادامه داد: وقتی تعدادی از افراد بنا به هر دلیل غیرمنطقی این دو اصل را رعایت نکنند، قطعاً افراد مبتلا در جامعه افزایش یافته و ناخودآگاه شاهد موج بیماری و به تبع آن افزایش نگرانی‌ها خواهیم بود که در این موقعیت نیز باید سعی کنیم با انجام تکنیک‌های ساده مانع بروز اضطراب شویم. به طور مثال نباید بیش از حد اخبار مرتبط با کرونا را پیگیری کرد. کرونا از ابتدا یک مشکل بوده و می‌دانیم چه مواردی را باید رعایت کنیم، پس کنکاش بیش از حد در این رابطه لزومی ندارد و در حد معمول همچون اخبار دیگر می‌توان خلاصه موارد را دنبال کرد.

حسنلو با بیان اینکه افراد سعی کنند صفحاتی که مطالعه مطالب آن باعث ایجاد اضطراب می‌شود را دنبال نکنند، عنوان کرد: به جای این کار می‌توان اوقات بیکاری را با زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی به ورزش در فضای باز پرداخت یا در گروه‌های محدود دو یا سه نفری و با رعایت مواردی که سلاح مقابله با کرونا است، در پارک‌ها و فضای باز به دیدار عزیزان رفت.

این کارشناس روان‌شناسی با تاکید بر اینکه هر فردی که در رابطه با کرونا اقدام به اشاعه اخبار می‌کند، لزوماً فرد متخصص در این حوزه نیست، یادآور شد: متاسفانه در حوزه‌های مختلف افراد اقدام به ارائه نظر می‌کنند، در حالی که باید عنوان کرد فقط مسئولان امر و کسانی که در این رابطه در حال تحقیق هستند، با رعایت ضوابط مرتبط با سلامت روان باید اقدام به اظهارنظر کنند.

وی همچنین توجه به آموزش مدیتیشن را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: افراد با آموزش نحوه صحیح کنترل شرایط می‌توانند در ایامی که دچار اضطراب هستند و به نحوی مورچه‌های مزاحم وارد ذهن‌شان شد، شرایط را مدیریت کنند و به کاری مفید بپردازند. یکی از مثال‌هایی که در این رابطه می‌توان زد، این است که در گذشته افراد در ایام بیکاری برای خود فعالیتی جدای از کار انتخاب می‌کردند. فردی، خطاطی یا خانمی اقدام به گلدوزی یا خیاطی می‌کرد. بعضی از خانواده‌ها اقدام به نگه‌داری پرنده می‌کردند و حتی ساده‌ترین کار همچون تهیه ارزاق بلندمدت خانواده‌ها، همچون پاک کردن حبوبات نیز از جمله کار‌هایی است که باعث آرامش افراد می‌شد.

حسنلو خاطرنشان کرد: در گذشته ساده‌ترین کار‌هایی که به نظر ما بیهوده است، به نوعی باعث آرامش افراد می‌شد. باید بپذیریم در این ایام کاهش گشت و گذار فقط بخش کوچکی از زمان ما را شامل می‌شود و عملاً ما در این برهه متوجه شده‌ایم که چقدر زمان از دست رفته داریم که می‌توانیم برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم. بازی با فرزندان، پیاده‌روی، خواندن کتاب، آموزش فن یا هنر از جمله مواردی است که می‌توانیم این روز‌ها خود را با آن مشغول کرده و به تبع آن از اضطراب دور شویم.

منبع: ایسنا
برچسب ها: کرونا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی