تیتر امروز

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.

روحانی در جلسه هیات دولت: ما نه دیروز، نه امروز و نه فردا نمی‌خواهیم فعالیت مخفی داشته باشیم

رئیس جمهور گفت: به دنبال فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای خواهیم بود، چون این حق ماست و عضو NPT هستیم و با آژانس به صورت پادمان قرارداد داریم و آن را اجرا کردیم و می‌کنیم. ما نه دیروز، نه امروز و نه فردا نمی‌خواهیم فعالیت مخفی داشته باشیم. آمریکا، اروپا و سازمان ملل بخواهند یا نخواهند و یا همه دنیا بگویند که خوب است ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد نظر ما تغییر نمی‌کند.

کد خبر: ۸۲۲۸۹
۱۱:۱۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۹

روحانی در جلسه هیات دولت:ما نه دیروز، نه امروز و نه فردا نمی‌خواهیم فعالیت مخفی داشته باشیم

 

دیدارنیوز ـ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیأت دولت گفت: برای یادآوری اروپایی‌ها و مردم می‌گویم. وقتی ترامپ در اردیبهشت ۹۷ با فشار اسرائیل، عربستان و تندرو‌های داخلی آمریکا از برجام خارج شد در شهریور ۹۷ من برای اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفتم. در صبح اولین روز مجمع ترامپ صحبت کرد و بعدازظهر آن روز من صحبت کردم. در آن زمان هشت بار برای من پیغام دادند که ترامپ می‌خواهد با فلانی ملاقات کند، اما ما رد کردیم.

وی ادامه داد: همان شب آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه به من زنگ زد و گفت الان پیش ترامپ بودم و می‌خواهم قبول کنید یک ملاقات چه به صورت دو نفره یا سه نفره صورت گیرد و این خیلی مهم است، اما من رد کردم. پس از آن چندین رئیس جمهور به هتل محل اقامت من آمدند و پیشنهاد کردند که ترامپ می‌گوید تنها دو کلمه را در برجام بگذاریم آن وقت من اعلام می‌کنم که آمریکا به برجام باز خواهد گشت.

روحانی افزود: آن دو کلمه این بود که به برجام اضافه شود راجع به موضوع موشکی ایران و منطقه بعدا مذاکره کنیم. این پیام را هم مکرون بعد از طرف ترامپ آورد؛ اما من گفتم به هیچ عنوان یک کلمه به برجام اضافه و یا از آن کم نمی‌شود. رئیس جمهور فرانسه گفت که قبول کنید که راجع به این دو موضوع فقط مذاکره شروع شود و حالا شاید چند سال طول بکشد که من باز هم قبول نکردم.

رئیس جمهور در ادامه تأکید کرد: اروپایی‌ها بدانند اگر ما می‌خواستیم این دو مورد موشک و منطقه را نه اینکه اضافه کنیم بلکه به عنوان، عنوان بحث برای آینده قبول کنیم ترامپ همان اول به برجام بازگشته بود و این پیغام رسمی خود او بود. خود اروپایی‌ها هم می‌دانند، چون پیام آورنده خودشان بودند پس بنابراین در برجام نه راجع به منطقه و نه راجع به سلاح و دفاع ایران چیزی اضافه نخواهد شد. برجام همین است که یا می‌پذیرید و یا قبول نمی‌کنید.

روحانی همچنین یادآور شد: سال بعد یعنی در سال ۹۸ که به نیویورک رفتم هتل محل اقامت من به مرکز اصلی ملاقات‌های سازمان ملل تبدیل شده بود و به قول یکی از مقامات سازمان ملل که می‌گفت شما محل سازمان ملل را تغییر داده اید؛ چرا که همه رفت و آمد‌ها و رسانه‌ها در هتل محل اقامت ما بود و تمام مقامات اروپایی که در نیویورک بودند بلااستثنا آمدند و با من مذاکره کردند و اصرار آن‌ها این بود که جلسه ۱+۵ در نیویورک برگزار و ترامپ و من در آن جلسه حاضر شویم.

وی اضافه کرد: حرف آن‌ها این بود که بعد از این جلسه ترامپ اعلام خواهد کرد که به برجام برمی گردد، ولی من گفتم حاضرم در جلسه شرکت کنم و حضور ۱+۵ هم اشکالی ندارد به شرط اینکه ترامپ قبل از جلسه اعلام کند که به برجام برگشتم و بعد از آن ما در جلسه شرکت می‌کنیم. همه این اختلاف، اختلاف قبل و بعد بود و همه اش بحث اول و دوم بود. خب اگر ما اول و دوم نداشتیم که همان جلسه را می‌گذاشتم. اصلا در سال ۹۸ عده‌ای از سران دنیا به خاطر همان جلسه به آنجا آمده بودند تا ۱+۵ در سطح سران تشکیل شود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در برنامه دفاعی کشور ما جایی برای سلاح کشتار جمعی و از جمله سلاح هسته‌ای وجود ندارد و نخواهد داشت، عنوان کرد: این تصمیم قاطع نظام است و جمهوری اسلامی نمی‌خواهد دارنده و نگهدارنده سلاح هسته‌ای باشد و به طریق اولی هیچ وقت نمی‌خواهد از سلاح هسته‌ای استفاده کند. این نظر امروز و چهار سال پیش نیست و از سال ۱۳۷۰ که من بار‌ها و بار‌ها خدمت مقام معظم رهبری صحبت کرده ام و از آن زمان که آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور بود و در شورای عالی امنیت ملی صحبت می‌کردیم همیشه نظر غالب این بود که دنبال سلاح هسته‌ای نخواهیم بود.

وی در ادامه بیان کرد:، اما به دنبال فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای خواهیم بود، چون این حق ماست و عضو NPT هستیم و با آژانس به صورت پادمان قرارداد داریم و آن را اجرا کردیم و می‌کنیم. ما نه دیروز، نه امروز و نه فردا نمی‌خواهیم فعالیت مخفی داشته باشیم. آمریکا، اروپا و سازمان ملل بخواهند یا نخواهند و یا همه دنیا بگویند که خوب است ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد نظر ما تغییر نمی‌کند و این نظر مقام معظم رهبری است که به عنوان فتوا اعلام کردند و ما از این عهد که در NPT بستیم خارج نخواهیم شد. جمهوری اسلامی نشان داده پای عهدی که امضا کند می‌ایستد و در موضوع هسته‌ای هم این چنین است.

روحانی با بیان اینکه برجام حاصل تلاش پیگیر بین ایران و ۶ کشور بزرگ بوده است، خاطرنشان کرد: برجام به سادگی به دست نیامده و مذاکرات هسته‌ای سال‌ها طول کشید و در سال ۹۲ با رأی مردم ما وارد تعامل شدیم. رأی سال ۹۲ بر مبنای تعامل سازنده و اعتدال بوده و این قابل تغییر نیست. مردم به این دو اصل مهم رأی دادند. هم به تعامل سازنده که بعد‌ها مقام معظم رهبری فرمودند تعامل سازنده گسترده و هم به اعتدال که خود مقام معظم رهبری فرمودند اعتدال متن قرآن است.

وی همچنین اظهار کرد: ما امت وسط و به دنبال تعامل سازنده ایم و برجام در سایه این سیاست با مذاکرات و شکل جدید از سال ۹۲ شروع شد و در ۲۳ تیر ۹۴ امضا شد. دنیا بداند ما برجام را به شکل سال ۲۰۱۵ قبول داریم و آنچه در ۲۳ تیر ۹۴ امضا شد غیرقابل تغییر است و ما به آن دست نمی‌زنیم و البته بر تعهد خودمان هم پابرجا ایستاده ایم.

روحانی در ادامه گفت: از مجلس به خاطر تصویب اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ تشکر می‌کنم. امیدورام در این اصلاحیه تغییراتی که شاکله آن به هم بخورد ایجاد نشود.
 
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی