تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

کدخدایی: افراد با سابقه نظامی برای حضور در انتخابات منع قانونی ندارند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: منع قانونی برای نامزد شدن نظامیان در رویه‌های شورای نگهبان وجود نداشته و افرادی که نظامی بودند، البته اگر انتخاب شوند، دیگر نظامی نخواهند بود.

کد خبر: ۸۳۸۱۴
۱۲:۳۲ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۹

بودجه 1400

دیدارنیوز ـ عباسعلی کدخدایی روز شنبه ۲۳ اسفند در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: اعضای شورا هنوز مشغول بررسی بودجه هستند. نظر رسمی اعلام خواهد شد. از دوستان مجلس درخواست می‌کنیم که نظرات غیررسمی را اطلاع رسانی نکنند ما اینجا هستیم و اگر لازم باشد، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در خصوص حضور نظامیان در انتخابات گفت: منع قانونی برای نامزد شدن نظامیان در رویه‌های شورای نگهبان وجود نداشته و افرادی که نظامی بودند، البته اگر انتخاب شوند، دیگر نظامی نخواهند بود. البته دخالت نیرو‌های نظامی و نیرو‌های مسلح به مفهوم جهت‌گیری یا سوگیری سیاسی خلاف سیاست‌های کلی انتخابات بوده و ممنوع است. 

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه۱۴۰۰ گفت: ایراداتی که در لایحه بودجه داشتیم، مشابه دوره‌های قبل بوده است، مغایرت‌هایی در اصول ۵۲ و ۵۳ که مربوط به تعیین ردیف و سقف بودجه وجود دارد که از ایرادات شایع است. علاوه بر این۱۰ مورد ایراد در اصل ۵۲، ۱۷ مورد در اصل ۵۳ و ۵ مغایرت با اصل ۷۵ داشتیم

کدخدایی خاطرنشان کرد: همچنین ۵ مغایرت با سیاست‌های کلی نظام، ۴ مورد مغایرت با نظر فق‌های شورای نگهبانی مغایرت‌هایی در مورد تبعیض ناروا داشتیم.

 عضو شورای نگهبان اضافه کرد: کار شورای نگهبان برای بررسی بودجه ادامه دارد و ما ایرادات را ارسال خواهیم کرد.

کدخدایی همچنین درباره بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: این طرح با ایرادات و مغایرت‌هایی در اصول ۹۹، ۱۱۵ و ۱۱۰ مواجه شد. برخی موارد برای اولین بار مغایرت آن اعلام شد و این مواد برای اصلاح به مجلس ارجاع شد.

وی در خصوص مصوبات سال جاری شورای نگهبان گفت: در طول سال جاری حدود ۶۳ مصوبه از سوی مجلس دریافت کردیم ۶۰ درصد مغایرت و ۵۰ درصد عدم مغایرت داشتیم ۱۲ اساسنامه ارسال شده که ۶ مورد مغایرت و ۶ مورد عدم مغایرت داشتیم. همچنین ۱۷۷ نامه از دیوان عدالت اداری داشتیم که عدم مغایرت ۷۲ نامه اعلام شد و ۳۳ مورد خلاف موازین شرع بود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در روز‌های منتهی به انتخابات فعالیت کاندیدا‌های احتمالی در فضای مجازی پررنگ شده است و یکی از اخبار غیررسمی که این روز‌ها در فضای مجازی منتشر شده، گزارش یکی از کاندیدا‌های احتمالی نسبت به فعالیت اقتصادی یکی دیگر از کاندیداهاست که در واقع عنوان شده به شورای نگهبان ارسال شده است. آیا شورای نگهبان با استناد به این گزارشات بررسی سوابق کاندیدا‌هایی را انجام و گزارش ندارد و این گزارش‌ها قطعاً مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد و در هنگام بررسی صلاحیت افراد هم مدنظر خواهد بود. 

سخنگوی شورای نگهبان گفت: فرقی نمی‌کند که گزارش را چه کسی برای ما بفرستد. ما بسیاری از گزارش‌هایی که داریم گزارش‌های مردمی و گزارش از نهاد‌های مختلف و ذیربط است و بنابراین از این جهت ما ممنوعیتی نداریم و گزارش‌ها هم هرچه به دستمان برسد، قطعاً مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در رابطه با تبلیغات انتخابات طبیعتاً ما به استناد قانون باید عمل کنیم قانون متاسفانه خیلی در این زمینه روشن و شفاف نیست.

وی اضافه کرد: درباره تعیین سقف معین برای نامزدها، گفت: شورای نگهبان هیچ وقت نمی‌تواند سقفی برای اعداد نامزد‌ها درنظر بگیرد و قانون برای ما ملاک است. 

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ما به چه رئیس جمهوری و با چه ویژگی‌هایی نیاز داریم، اظهار داشت: ویژگی‌هایی که در قانون اساسی و اصل ۱۱۵ این قانون ذکر شده است، باید مورد توجه قرار گیرد و ان‌شاءالله مردم به این ویژگی‌ها توجه کنند و آینده کشور رو به پیشرفت باشد. 

عضو شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی درباره درباره طرح مجلس درباره مسکن گفت: طبیعتاً اگر دوستان در مجلس مصوبه‌ای را برای حل مشکلات اقتصادی یا مشکل مسکن دارند و توجه کنند که مغایرت با قانون اساسی و شرع مقدس نداشته باشد، ما هم استقبال می‌کنیم. 

وی درباره نحوه بررسی صلاحیت احمدی‌نژاد و اینکه آیا کسی که دو بار تایید صلاحیت شده و یک بار ردصلاحیت شده است، ممکن است که دوباره تایید صلاحیت شود، تصریح کرد: حتی بنده به عنوان عضو شورای نگهبان نمی‌دانم نسبت به افرادی که ثبت‌نام می‌کنند یا ثبت نام خواهند کرد، شورای نگهبان چه نظری خواهد داشت و باید منتظر بمانیم و ببینیم که شورای نگهبان در زمان بررسی صلاحیت‌ها نظرش چه خواهد بود و نظر جمعی شورای نگهبان ملاک خواهد بود. 

وی ادامه داد: نسبت به افراد هم طبیعتاً قانون این طور حکم کرده است که ما برای هر کدام از انتخابات بررسی صلاحیت جداگانه داشته باشیم. تا زمانی که کسی ثبت‌نام نکند، نمی‌توانیم نسبت به وی اظهارنظری داشته باشیم. 

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شورای نگهبان چه برنامه‌ای برای برگزاری باشکوه انتخابات دارد اظهار داشت: گفت: چیزی که شورای نگهبان می‌تواند انجام دهد، رعایت مر قانون است. طبیعتاً ما وظیفه خود در این باره را در گذشته انجام دادیم و در آینده هم بر اساس قانون عمل خواهیم کرد. 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد شورای نگهبان برای تفکیک انتخابات شورا‌ها و ریاست جمهوری با هدف تضمین سلامت مردم در انتخابات گفت: به موجب قانون هر دو انتخابات سراسری ریاست جمهوری و شورا‌های شهر و روستا در یک روز برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه انتخابات شورا‌ها یک انتخابات محلی - منطقه‌ای است، پیشنهاد کارشناسی ما این بود که اگر بتوانیم این انتخابات را به صورت محلی و منطقه‌ای برگزار کنیم، این مسئله می‌تواند توجه شورای نگهبان و وزارت کشور بیشتر معطوف به انتخابات ریاست جمهوری کند.

 قانون منعی درباره ثبت نام سران قوا در انتخابات نگذاشته است

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت ثبت‌نام سران قوا در انتخابات، گفت: قانون چنین منعی نگذاشته است و فقط افرادی که در امر اجرا و نظارت بر انتخابات مسئولیت مستقیم دارند، باید قبل ثبت‌نام استعفا بدهند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین اقدامات برای برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی، گفت: ما تابع قانون هستیم. جلسات هماهنگی برای آنچه در اختیار ما و وزارت کشور است، برگزار شده است. در این زمینه صندوق‌ها قریب به ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت و آنچه تاکنون ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرده خطر شیوع ویروس بیشتر در تجمعات است و ما در تجمعات محدودیت داریم.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی