تیتر امروز

نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند/ اردوغان در استانبول با رهبر حماس دیدار کرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند/ اردوغان در استانبول با رهبر حماس دیدار کرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.

خوزستان در تلاطم کرونا؛ نه مسئولان به قرنطینه!

در حالی‌که چند روزی است استان خوزستان به شدت درگیر کرونا است و ۱۱ شهر آن به رنگ قرمز درآمده، اما سید محمد علوی، رییس مرکز بهداشت خوزستان می‌گوید: شدت شیب کرونا در خوزستان کاسته شده است!

کد خبر: ۸۲۹۷۹
۲۰:۰۰ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
خوزستان همچنان در تلاطم کرونا؛ قامت خمیده کادر درمان و نه به قرنطینه!
 
دیدارنیوز ـ محمد بدیعی: در گزارش قرنطینه خوزستان در گرو تصمیم دولت به این اشاره شد که شرایط خوزستان به یکباره بحرانی نشده و حداقل یک روند چهل روزه را طی کرده تا به این وضعیت کنونی رسیده است؛ اما اینکه در هفته‌های اخیر وقتی همه جا صحبت از تعطیلی و حتی قرنطینه استان مطرح شد چرا کسی به این ماجرا اهمیتی نداد؟ چرا نامه نگار‌های مسئولان استانی و حتی مجلسی‌ها برای قرنطینه و تعطیلی پاسخی در پی نداشت؟ در نهایت اینکه چرا با توجه به اوج گیری کرونا انگلیسی و خطر بیشتری که این ویروس جهش یافته دارد اقدام جدی برای بهبود وضعیت این استان انجام نمی‌شود؟

عراقی‌ها مقصرند یا ...

هفته‌های اول بهمن بود که از گوشه کنار خوزستان خبر‌هایی مبنی بر اوج گیری کرونا در برخی از شهر‌های این استان به گوش رسید و کم کم شهر‌ها از آبی به زرد و بعد نارنجی رنگ شدند و حالا خبر رسیده که ۱۱ شهر قرمز رنگ هستند؛ این تنها یک بعد از وضعیت کنونی خوزستان است. ابعاد فاجعه وقتی بزرگتر و نمایان‌تر می‌شود که صدای اعتراض کادر درمان بلند شد و از بی‌توجهی مسئولان و مردم نسبت به همه‌گیری کرونا گله‌مند شدند.

مسئولان استانی مسبب این اتفاق را ورود گردشگران عراقی دانستند و گفتند که در ماه‌های گذشته تعداد زیادی از عراقی‌ها از مرز‌های جنوبی وارد استان خوزستان شدند وقتی این موضوع اثبات شد که شیوع کرونای انگلیسی به واسطه این رفت و آمد‌ها پدیدار شده، قاسم سلیمانی استاندار جدید خوزستان در مدت زمان کوتاهی مرز چذابه و شلمچه را بست.

این اوج گیری درخواست‌ها مبنی بر اعمال محدودیت‌های جدی و قرنطینه خوزستان را بیشتر و بیشتر کرد، اما این مساله مورد تایید مسئولان کشوری قرار نگرفت از این‌رو مسئولان استانی دست به کار شدند و ساعات اداری را کمتر کردند و محدودیت‌های رفت و آمدی را بیشتر، اما بعد از گذشت چند روز این دو دستورالعمل هم کارساز نبود و وضعیت استان خوزستان را از شرایط بحرانی نجات نداد تا امروز که خبر می‌رسد برخی از اصناف تعطیل شدند و ارگان‌های دولتی و خصوصی با یک سوم نیروهایشان فعالیت می‌کنند.
 

ابول‌نژادیان: ما تصمیم گیرنده نیستیم!

وقتی نقد‌ها به دلیل تعطیل نشدن یا حتی قرنطینه خوزستان بالا گرفت ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: درخواست تعطیلی و در قرنطینه قرار گرفتن استان خوزستان به مدت ۲ هفته مورد موافقت قرار نگرفت، ما در جایگاه تصمیم گیرنده نیستیم و تنها می‌توانیم پیشنهاد تعطیلی را ارائه دهیم.
 
وقتی مسئولان استانی متوجه شدند که درخواست‌های آن‌ها راه به جایی نمی‌برد خودشان دست به کار شدند و در قدم اول و به فرمانداری دستور داد اگر مناطق تجاری و بازار شهر اهواز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند شرکت توزیع برق این حق را دارد که برق آن‌ها را برای حفظ سلامت مردم قطع کند.

از طرف دیگر، فرماندار از پلمپ ۴۷۸ واحد صنفی متخلف در اهواز در ۱۱ روز گذشته، به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی ناشی از شیوع کرونا خبر داد و گفت: در راستای اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا، از ۲۴ بهمن تا چهارم اسفند، تیم‌های بازرسی ۴۷۸ واحد صنفی متخلف را به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و بهداشت عمومی در شهرستان اهواز پلمپ کردند.

روز سه‌شنبه پنجم اسفند جاری هم خبری مبنی بر قطع شدن آب در شهر اهواز خبرساز شد و گمانه‌ها به این سمت رفت که مسئولان استانی به دنبال تشدید محدودیت‌ها و هشدار‌ها هستند، اما استاندار خوزستان به منظور بررسی این مساله وارد میدان شد و به بازدید تصفیه خانه اهواز که در دست تعمیر بود رفت و اعلام کرد: پمپ‌های در دست تعمیر تصفیه‌خانه از پیش دارای اشکالاتی بود که در بازدید به مسئولان شرکت آبفای استان تذکر لازم داده شد چراکه این پمپ باید پیش از بروز مشکل جدی تعمیر می‌شد. ساعت ۱۷ همان روز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز از پایان عملیات تعمیر و روشن شدن پمپ‌ها خبر داد و اعلام کرد که آب به تدریج تا پایان شب به تمامی مناطق اهواز می‌رسد.
 

تست قلابی در عراق، کرونای انگلیسی در ایران

وقتی اعتراض‌ها نسبت به عدم کنترل گردشگران عراقی و نگرفتن تست کرونا از آن‌ها در فضای عمومی و مجازی ترند شد، دکتر ابول‌نژادیان، سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان از خرید و فروش برگه تست pcr در آن سوی مرز‌های ایران خبر داد و این اقدام را خدشه دار شدن اعتماد کادر بهداشت و درمان عنوان کرد.

ابول نژادیان ماجرا را اینگونه توضیح می‌دهد: گزارش‌های دریافت شده حاکی از آن است که آن سوی مرز‌ها تست کرونا به صورت کاغذ، خرید و فروش می‌شود و افراد در ازای پرداخت ۱۵ میلیون ریال، بدون انجام آزمایش برگه جواب منفی تست کرونا دریافت می‌کنند که متاسفانه در این خصوص صداقت رعایت نشد به همین دلیل مرز‌های مسافری خوزستان بسته شد تا شرایط برای انجام تست در مناطق مرزی فراهم شود.

او افزود: در عراق نظام سلامت وجود ندارد که آمار مرگ و میر را برآورد کند. همچنین کمتر از ۵۰ درصد فوتی‌های این کشور در بیمارستان‌ها است به همین دلیل آمار اعلامی موارد فوت در کشور عراق مستند نیست کشور عراق تاکنون ۱۵ هزار مورد فوت کرونایی داشته است که اگر ۵۰ درصد این موارد در بیمارستان‌ها رخ دهد تعداد فوتی‌های این کشور شاید به ۶۰ هزار نفر برسد. شرایط در عراق به گونه‌ای است که از وجود ویروس جهش یافته انگلیسی در کشورشان مطلع نیستند.
 
 
خوزستان همچنان در تلاطم کرونا؛ قامت خمیده کادر درمان و نه به قرنطینه!
 
 
افزایش کرونای انگلیسی و کادر درمان خسته
 
اما خبرها حکایت از خم شدن کمر کادر درمان زیر بار مراجعان کرونایی داشت. آن‌طور که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام کرد آمار مراجعان کرونایی از ظرفیت تعداد پرستاران حاضر در بیمارستان‌ها بیشتر است و مراکز درمانی نمی‌توانند این حجم بیمار را پاسخگو باشند.

دکتر فرهاد سلطانی افزود: در چند روز اخیر تعدادی تخت آی سی یو به بیمارستان امام اهواز اضافه شد، اما همچنان تعداد تخت‌ها در مقایسه با مراجعان کمتر است و هنوز هم با کمبود پرسنل و پرستار مواجه‌ایم لذا انتظار داریم مردم پروتکل‌های بهداشتی از جمله ماسک زدن را رعایت کنند.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی