تیتر امروز

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
وضعیت منطقه بعد از تنبیه اسرائیل تغییر کرد/ بیش از ۳۴ هزار فلسطینی قربانی جنگ غزه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

وضعیت منطقه بعد از تنبیه اسرائیل تغییر کرد/ بیش از ۳۴ هزار فلسطینی قربانی جنگ غزه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

سعید محمد نامزد انتخابات ۱۴۰۰؛ سیاستمدار کم‌سابقه و بازی پیچیده

به فاصله یک روز بعد از کنار رفتن سعید محمد از فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیا او رسما نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد. محمد نامزد چه طیفی از اصولگرایان است و سرانجام او در میدان رقابت پیچیده انتخابات ۱۴۰۰ چه خواهد بود؟

کد خبر: ۸۳۵۳۸
۱۷:۰۸ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۹

  سعید محمد

 

دیدارنیوز ـ سرویس سیاسی:  از ابتدای انقلاب تقریبا در بیشتر انتخابات‌های ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای شهر و روستا، چهره‌هایی با خاستگاه نظامی حضور یافته و حداقل در بخش انتخابات ریاست جمهوری تا به امروز هیچ‌کدام موفق به تصاحب کرسی اول ساختمان خیابان پاستور نشده‌اند. اما این افراد که محسن رضایی، محمدباقر قالیباف و علی شمخانی از جمله آن‌ها هستند، فقط خاستگاه نظامی داشتند و سال‌ها قبل از اینکه نامزد ریاست جمهوری شوند، از نهاد نظامی که در آن خدمت می‌کردند، استعفا داده یا بازنشسته شده بودند.

این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از جهات زیادی چهره متفاوتی از دوره‌های گذشته خواهد داشت. بحث رییس جمهور نظامی از جمله مباحث پر حاشیه این روز‌های عرصه سیاسی ـ انتخاباتی ایران است.یکی از افراد نظامی که از ماه‌ها پیش نام او به عنوان گزینه احتمالی ریاست جمهوری بر سر زبان‌ها بود، سردرا سعید محمد است که در راس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا قرار داشت. او چند روز پیش و در خبری ناگهانی از این مقام کنار رفت. پس از اعلام نام فرمانده جدید قرارگاه خاتم الانبیاء،  محمد با انتشار متنی خبر داد که از این سمت استعفا داده است اما در متن حکم جانشین این نهاد که به امضای فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رسیده بود، اشاره‌ای به چنین استعفایی نشده بود. 

اعلام نامزدی سعید محمد

سردار سعید محمد عصر دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹ در مشهد برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کرد. وی در ویدئویی که منتشر شده است می‌گوید راه سختی در پیش دارد، اما محکم جلو خواهد رفت. به این ترتیب او یکی از نخستین کسانی است که نامزدی خود را برای این سمت رسما اعلام و وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری می‌شود.

 

محمد نامزد کدام طیف از اصولگرایان است؟

اما سعید محمد با پشتوانه کدام طیف از اصولگرایان گام در میدان رقابت گذاشته است؟ احتمالا مهم‌ترین رقیب سعید محمد را باید محمد باقر قالیباف دانست. قالیباف نیز مانند محمد کارنامه‌ای از سوابق اجرایی دارد و در میان اصولگرایان به عنوان یک مدیر اجرایی شناخته می‌شود. البته که قالیباف سابقه سیاسی و اجرایی بسیار بیشتری دارد و از نام‌آشناترین سیاستمداران حال حاضر ایران است. با این حال شاید این سابقه طولانی برای او نوعی پاشنه آشیل هم به شمار رود. 

موضع جبهه پایداری و طیف رادیکال اصولگرایان هم در قبال سعید محمد روشن نیست. گفته می‌شود که سعید جلیلی اصلی‌ترین گزینه این گروه برای نامزدی است هر چند نام‌هایی چون زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی هم به گوش می‌رسند. باید دید این طیف متنفذ اصولگرا که معمولا به اجماع و توافق با دیگر طیف‌ها تمایلی ندارد ممکن است که از نامزد اصلی خود به نفع محمد چشم بپوشند. 

موضع سیاستمداران راست سنتی و محافظه‌کاران سیاسی هم در مورد او روشن نیست. این که تا چه اندازه ممکن است سیاستمداران قدیمی راست‌گرا حاضر به حمایت از نامزدی یک چهره جوان و کم سابقه شوند، امری است که برای پاسخ به آن باید بیشتر منتظر ماند. 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک نهاد حمایتی رسمی از هیچ نامزدی نخواهد کرد. اما قطعا نظر فرماندهان و چهره‌های متنفذ این نهاد هم در تعیین نامزد نهایی اصولگرایان موثر است. ماجرای برکناری یا استعفای سعید محمد از قرارگاه خاتم از سوی برخی از تحلیلگران به عدم موافقت همه چهره‌های ارشد سپاه با تحرکات انتخاباتی او نسبت داده می‌شود. 

محمد اما در فضای مجازی حامیان گسترده‌ای دارد. توییت‌های حمایت از او بارها در فضای مجازی بازنشر شد تا روشن باشد که او حامیان زیادی در میان جوانان اصولگرا دارد. هر چند توییت‌هایی هم در نقد او در این فضا از سوی طیف‌های دیگر اصولگرایان بازنشر شد. آیا سعید محمد را می‌توان نامزد طیفی از جوانان اصولگرا در مقابل سیاستمداران قدیمی‌ترین این نهاد دانست؟ یا آن که او نامزد بخشی از راس و بدنه اصولگرایان است؟ گفته می‌شود که او در محافل فرهنگی و سیاسی متنفذ اصولگرایی، حامیان مهمی دارد.


بازی انتخابات ریاست جمهوری و سیاستمدار کم سابقه

بازی انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران بازی‌ای بسیار پیچیده و چند لایه است. این بار اصولگرایان شانس بیشتری برای خود قائل هستند و از این رو نامزدهای آن‌ها بیشتر و شدت رقابت درونی هم بالاتر است. روزها و هفته‌های آینده برای تعیین نتیجه این بازی تعیین کننده است و باید دید سردار جوان از پس شدت رقابت و بازی‌های سیاسی پیچیده برخواهد آمد یا خیر؟


ولی یک نکته هم روشن است: تا اینجای کار حداقل جناح اصولگرا توانسته‌ است از  چهره‌ای جدید و نسبتا جوان رونمایی کند، مقوله‌ای قابل تامل است و جای کنکاش و بررسی جداگانه‌ای دارد، مزیتی که اصلاح‌طلبان به نظر از آن بی بهره‌اند. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی