تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

هم‌اندیشی در مورد بافت تاریخی همدان در سرای تاریخی گلشن

نجمین نشست هم اندیشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با محوریت حفظ بافت تاریخی شهر با رویکرد اقتصاد گردشگری روز شنبه ۹ اسفند ماه ۹۹ در سرای تاریخی کاروانسرای گلشن در مرکز شهر همدان برگزار شد.

کد خبر: ۸۳۳۹۵
۱۲:۲۹ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
دیدارنیوز _ آیدا شاکر*:پنجمین نشست هم اندیشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با محوریت حفظ بافت تاریخی شهر با رویکرد اقتصاد گردشگری روز شنبه ۹ اسفند ماه ۹۹ با حضور رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان، برخی مسئولان شهری، اساتید و متخصصین شهرسازی و نمایندگان کسبه کاروانسرای گلشن در این سرای تاریخی و کهن مرکز شهر همدان برگزار شد و حاضرین به بحث و تبادل نظر پیرامون حفظ بافت تاریخی شهر همدان و آماده سازی آن در راستای رونق اقتصادی گردشگری شهر پرداختند.

در این نشست رضوان سلماسی رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان ضمن تاکید بر لزوم توجه و حفظ بافت تاریخی همدان بیان کرد: کشور ایران و شهر همدان دارای سابقه دیرینه و میراث واجد ارزش تاریخی است که همواره در سطح ملی و بین المللی مطرح بوده و لازم است به حفظ این شاخصه‌ی مهم که درواقع معرف تاریخ و فرهنگ گذشته و حال شهر ماست توجه بیشتری شود و در این راستا بحث حفظ بافت تاریخی باید مدنظر قرار گیرد.

سلماسی در ادامه بیان کرد: رونق صنعت گردشگری در شهر همدان طی سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است که برای گسترش و تحول اقتصاد ناشی از آن، بهترین گزینه، توجه و حفظ دو شاخصه بارز گردشگری شهر یعنی بافت تاریخی و طبیعت زیبای آن است. تجربه نشان داده است بافت تاریخی شهرها، سبب جذب گردشگر، به ویژه گردشگران خارجی و به دنبال آن ارزآوری به منطقه میشود، بنابراین باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود در شهر و فراهم کردن امکانات مورد نیاز، جاذب مهمانان و گردشگران در شهر شده و به این وسیله در اقتصاد شهر رونق ایجاد کنیم.

وی افزود: با توجه به فقدان برنامه‌ای جامع و مدون برای حفظ بافت تاریخی شهر همدان، باید تدوین برنامه‌ای عملیاتی با هدف حفظ میراث واجد ارزش تاریخی شهر در جهت احیای این بافت با ارزش به نحوی که آورده‌ اقتصادی برای مالکین این فضا‌ها به همراه داشته باشد، در دستورکار دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

در ادامه این نشست حمیدرضا طبی مسرور رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر همدان نیز ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص اهمیت حفظ و نگهداری بافت تاریخی شهر گفت: شهر همدان با ۳۳۰ اثر واجد ارزش که ثبت آثار ملی شده اند میراث ارزشمندی از بافت تاریخی در خود دارد و در راستای اهمیت حفظ و نگهداری این بافت تصمیم بر راه اندازی مجموعه‌ای با عنوان "شهرداری بافت تاریخی" داریم که با هدف حفظ این فضا‌ها به کار مشغول خواهد شد. همچنین با تلاش مدیریت شهری همدان، مجموعه بازار شهر به عنوان پایلوت کشوری برای بازآفرینی قرار گرفته است و امیدواریم در این راه علاوه بر جذب سرمایه‌های ملی، مشارکت مردمی و کسبه و اصناف بازار را نیز همراه داشته باشیم تا در درجه اول کالبد تاریخی و سنتی بازار را حفظ کنیم و به دنبال آن رونق اقتصاد گردشگری را نیز شاهد باشیم.

طی این نشست مسعود ملکی رئیس کمیته گردشگری مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز در خصوص اهمیت توجه صنعت گردشگری در ارزآوری برای منطقه و شهر سخن گفت.

همچنین حسن سجادزاده دکترای تخصصی شهرسازی و طراحی شهری با اشاره به ظرفیت بالای شهر همدان در احیای بافت تاریخی بر احیای صنعت کهن فرش استان و شهر همدان تاکید کرد.

در این نشست تعدادی از کسبه سرای گلشن نیز به ارائه پیشنهادات و نقطه نظرات خود در این زمینه پرداختند.
 
*خبرنگار و مسئول دفتر دیدار در استان همدان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی