تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

فیلمساز چینی از «سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها» در آمریکا می‌گوید

یکی از موفق‌ترین فیلم‌های امسال سینمای جهان که شانس اصلی اسکار هم محسوب می‌شود، داستان واقعی عشایر مدرن را در قالبی داستانی روایت می‌کند.

کد خبر: ۸۲۳۲۱
۱۸:۰۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
 
دیدارنیوز ـ فرزاد مظفری: «سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها»، «عشایر» یا همان «Nomadland» روایت واقعی از زندگی مردمانی است که دل به جاده زده‌اند و دیگر جای ثابتی برای زندگی ندارند. آن‌ها عشایر مدرنی هستند که هر کدام به دلیلی دیگر خانه ندارند.

این فیلم به کارگردانی کلویی ژائو نخست در جشنواره ونیز روی پرده رفت و با بردن شیر طلایی فصل جوایز سینمایی را آغاز کرد. «سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها» پس از آن یکی پس از دیگری جوایز سینمایی را درو و در این میدان ژائو را رکورددار کرد.

کلویی ژائو فیلم «سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها» را با اقتباس از کتابی به همین نام نوشته جسیکا برودر ساخته است.

اقتباس داستانی از کتابی غیرداستانی
این کتاب غیرداستانی روایتی از عشایر معاصر جامعه آمریکا است. برودر برای نوشتن این کتاب زمان زیادی را با این مردمان گذراند و طی آن زندگی بخشی نامرئی و در عین حال مهم از نیروی کار آمریکایی را به نمایش گذاشت. او ماه‌ها در یک ون دست دوم زندگی کرد که نامش را «ون هیلن» گذاشته بود. او این کار را کرد تا سوژه کتابش را بهتر درک کند. آدم‌هایی مثل لیندا می‌و چارلی سوانکی که در فیلم «سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها» در نقش خودشان جلوی دوربین رفته‌اند.

در سال ۲۰۱۴ برودر مقاله‌ای برای مجله «هارپر» نوشت با عنوان «پایان بازنشستگی» که در آن به تفصیل از گرفتاری نسل کهنسال آمریکایی که ناتوان از بازنشسته شدن هستند، نوشت. کسانی که مجبور هستند به کار‌های نیمه‌وقت در کمپانی‌هایی، چون آمازون تن دهند. او کارش را ادامه داد و سه سال بعد «سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها» را منتشر کرد. این کتاب بر زندگی لیندا می‌تمرکز دارد. مادربزرگی ۶۴ ساله که در ماشین دست دومش زندگی می‌کند و کار‌های پاره‌وقت با دستمزد‌های پایین را انجام می‌دهد تا پول پس انداز کند و روزی زمین مناسبی برای ساخت خانه رویاهایش بخرد.
 
فیلمساز چینی از «سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها» در آمریکا می‌گوید
جسیکا برودر نویسنده کتاب «سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها»
 

ژائو در «سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها»، چون دیگر آثارش «سوارکار» و «ترانه‌ای که برادرم به من آموخت» از نابازیگران استفاده کرده است. او در اقتباس سینمایی از عناصر واقعی برای شکل دادن به شخصیت فرن بهره گرفته است.

نابازیگران کنار بازیگر برنده اسکار
فرانسیس مک‌دورمند ستاره برنده اسکار سینمای جهان در فیلم نقش شخصیتی داستانی به نام فرن را بازی می‌کند. فرن بیوه‌ای است که زندگی‌اش در شهری که حالا متروکه شده را پشت یک ون بار می‌کند و به جاده می‌زند.

به غیر از فرانسیس مک‌دورمند، دیگر بازیگران فیلم سابقه جلوی دوربین رفتن ندارند و در واقع نقش خودشان را بازی می‌کنند. البته در داستانی که کلویی ژائو نوشته و ستاره‌اش مک‌دورمند است.

از لیندا می‌که در شغل‌های پاره وقت با «فرن» داستان ژائو آشنا می‌شود و رابطه عمیق میانشان شکل می‌گیرد تا سوانکی که داستان متفاوتی دارد و در بخشی از ماجرا کمک‌حال فرن می‌شود.

باب ولز هم مردی است که زندگی‌اش را وقف آگاهی رساندن درباره زندگی عشایر مدرن کرده است. او در دنیای واقعی هم طی ۱۲ سال گذشته کارش همین بوده است و چهره‌ای شناخته شده در فضای مجازی است.
 
فیلمساز چینی از «سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها» در آمریکا می‌گوید
کلویی ژائو کارگردان و نویسنده چینی «سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها»
 
مدعی اسکار با کوله‌باری از جوایز
پیشتر اشاره شد که «سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها» تا اینجای کار جوایز زیادی از جمله جوایز اصلی ونیز و تورنتو را به خانه برده است. این فیلم در ادامه کار چشم به جوایز معتبری، چون «گلدن‌گلوب»، «بفتا» و البته در نهایت «اسکار» دارد.

در پیش‌بینی‌های نشریات معتبر از ورایتی گرفته تا سایت‌هایی مثل گلدبری، «سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها» از مدعیان ثابت اسکار در رشته‌های اصلی است.

تا همین جا هم کلویی ژائو به اندازه‌ای جایزه گرفته است که خیالش بابت نامزد شدن در چندین رشته اسکار راحت باشد. از لس‌آنجلس تا لندن، منتقدان سینمایی کار ژائو را شایسته تقدیر دانسته‌اند و جشنواره‌ها هم که در آغاز راه مهر تاییدی بر کارش زده‌اند.

این کارگردان چینی تا کنون برای نویسندگی، کارگردانی و تدوین «سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها» در مجموع ۵۴ جایزه سینمایی گرفته که رکوردی دست نیافتنی است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی