تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

آزادی نازنین زاغری، روال حقوقی یا نشانه کوچک تحول

نازنین زاغری بعد از ۵ سال و بعد از گذراندن دوران محکومیت خودآزاد شد. این سوال مطرح است که آیا این آزادی یک روال معمول حقوقی است یا ممکن است نشانه‌ای کوچک از تحول روابط ایران و غرب باشد.

کد خبر: ۸۳۵۰۴
۲۰:۵۴ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
آزادی نازنین زاغری، ردپای مذاکرات پشت پرده
 
دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل: خبرنگار گاردین به نقل از وکیل نازنین زاغری در توئیتر خود از آزادی او خبر داد. در واقع حکم پنج سال زندان خانم زاغری امروز رسما به پایان رسیده بود.

نازنین زاغری در نوروز ۹۵ برای دیدار با خانواده‌اش به ایران آمده است، اما در هنگام بازگشت به بریتانیا بازداشت و به اتهام جاسوسی به پنج سال زندان محکوم می‌شود. زاغری با بنیاد خیریه تامسون رویترز همکاری داشته که این بنیاد به توسعه رسانه در سراسر جهان کمک می‌کند. اتهام اصلی او مشارکت در براندازی نرم جمهوری اسلامی از طریق همکاری با مؤسسات و شرکت‌های خارجی بوده است. همچنین اتهام دیگر او شامل همکاری با دانشگاه سواز لندن نیز بوده است.
 

بیشتر بخوانید:

دیدار پاپ فرانسیس و آیت الله سیستانی؛ مدارا بر ویرانه‌های افراط


زاغری با شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها به مرخصی فرستاده شد و با پابند الکترونیکی به خانه والدینش رفته بود. دادگاه انقلاب اسلامی تهران، ۱۸ شهریور امسال با احضار نازنین زاغری، اتهام جدیدی علیه او مطرح کرد. با این حال این بار خبر از آزادی او می‌آید.

سوال اصلی اما این است که با توجه به طرح اتهاماتی جدید علیه زاغری آیا او امکان بازگشت به انگلستان را دارد یا خیر؟ در سال‌های اخیر پرونده نازنین زاغری بسیار مورد توجه رسانه‌های غربی بوده است. 


اختلافات تهران و غرب بر سر پرونده زاغری


پرونده نازنین اختلافات جدی میان ایران و بریتانیا ایجاد کرده بود. دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا در خصوص اتهامات جدید زاغری گفته بود که بازگرداندن زاغری به زندان می‌تواند بر روابط جاری و گفتگو‌های بین دو کشور تاثیر بگذارد. بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس در سفر ۱۳۹۶ خود به تهران خواستار آزادی زاغری شده بود. حتی جالب است که عده‌ای معتقد بودند که پرونده نازنین زاغری به بدهکاری چهل ساله و ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران گره خورده است. در بحبوحه این پرونده وزیر دفاع انگلیس گفته است بدهی خود به ایران به ارزش حداقل ۴۰۰ میلیون پوند در خصوص سفارش تانک‌های چیفتن را پرداخت می‌کنند. دولت انگلیس در پنج سال گذشته از تمام ابزار‌های ممکن برای تضمین آزادی زاغری استفاده کرد، اما موفق به چنین کاری نشد.


آزادی زاغری به نفع مذاکرات تهران و غرب؟


در شرایطی که اروپایی‌ها پیش نویس قطعنامه علیه ایران را از آژانس اتمی پس گرفته اند و طرف‌های قرارداد برجام سعی دارند به یک توافق دو جانبه برسند، آزادی نازنین زاغری می‌تواند خبر خوبی برای مذاکرات باشد. البته نباید از یاد برد که زاغری تنها بعد از گذراندن دوران محکومیت از زندان آزاد شده است و اتهاماتی جدیدی هم علیه او در دستگاه قضایی مطرح شده است. روشن نیست که زاغری با توجه به این وضعیت می‌تواند از ایران خارج شود یا خیر. 
 
با این اوصاف هنوز قضاوت در مورد این که آیا آزادی زاغری یک تحول مثبت هر چند کوچک در روند تنش‌زدایی با کشورهای غربی است یا آن که یک روال معمول حقوقی باید صبر کرد. 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی