تیتر امروز

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

واکسن روسی در تعلیق، چینی در راه، کرونای انگلیسی در اوج!

همه در انتظار واردات محموله بعدی واکسن روسی هستند، از واردات قریب الوقوع واکسن چینی خبر می‌رسد و کرونای انگلیسی در شهرهای مختلف طوفان به پا کرده است. ماراتن نفسگیر واکسن و مرگ ادامه دارد.

کد خبر: ۸۲۵۲۷
۰۶:۰۰ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
 
واکسن روسی وارد نشد؛ کرونای انگلیسی اوج گرفت
 
دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: کسانی که دوز اول واکسن اسپوتنیک را دریافت کردند نگران نباشند، زیرا پارت دوم برای آن‌ها وارد شده و می‌توانند پس از تزریق دوم خیالشان در برابر ابتلا به کرونا راحت باشد، اما خبر بد اینکه پارت سوم وارد نشده که بقیه افرادی که در لیست و اولویت هستند واکسن دریافت کنند از این رو، به گفته علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا فعلا کار واکسیناسیون متوقف شده تا بقیه واکسن‌ها برسد.

و اما خبر خوب اینکه گویا قرار است ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم چین در هفته آینده به ایران برسد البته شنیده‌ها حاکی از آن است چین حدود ۲ میلیون دوز واکسن به ایران ارسال خواهد کرد.

متاسفانه زور خبر‌های بد به خبر‌های خوب می‌چربد و در مورد کرونا این امر مصداق بیشتری دارد، زیرا چند روزی است که کشور درگیر کرونای انگلیسی شده و سرعت گسترش و انتقال آن به حدی بالا رفته که در مدت کوتاهی نزدیک به ۳۰ نفر را درگیر و رنگ شهر‌ها را از زرد به نارنجی و از نارنجی به قرمز تغییر داد.

سهم استان خوزستان نسبت به استان‌های دیگر درباره ابتلا به کرونای انگلیسی و قرمز شدن شهرهایش بیشتر از سایر استان‌های دیگر است. این شهر‌ها عبارتند از آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه که در وضعیت قرمز قرار دارند. از این‌رو مسئولان خوزستان صحبت‌هایی درباره اعمال محدودیت‌های شدید مطرح می‌کنند البته این در حالی است که از روز شنبه دوم اسفند مرز شلمچه در خرمشهر تعطیل شد و از ورود مسافران عراقی جلوگیری شده است.
 

بیشتر بخوانید: خیز چهارم کرونا در ایران با ویروس انگلیسی؟

جزئیات تزریق واکسن کرونای روسی و وضعیت سایر واکسن‌های وارداتی

در پارت اول ۱۰ هزار دوز واکسن "اسپوتنیک وی" وارد شد یعنی در واقع ۲۰ هزار دوز برای ۱۰ هزار نفر. مسئولان ستاد کرونا این واکسن را جزو واکسن‌های بسیار خوب می‌دانند و می‌گویند که اسپوتنیک وی یکی از ۳ واکسن برتر دنیا است.

این واکسن ۲ دوز دارد که دوز اول و دوم با هم فرق دارند. البته این را هم بدانید که از دوز اول، ۱۰۰ هزار دوز دیگر وارد شده، اما مجریان واکسیناسیون می‌گویند تا زمانی که دوز دوم به دستمان نرسد نمی‌توانیم کار واکسیناسیون را شروع کنیم.

از طرف دیگر قرار است کوواکس هم چهار میلیون و ۲۰۰ هزار واکسن آسترازنکا از سبد کوواکس از نیمه فوریه تا آخر فوریه به ایران ارسال کند.

طبق آمار ما در کشور یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در معرض خطر با ریسک بالا داریم که باید قبل از شروع سال واکسینه شوند. از این تعداد نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر از جامعه پزشکی در اولویت اول هستند و گروه دوم ۷۰۰ هزار نفری، جانبازان، معلولین، شاغلین مراکز نگهداری بیماران مزمن و روانی، مراکز تحت پوشش بهزیستی و افراد سالمند با حداقل دو مورد زمینه‌ای هستند.
 

لزوم مراقبت بیشتر از سالمندان و کودکان

نکته‌ای که نباید فراموش شود این است که قدرت سرایت ویروس انگلیسی بالا است و باید رعایت‌های قبلی را با دقت و کیفیت بهتری انجام داد و بیشتر از همه سالمندان و کودکان در خطر هستند، در چنین شرایطی چه کنیم بهتر است؟ بهترین کار این است که افراد بالای ۶۵ سال تا حد امکان از منزل خارج نشده و در جمع حاضر نشوند، رعایت فاصله گذاری و زدن ماسک هم که جزء کار‌های لاینفک برای همگان است و پیر و جوان هم ندارد.
 

بیشتر بخوانید:پیک چهارم کرونا، کرونای آمازونی و ما که احتیاط نمی‌کنیم
ساده انگاری نشود

تجربه یکسال گذشته نشان داده که هر وقت سختگیری و محدودیت اعمال شد، کرونا قدرتش را تا حدود زیادی از دست می‌داد، اما اگر رفتارمان آن طور شود که کووید ۱۹ دوست دارد آن وقت باید گفت با شکست مواجه می‌شویم؛ رییسی هم در این‌باره می‌گوید: نباید ساده انگاری کنیم، تجربه ثابت کرده کاهش رعایت پروتکل‌ها که اکنون هم بیش از ۱۴ درصد افت رعایت پروتکل داریم، میزان بیماری افزایش می‌یابد. مرز‌های غربی کشور به شدت باید کنترل شود و از رفت و آمد‌ها جلوگیری کنیم تا مشکلی پیش نیاید.

از واکسن‌های ایرانی چه خبر؟

با وارد نشدن پارت سوم واکسن از روسیه و چند کشوری که مسئولان به آن اشاره کردند، نگاه‌ها دوباره به سمت وضعیت تولید واکسن‌های ایرانی رفته و همه منتظرند ببینند در نهایت چه تصمیمی برای تولید این محصولات در سطح کلان گرفته می‌شود و از همه مهمتر چه زمانی؟

زهره الهیان، نماینده مردم تهران در مجلس در این‌باره به مهر گفت: تا پایان امسال و یا اوایل سال ۱۴۰۰ ساخت واکسن داخلی کرونا به تولید انبوه می‌رسد و روند تولید واکسن در کشورمان از استاندارد‌های جهانی هم پیروی می‌کند، زیرا جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت واکسن سابقه درخشانی دارد و زیرساخت‌های ساخت واکسن در کشورمان موجود است.

بدون شک روند تولید و فراهم کردن واکسن در کشورمان از استاندارد‌های جهانی پیروی می‌کند و واکسنی که در داخل تولید می‌شود، تحت نظارت و تایید سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت و درمان قرار می‌گیرد و مستندات تولید واکسن کرونا داخلی به سازمان بهداشت جهانی هم ارسال خواهد شد، اما نکته مجهول مانده در این موضوع این است که چگونه باید اعتماد مردم را در این زمینه بالا برد و آیا پس از تولید انبوه همه مجاب می‌شوند که از این واکسن‌ها استفاده کنند، پاسخ به این پرسش فقط در دستان مسئولان ذیربط است و بس.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی