تیتر امروز

بیماری SMA و کمپین دلارا؛ کمک کنیم یا نه؟!

بیماری SMA و کمپین دلارا؛ کمک کنیم یا نه؟!

دختر کوچکی به نام دالارا با بیماری‌ای به نام sma درگیر است. کمپینی برای کمک به او برای تهیه دارویی گران قیمت به راه افتاده که شاید به درمان او کمک کند. آیا باید با چنین کمپینی همراه شد؟ پاسخ...

کشتی بزرگ باری "اورگیون" که از سه‌شنبه هفته پیش به گل نشسته و کانال سوئز را بسته بود بالاخره از جایش حرکت کرد و به گفته مسئولان کانال کاملا شناور شده است. حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی از جمله یک میلیون بشکه نفت و حدود ۸ درصد گاز مایع جهان هر روز از این کانال عبور می‌کند.مدیریت کانال سوئز می‌گوید مسدود شدن این آبراه روزانه ۱۴ تا ۱۵ میلیون دلار از درآمدش را کاسته است.

کد خبر: ۸۴۶۶۳
۲۱:۳۵ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
دیدارنیوز - کشتی بزرگ باری "اورگیون" که از سه‌شنبه هفته پیش به گل نشسته و کانال سوئز را بسته بود بالاخره امروز از جایش حرکت کرد و به گفته مسئولان کانال کاملا شناور شده است.

به این ترتیب امید به تردد نفتکش‌ها و کشتی‌های باری که چند روزیست در این کانال متوقف مانده‌اند، زنده شد.

مسدود شدن این کانال نه تنها مایه نگرانی صنعت کشتیرانی شده، بلکه با مختل کردن حمل دریایی بسیاری از کسب و کارها و صنایع را متاثر کرده است.

کشتی "اورگیون" که یک شرکت حمل و نقل تایوانی آن را اداره می‌کند یکی از بزرگترین کشتی‌های باری جهان است؛ ۴۰۰ متر طول دارد و وزن آن به ۲۰۰ هزار تن می‌رسد.

تا دیروز (یکشنبه ۲۹ مارس/ ۸ فروردین) ۳۶۹ کشتی به دلیل مسدود شدن کانال ۱۹۳ کیلومتری سوئز، در دو طرف این آبراه متوقف مانده بودند.

در دو روز گذشته، ۱۴ یدک‌کش تلاش کردند این کشتی بزرگ باری را با وجود جزر شدید جابجا کنند و بالاخره توانستند آن را ۳۰ درجه منحرف کنند تا اینکه امروز این کشتی شناور شد.

برآورد میزان خسارات اقتصادی
البته ارزیابی دقیق ضرر اقتصادی بسته شدن کانال سوئز تا زمانی که کامل باز نشود و تجارت دوباره به جریان نیفتد میسر نیست.

حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی از جمله یک میلیون بشکه نفت و حدود ۸ درصد گاز مایع جهان هر روز از این کانال عبور می‌کند.

مدیریت کانال سوئز می‌گوید مسدود شدن این آبراه روزانه ۱۴ تا ۱۵ میلیون دلار از درآمدش را کاسته است.

ریچارد مید سردبیر مجله "لویدز لیست" که مطالب مرتبط با کشتیرانی را منتشر می‌کند به بی‌بی‌سی گفت حدود ۴۵۰ کشتی در انتظار عبور از این کانال هستند و کشتی‌های کوچک هم اکنون شروع به حرکت در آن کرده‌اند.

به برآورد موسسه اعتبارسنجی "مودی"، پیش از شروع همه‌گیری کرونا، درآمد مصر از کشتی‌های عبوری از کانال سوئز دو درصد تولید ناخالص داخلی‌اش بود.

یافته‌های نشریه "لویدز لیست" نشان می‌دهد مسدود شدن این کانال، حمل روزانه محموله‌هایی به ارزش نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار را متوقف کرد؛ به عبارتی در هر ساعت ۳/۳ میلیون تن کالا به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار امکان جابجایی نداشته ‌است. این رقم برای هر دقیقه ۶/۷ میلیون دلار است.

به گفته شرکت بیمه آلیانتس آلمان مسدود شدن کانال سوئز هفته‌ای بین ۶ تا ۱۰ میلیارد دلار به تجارت جهانی خسارت می‌زند و رشد آن را دو دهم تا چهار دهم درصد کاهش می‌دهد.

به اینها البته باید هزینه‌های جانبی تحمیل شده را هم اضافه کرد؛ بعضی شرکت‌های واسطه که در زمینه کشتیرانی فعالیت دارند می‌گویند اجاره بعضی کشتی‌های باری برای حمل کالا "به یا از" آسیا و خاورمیانه با افزایش ۴۷ درصدی به ۲/۲ میلیون دلار رسیده است.

بعضی کشتی‌ها به دلیل بسته بودن این آبراه مسیر خود را تغییر دادند که مدت سفرشان را بطور متوسط ۸ روز افزایش داد.
بسته شدن کانال سوئز فقط صنعت کشتیرانی و اقتصاد مصر را تحت تاثیر قرار نداده است و کسب و کارها، فروشگاه‌های مواد غذایی، پوشاک و تولیدکنندگان صنعتی هم از آن متاثر شده‌اند.

پیشتر نگرانی‌هایی وجود داشت که با بسته ماندن این کانال، بعضی شرکت‌ها مجبور شوند بیشتر کالا سفارش دهند و به جای راه دریایی از طریق هوایی آنها را جابجا کنند که هزینه‌هایشان را تا سه برابر افزایش می‌دهد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: