تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

ششمین جشنواره ملی اسباب بازی؛ سایه کرونا روی عروسک‌ها

ششمین جشنواره ملی اسباب بازی هم از شیوع کرونا متاثر و امسال به صورت مجازی برگزار شد. با این حال این وضعیت برخی فرصت‌ها هم ایجاد کرد.

کد خبر: ۸۲۸۲۷
۰۶:۰۰ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
 
دیدارنیوز ـ سپیدار مقدم: در خصوص اهمیت اسباب بازی در زندگی بشر به جمله معروف ژان پیاژه روانشناس شهیر سوئیسی می‌توان اشاره کرد که گفته است: در گزینش اسباب بازی برای کودک باید دقت شود، چون در شکل دهی به تمایلات عاطفی و روانی او نقش مهمی دارد.

ششمین جشنواره ملی اسباب بازی با رویکردی نو در فضای مجازی و با هدف برقراری ارتباط میان طراحان، تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران در حوزه اسباب بازی با همراهی شورای نظارت بر اسباب بازی فعالیت خود را شروع کرده است. اما این بار هم سایه کرونا بر سر این جشنواره سایه انداخته و این جشنواره ملی در فضای مجازی برگزار شده است و البته فرصتی فراهم کرده تا تمام خانواده‌ها و علاقمندان به اسباب بازی در سراسر ایران بتوانند سری به این جشنواره بزنند. ناگفته نماند که این صنعت هنوز آن طور که باید در کشورمان جدی گرفته نشده است و با چالش‌های فراوانی چه در فضای حقیقی و چه درفضای مجازی روبرو است.
 

اسباب بازی های ایرانی الگو گرفته از بازی های خارجی

محسن حموله دبیر این جشنواره با اشاره به اینکه در حوزه طراحی اسباب بازی مشکلات زیادی داریم، می گوید: «اکثر اسباب بازی‌های ایرانی الگو گرفته از اسباب بازی‌های خارجی است بر همین اساس باید در حوزه طراحی و شناسایی جوانان مستعد در حوزه طراحی کار کنیم. 

 مدیر کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان است در خصوص چرایی جدی گرفته نشدن صنعت اسباب بازی در کشورمان می‌گوید: «این صنعت را به عنوان یک کالای لوکس حساب می‌کنند. شورای نظارت بر اسباب بازی متولی سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در حوزه صنعت اسباب بازی است. بحث واردات اسباب بازی و بحث تولید اسباب بازی دقیقا در این شورا تصمیم گیری می‌شود؛ و تعداد ۱۱ وزارت خانه، سازمان و نهادی که عضور شورای سیاست گذاری دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب بازی هستند؛ و اگر هریک از این وزارتخانه‌ها و نهاد‌ها نسبت به انجام وظایفی که برعهده شان بود با همکاری و تعامل اقدام می‌کردند الان وضعیت صنعت اسباب بازی ایران خیلی بهتر بود، اما متاسفانه، چون خیلی کارها در پروسه اداری می‌افتد و بعضا اسباب بازی از کار‌های اولویت دار این نهاد‌ها خارج می‌شود، لذا نگاه جدی به این مقوله نمی‌شود. در این جشنواره مشخص است دستاورد صنعت اسباب بازی ایران چیست و کجای کار هستیم و چرا باید تیراژ تولید اسباب بازی کم باشد».

دبیر ششمین جشنواره اسباب بازی همچنین در خصوص دیگر مشکلاتی که بازار اسباب بازی ایرانی را در مقابل بازاز اسباب بازی‌های چینی کساد کرده، معتقد است: «طراحی اسباب بازی، تیراژ کم تولید، نبود نیروی متخصص در حوزه اسباب بازی در مقاطع دانشگاهی و نبود اتحادیه مستقل برای این صنعت از جمله مسایلی است که تولید اسباب بازی در ایران را با مشکل روبرو کرده است.»

او می‌گوید: «در حال حاضر اتحادیه اسباب بازی ایرانی، اتحادیه نایلون و پلاستیک است و اتحادیه اسباب بازی‌های وارداتی اتحادیه خرازی‌ها است. این دوگانگی اتحادیه‌ها و اینکه بعضی از اسباب بازی‌ها مشمول این اتحادیه‌ها نمی‌شوند، در حوزه اسباب بازی دردسر‌هایی را ایجاد کرده است.»

حموله ادامه می‌دهد: «اکثر اسباب بازی‌های ایرانی الگو گرفته از اسباب بازی‌های خارجی است بر همین اساس باید در حوزه طراحی و شناسایی جوانان مستعد در حوزه طراحی کار کنیم.»

دبیر ششمین جشنواره اسباب بازی در ادامه با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودک و نوجوان سه دوره است که رویدادی را برگزار می‌کند با هدف شناسایی جوانان خلاق در حوزه طراحی اسباب بازی می‌گوید: «مسئولین باید به اسباب بازی به عنوان یک مقوله فرهنگی نگاه کنند نه صرفا بعنوان یک کالای لوکس و تجملاتی.»
 

جشنواره امسال متفاوت با دوره های گذشته است 

او در خصوص برگزاری ششمین جشنواره ملی اسباب بازی با توجه به شرایط موجود و شیوع بیماری کرونا می‌گوید: «برگزاری جشنواره امسال متفاوت با دوره‌های گذشته و به صورت مجازی است و تمام بخش‌هایی که در دوره‌های گذشته داشتیم از طریق سایت جشنواره ملی اسباب بازی برای همه هموطنان ان در سراسر کشور قابل مشاهده است.»

احموله ادامه می‌دهد: این از امتیازات جشنواره ملی اسباب بازی است که امسال توانست با برنامه ریزی و برنامه نویسی و با استفاده از فناوری کاری کند تا جشنواره در دسترس همه علاقمندان در سطح کشور قرار بگیرد، چون دوره‌های گذشته جشنواره فقط در تهران و آن هم تنها در برخی مناطق برگزار می‌شد.»

دبیر ششمین جشنواره اسباب بازی می افزاید: «این جشنواره امسال بصورت فرآیندی از ابتدای زمستان با فراخوان بخش رقابتی برگزار شد که در دو بخش اسباب بازی‌های ایرانی و عروسک‌های ایرانی جمعا تعداد ۴۴۰ محصول برای داوری ارسال شد. بعد از بخش رقابتی نوبت نشست‌های تخصصی بود که امسال به صورت وبینار‌های آموزشی شش نشست از ۲۸ دی ماه تا ۱۱ بهمن برگزار شد و حسن وبینار‌ها این بود که علاقمندان در کل کشور و حتی خارج از کشور ثبت نام و از نشست‌های تخصصی استفاده کردند.»

او تاکید می کند: «امسال در نشست‌های تخصصی از ۱۰ کشور خارجی از جمله فرانسه، ژاپن، دانمارک، هندوستان، آمریکا، سوئد مهمان داشتیم که مباحث علمی را در حوزه اسباب بازی کشور خودشان را مطرح کردند.»

حموله استقبال از جشنواره را خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «جشنواره مجازی تجربه اول ماست و مقایسه این جشنواره با دوره‌های گذشته مقایسه مناسبی نیست. به هرحال در کشور زیرساخت‌های فنی شاید در نزد برخی مخاطبین ضعیف باشد و مادر‌ها و خانه دار‌ها شاید کمتر بتوانند خرید‌های اینترنتی داشته باشند؛ لذا زیرساخت‌های آی تی باید تجهیز و به روز شود.»

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان در پایان از از تکمیل فناوری برپایی مجازی جشنواره اسباب بازی خبر و وعده داد: «سال آینده جشنواره در کل کشور به صورت حضوری و مجازی در دسترس خواهد بود.»
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی