تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

علم سیاست و حکمرانی در ایران : فرصت ها و چالش ها

دکتر امیر دبیری مهر پژوهشگر علوم سیاسی معتقد است ریشه و علت اصلی مشکلات متنوع و بدخیم ایران امروز ؛  بی اعتنایی بسیاری ازمردم و برخی از حاکمان به دانش و حکمت سیاسی است  .

کد خبر: ۸۳۰۷۱
۱۹:۵۸ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
دیدارنیوز - دکتر دبیری مهر که پنج شنبه شب در نشست مجازی انجمن علوم سیاسی دانشگاه باهنر کرمان سخن می گفت افزود: متاسفانه در کشور ما برای انجام هر کاری صلاحیتهای تخصصی ورود به ان سنجیده می شود جز در حکمرانی و سیاست ورزی . منظور تصدی سمت هایی که تصمیم گیری در انها به سرنوشت یک ملت مرتبط می شود.شور بختانه اثرات مخرب قرار گرفتن نا بلدان در برخی مصادر حکومتی و حاکمیتی زیان بار تر از هر زلزله و سیل و بلای طبیعی و جنگ تحمیلی است زیرا باعث می شود کار ملک و شهروندان در دست دانایان و کاردانان قرار نگیرد و ناگوار تر اینکه این معضل عادی سازی هم شده است و همچنان ادامه دارد  و حساسیت ها هم نسبت به آن کم شده است 

رییس هیات مدیره انجمن اندیشه و قلم با اشاره به اینکه فهرست بلند تصمیمات  غلط و سیاست های نا سنجیده و نابخرد و موضع گیری های پرهزینه از جانب مدیران کشور از جناح های مختلف سیاسی و مصادر ریز و درشت در سالهای گذشته نشان دهنده عدم صلاحیت انها برای قرارگرفتن در دایره حکمرانی است افزود: در سالهای پس از انقلاب فرصت پرورش هزاران دانش اموخته علوم سیاسی در کشور فراهم شده و فضای مناسب و مساعدی هم برای بیان نظرات مختلف و حتی مخالف حاکمیت فراهم شده اما به شکل قانونی و نهادینه و فرهنگی اداب حکمرانی مبتنی بر خرد و تدبیر و اینده نگری تثبت نشده است و این از ارزوهای تحقق نیافته انقلاب اسلامی است . برای مثال بطور متعارف کسانی می توانند در عرصه حکمرانی منشا اثرات خیر برای کشور و مردم باشند که قلبی مملو از حب وطن و شوق پیشرفت داشته باشند، دست کم سه هزار کتاب تاریخی و سیاسی خوانده باشند، با جهان جدید کاملا اشنایی داشته باشند حداقل 30 سال تجربه زیست و کنش سیاسی موثر و شفاف داشته باشند ،  تجربه زیسته در خارج از ایران داشته باشدیا چند زبان خارجی بدانند ؛ قلبی مملو از  عشق انسانها و هموطنان خود داشته باشدو طاقت دیدن فقر و نداری مردم را نداشته باشد و این را در سابقه و شخصیت او بتوان مشاهده کرد، هیچ چشم داشتی به مواهب مادی کسب قدرت نداشته بلکه حاضر باشند از درامدهای و دارایی های خود برای مردم هزینه و در حد متوسط مردم زندگی کنند. اما غیر از معدود سیاست مداران خوشنام ایرانی در تاریخ معاصر که واجد این ویِژگی ها هستند شما 10 نفر در ایران نام ببرید که واجد چنین ویژگی هایی باشند. برای درک بهتر این دغدغه توصیه می کنم جوانان کشورم بیوگرافی سیاست مداران موفق جهان را بخوانند تا ببینند سیاست مداران موفق چه تاثیر شگرفی در زندگی مردمان کشورشان داشتند برای نمونه می توان از ماهاتیر محمد درمالزی ، پوتین در روسیه ، دنگ شیائوپینگ در چین ؛ خانم مرکل در المان و... نام برد.

وی افزود : البته ارمانگرایانه سخن نمی گویم و کسانی هستند که در ایران برخی از شایستگی ها  را دارند اما باید گفتمان شایسته سالاری در حاکمیت حاکم شود.

این استادیار علوم سیاسی با اشاره به اینکه در فرهنگ ملی ایرانیان شاهنامه و سیاست نامه های حکمای ایرانی مانند خواجه نظام الملک و در فرهنگ دینی مسلمانان نهج البلاغه مولا امیر المومنین مملو از این اموزه های ارزشمند وگرانسنگ  و راهگشاست که مخاطبان نابلد و ناپرهیزکار را از ورود به عرصه حکمرانی حذر می دهد زیرا مسئولیتهای سنگین دنیوی و اخروی داشته اما مواهب دنیوی ندارد افزود: با این وجود در کشور ما هم انتخاب کنندگان وهم انتخاب شوندگان به این اموزه ها، علی رغم شعار ها بی اعتنا هستند و به سمت و پست های سیاسی به مثابه طعمه نگاه می کنند .
دکتر دبیری مهر در انتها با تاکید بر اینکه تا زمانی که برای حکمرانی مطلوب و صحیح و بخرد چارچوب های معنایی و مکانیزم های قانونی طراحی نشود به گونه ای که با هوش ترین ، خردمند ترین ، سالم ترین ؛ وطن دوست ترین ؛ ساده زیست ترین و اینده اندیش ترین و بلند نظر ترین شهروندان در مصادر امور قرار نگیرند و خرد جمعی مهمترین منبع الهام بخش تمشیت امور عمومی قرارنگیرد و معیارهای ساختگی حزبی و قومی و قیبله ای و ایدئولوژیک برای تصدی مسئولیتها کنارنهاده نشود امیدی به اصلاح امور و رفع فقر و فساد  و تبعیض و افزایش فاه و امنیت و عدالت نیست .

وی همچنین از راه اندازی نهضت ترجمه در کشور ، افزایش دانش زبانی و ارتباطی نسل جوان ، فراگیر شدن رسانه های غیر رسمی ، نگاه بین المللی نسل جدید به امور ، ارتقای حس وطن دوستی و نگاه به داخل در جوانان دوران حاضر  و تلاش برخی برای تولید و نظریه پردازی در علوم انسانی با دغدغه های بومی و ملی بعنوان فرصتهایی یاد کرد که انسانهای دردمند و دغدغه دار را به اینده حکمرانی در ایران امیدوار می کند. این دانش پژوه سیاسی با تاکید بر اینکه مردم هم در این مساله مسوولیت سنگینی دارند افزود: مردم  با رای دادن صحیح ، مطالبه گری و شفافیت می توانند فرصت به قدرت رسیدن کم مایگان را به حداقل برسانند.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی