تیتر امروز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
اینجا جان «کارگر» کالا است!
«دیدارنیوز» به بهانه روز کارگر، آمار ضدو نقیض فوتی های کارگری را بررسی می‌کند:

اینجا جان «کارگر» کالا است!

در این گزارش تنها به گوشه‌ای از نابسامانی حوزه کارگری به ویژه تناقض‌گوی مدیران دولتی در مورد آمار حوادث ناشی از کار خواهیم پرداخت.
فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.

اشتغال‌زایی بر پایه مهارت‌های خانگی

News Image Lead

اخیرا طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی راه‌اندازی شد. در این طرح سهم تسهیلات اشتغال روستایی برای حمایت از مشاغل خانگی ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است که در صورتی که بخواهند از تسهیلات اشتغال روستایی در زیرمجموعه‌های مشاغل خانگی بهره‌مند شوند، باید مجوز مشاغل خانگی دریافت کنند.

کد خبر: ۸۲۳۹
۱۰:۳۱ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
دیدارنیوز ـ حمایت از مشاغل خانگی یکی از مسائل مهمی است که می‌توان برای اشتغال‌زایی به آن تکیه کرد، چرا که در سال‌های اخیر شاهد افزایش تقاضا برای فعالیت در حوزه اشتغال‌ خانگی بوده‌ایم و این اتفاق با اقدام مسئولان در راستای فراهم‌کردن بستر مناسب برای تحصیل، افزایش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، ارتقای فن‌آموزی افراد و ارائه تسهیلات کافی به افراد متقاضی تسهیل ممکن می‌شود. کارشناسان معتقدند در شروع فعالیت‌های خانگی باید به ایجاد رشته‌های جدید متناسب با نیاز بازار کار در این حوزه توجه شود.

اجرای طرح‌های مشاغل خانگی پشتیبان و مستقل تاکنون شامل ۷۶۵ نفر در قالب ۳۰۳ طرح بوده و سهمیه اعتبارات شهرستان در این زمینه در سال گذشته مبلغ سه‌هزار و ۷۰‌میلیون ریال بوده است. بر اساس آمار اعلام‌شده و به‌گفته مسئولان از ابتدای سال ۱۳۹۱ تاکنون مجوز ۲۸۰۰مورد شغل خانگی به‌صورت مستقل و ۴۵ مورد به‌صورت پشتیبانی صادر شده است و ۵۴۳ مورد تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی پرداخت شده که مبلغ آن ۳۷‌هزار و ۵۴۰‌میلیون ریال بوده است. در همین راستا بر مبنای تسهیلات پرداخت‌شده، برای ۸۷۴ نفر در رشته‌های فرش‌بافی، خیاطی، پرورش گوسفند و بز، کاربافی و گلخانه‌ای، شغل ایجاد شده است. همچنین دو طرح پشتیبان مشاغل خانگی در رشته‌های فرش‌بافی و چرم‌دوزی و یک طرح مستقل در رشته پرورش گوسفند و بز ایجاد شده است. همچنین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران مشاغل خانگی را ظرفیتی مناسب برای اشتغال بانوان دانست. احمد حسین‌زادگان با اشاره به اینکه نقش بانوان در خانواده و اجتماع انکار‌ناپذیر است، افزود: انقلاب اسلامی زمینه حضور گسترده زنان را به عرصه‌های اقتصادی و بازار کار با حفظ ارزش‌های جامعه فراهم کرده و دولت یازدهم نیز حضور بانوان را در این عرصه‌ها ارتقا داده است. افراد برای کسب اطلاع از فهرست رشته‌ها و هرگونه اطلاعات لازم می‌توانند به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی-بخش مشاغل خانگی‌ مراجعه کنند.

اشتغال‌زایی با مشاغل خانگی

یکی از ویژگی‌های مشاغل خانگی این است که افراد می‌توانند با توجه به مهارتی که دارند در منزل برای خود و حتی سایر اعضای خانواده اشتغال‌زایی کنند. مزیت دیگر مشاغل خانگی، کاهش هزینه‌های رفت‌وآمد و اجاره کارگاه یا مغازه و مشکلات مربوط به ترافیک است. اخیرا رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی از تعهد جهاد دانشگاهی برای ایجاد ۲۰‌هزار شغل خانگی تا پایان شهریور سال جاری در کشور خبر داد. به گزارش ایسنا، محمدصادق بیجندی با اشاره به اینکه تاکنون چهار‌هزار نفر در سامانه این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی از جمله طرح‌های حمایتی حوزه اشتغال، ذیل برنامه اشتغال فراگیر است که با نقش‌آفرینی جهاد دانشگاهی به‌عنوان نهاد واسط، تسهیل‌گر و توسعه‌ای در هشت استان آذربایجان‌غربی، چهارمحال‌و‌بختیاری، خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه و لرستان در حال اجراست. به‌گفته او، پس از انجام مطالعات مقدماتی، بررسی تجارب دیگر کشورها در این حوزه، تجزیه و تحلیل برنامه‌های قبلی اشتغال‌زایی و شناسایی نقاط ضعف آنها از جمله در نظر نگرفتن مزیت‌های نسبی و رقابتی استان‌ها و مناطق جغرافیایی، نبود برنامه‌های توانمندسازی، آموزش و مشاوره، عدم پیش‌بینی سازوکار فروش محصولات و خدمات و اتصال به بازار جهت پایداری شغل، تصمیم گرفته شد طرح نوین با مرتفع‌سازی این مشکلات و تاکید بر اتصال به بازار عملیاتی شود. معاون رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: الگوی نوین مشاغل خانگی بر رشته‌ها و مشاغل نوین در حوزه‌ی فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، IT و ICT تاکید داشته و رشته فعالیت‌هایی مورد توجه قرار گرفته‌اند که در کنار ایجاد ارزش‌افزوده به ایجاد اشتغال پایدار، عدالت‌اجتماعی و توجه به اقشار آسیب‌پذیر، کاهش فقر و توسعه اجتماعی کمک می‌کنند.
 
بیجندی اظهار کرد: با توجه به تاکید توسعه صنعتی عمودی در اسناد بالادستی که مبتنی بر اتصال به زنجیره ارزش ملی، منطقه‌ای و جهانی محصول است و همچنین اهمیت و تاثیری که مفهوم زنجیره ارزش و توسعه و تکمیل آن در توسعه صنعتی کشور و به تبع آن اشتغال دارد، جهاددانشگاهی در طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی توجه ویژه‌ای به این مفهوم داشته و درصدد تدوین، توسعه و تکمیل زنجیره ارزش برخی از محصولات استراتژیک کشور و حمایت از تمامی حلقه‌های این زنجیره به کمک بخش خصوصی و تعاونی است.

توسعه شهرستان‌ها با حمایت از مشاغل خانگی

همچنین رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بیجار گفت: توسعه صنایع دستی و مشاغل خانگی در کنار سایر بخش‌های دیگر می‌تواند از عامل‌های توسعه هر شهرستان باشد. به گزارش ایسنا، ابراهیم الیاسوند گفت: حوزه صنایع دستی شهرستان بیجار تا قبل از ادغام با میراث فرهنگی تعطیل بود، اما طی سال‌های اخیر و بعد از ادغام این دو حوزه باهم، فعالیت‌های خوبی در این بخش انجام شده‌است. او با اشاره به اینکه بر اساس اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، شناسایی صنایع دستی بیجار را در اولویت قرار دادیم، افزود: اکنون درصددیم تا با شناسایی صنعتگران و صنایع مورد قبول مردم، زمینه فعالیت در حوزه صنایع دستی برای توسعه هرچه بیشتر شهرستان بیجار را فراهم کنیم. رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع فرهنگی و گردشگری بیجار بیان کرد: با توجه به نیازهای امروزی جامعه، توسعه صنایع دستی و مشاغل خانگی یکی از عامل‌های توسعه هر شهرستان است. الیاسوند ادامه داد: صنایع دستی و مشاغل خانگی به‌تنهایی عامل توسعه یک شهرستان نیست، اما می‌تواند به‌عنوان یکی از عوامل مهم در توسعه هر شهرستان دخیل باشد. او عنوان کرد: مشاغل و صنایع دستی مورد علاقه مردم بیجار که ظرفیت توسعه شهرستان را نیز دارد، شناسایی کردیم که می‌توان به مواردی از جمله صنایع چرمی، گلیم‌بافی، سوزن‌دوزی و... اشاره کرد. این مقام مسئول با اشاره به استفاده از این ظرفیت و توسعه این مشاغل اظهار کرد: ما برای توسعه مشاغل خانگی باید بازارچه‌های موقت و دائمی را دایر کنیم که در این راستا درصدد بازگشایی تیمچه حاج‌شهباز برای فروش صنایع دستی صنعتکاران شهرستان هستیم.

طرح‌های تشویقی برای راه‌اندازی مشاغل خانگی

اخیرا طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی راه‌اندازی شد. در این طرح سهم تسهیلات اشتغال روستایی برای حمایت از مشاغل خانگی10درصد در نظر گرفته شده است که در صورتی که بخواهند از تسهیلات اشتغال روستایی در زیرمجموعه‌های مشاغل خانگی بهره‌مند شوند، باید مجوز مشاغل خانگی دریافت کنند. البته گفته شده است که متقاضیان برای راه‌اندازی شغل در مشاغل خانگی با داشتن مجوز تنها می‌توانند از یکی از تسهیلات اشتغال فراگیر یا اشتغال روستایی استفاده کنند، اینگونه نیست که همزمان بتوانند از دو تسهیلات بهره‌مند شوند. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: ارائه طرح‌های تشویقی برای راه‌اندازی و توسعه مشاغل خانگی اگر با نظارت دقیق انجام شود به اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری در جامعه کمک می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس، حمزه امینی، در رابطه با اختصاص اعتبار برای تسهیلات مشاغل خانگی در سال جاری اظهار داشت: ارائه طرح‌های تشویقی برای راه‌اندازی و توسعه مشاغل خانگی اگر با نظارت دقیق انجام شود می‌تواند به اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری در جامعه کمک کند. او افزود: موفق‌بودن طرح به نظارت دقیق بر ارائه وام و تسهیلات اینگونه طرح‌ها بستگی دارد تا به افرادی تعلق بگیرد که واقعا به آن نیاز دارند و در صورت دریافت وام مطمئنا در مسیر توسعه شغلی خود حرکت می‌کنند. نماینده مردم هشترود و چاراویماق در مجلس، اشتغال خانگی را یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: بسیاری از کشور‌ها مانند ژاپن و چین از این طریق توانستند بسیاری از بازار‌های جهان را تسخیر کنند. در کشور ما هم اگر نظارت دقیق و طرح‌های تشویقی مناسب و در راستای تقویت مشاغل خانگی انجام شود می‌توانیم به موفقیت برسیم.

منبع: آرمان/ سحر افشاری/۷ شهریور ۹۷
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی