تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"

روحانی در جلسه هیات دولت: ما نه دیروز، نه امروز و نه فردا نمی‌خواهیم فعالیت مخفی داشته باشیم

رئیس جمهور گفت: به دنبال فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای خواهیم بود، چون این حق ماست و عضو NPT هستیم و با آژانس به صورت پادمان قرارداد داریم و آن را اجرا کردیم و می‌کنیم. ما نه دیروز، نه امروز و نه فردا نمی‌خواهیم فعالیت مخفی داشته باشیم. آمریکا، اروپا و سازمان ملل بخواهند یا نخواهند و یا همه دنیا بگویند که خوب است ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد نظر ما تغییر نمی‌کند.

کد خبر: ۸۲۲۸۹
۱۱:۱۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۹

روحانی در جلسه هیات دولت:ما نه دیروز، نه امروز و نه فردا نمی‌خواهیم فعالیت مخفی داشته باشیم

 

دیدارنیوز ـ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیأت دولت گفت: برای یادآوری اروپایی‌ها و مردم می‌گویم. وقتی ترامپ در اردیبهشت ۹۷ با فشار اسرائیل، عربستان و تندرو‌های داخلی آمریکا از برجام خارج شد در شهریور ۹۷ من برای اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفتم. در صبح اولین روز مجمع ترامپ صحبت کرد و بعدازظهر آن روز من صحبت کردم. در آن زمان هشت بار برای من پیغام دادند که ترامپ می‌خواهد با فلانی ملاقات کند، اما ما رد کردیم.

وی ادامه داد: همان شب آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه به من زنگ زد و گفت الان پیش ترامپ بودم و می‌خواهم قبول کنید یک ملاقات چه به صورت دو نفره یا سه نفره صورت گیرد و این خیلی مهم است، اما من رد کردم. پس از آن چندین رئیس جمهور به هتل محل اقامت من آمدند و پیشنهاد کردند که ترامپ می‌گوید تنها دو کلمه را در برجام بگذاریم آن وقت من اعلام می‌کنم که آمریکا به برجام باز خواهد گشت.

روحانی افزود: آن دو کلمه این بود که به برجام اضافه شود راجع به موضوع موشکی ایران و منطقه بعدا مذاکره کنیم. این پیام را هم مکرون بعد از طرف ترامپ آورد؛ اما من گفتم به هیچ عنوان یک کلمه به برجام اضافه و یا از آن کم نمی‌شود. رئیس جمهور فرانسه گفت که قبول کنید که راجع به این دو موضوع فقط مذاکره شروع شود و حالا شاید چند سال طول بکشد که من باز هم قبول نکردم.

رئیس جمهور در ادامه تأکید کرد: اروپایی‌ها بدانند اگر ما می‌خواستیم این دو مورد موشک و منطقه را نه اینکه اضافه کنیم بلکه به عنوان، عنوان بحث برای آینده قبول کنیم ترامپ همان اول به برجام بازگشته بود و این پیغام رسمی خود او بود. خود اروپایی‌ها هم می‌دانند، چون پیام آورنده خودشان بودند پس بنابراین در برجام نه راجع به منطقه و نه راجع به سلاح و دفاع ایران چیزی اضافه نخواهد شد. برجام همین است که یا می‌پذیرید و یا قبول نمی‌کنید.

روحانی همچنین یادآور شد: سال بعد یعنی در سال ۹۸ که به نیویورک رفتم هتل محل اقامت من به مرکز اصلی ملاقات‌های سازمان ملل تبدیل شده بود و به قول یکی از مقامات سازمان ملل که می‌گفت شما محل سازمان ملل را تغییر داده اید؛ چرا که همه رفت و آمد‌ها و رسانه‌ها در هتل محل اقامت ما بود و تمام مقامات اروپایی که در نیویورک بودند بلااستثنا آمدند و با من مذاکره کردند و اصرار آن‌ها این بود که جلسه ۱+۵ در نیویورک برگزار و ترامپ و من در آن جلسه حاضر شویم.

وی اضافه کرد: حرف آن‌ها این بود که بعد از این جلسه ترامپ اعلام خواهد کرد که به برجام برمی گردد، ولی من گفتم حاضرم در جلسه شرکت کنم و حضور ۱+۵ هم اشکالی ندارد به شرط اینکه ترامپ قبل از جلسه اعلام کند که به برجام برگشتم و بعد از آن ما در جلسه شرکت می‌کنیم. همه این اختلاف، اختلاف قبل و بعد بود و همه اش بحث اول و دوم بود. خب اگر ما اول و دوم نداشتیم که همان جلسه را می‌گذاشتم. اصلا در سال ۹۸ عده‌ای از سران دنیا به خاطر همان جلسه به آنجا آمده بودند تا ۱+۵ در سطح سران تشکیل شود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در برنامه دفاعی کشور ما جایی برای سلاح کشتار جمعی و از جمله سلاح هسته‌ای وجود ندارد و نخواهد داشت، عنوان کرد: این تصمیم قاطع نظام است و جمهوری اسلامی نمی‌خواهد دارنده و نگهدارنده سلاح هسته‌ای باشد و به طریق اولی هیچ وقت نمی‌خواهد از سلاح هسته‌ای استفاده کند. این نظر امروز و چهار سال پیش نیست و از سال ۱۳۷۰ که من بار‌ها و بار‌ها خدمت مقام معظم رهبری صحبت کرده ام و از آن زمان که آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور بود و در شورای عالی امنیت ملی صحبت می‌کردیم همیشه نظر غالب این بود که دنبال سلاح هسته‌ای نخواهیم بود.

وی در ادامه بیان کرد:، اما به دنبال فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای خواهیم بود، چون این حق ماست و عضو NPT هستیم و با آژانس به صورت پادمان قرارداد داریم و آن را اجرا کردیم و می‌کنیم. ما نه دیروز، نه امروز و نه فردا نمی‌خواهیم فعالیت مخفی داشته باشیم. آمریکا، اروپا و سازمان ملل بخواهند یا نخواهند و یا همه دنیا بگویند که خوب است ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد نظر ما تغییر نمی‌کند و این نظر مقام معظم رهبری است که به عنوان فتوا اعلام کردند و ما از این عهد که در NPT بستیم خارج نخواهیم شد. جمهوری اسلامی نشان داده پای عهدی که امضا کند می‌ایستد و در موضوع هسته‌ای هم این چنین است.

روحانی با بیان اینکه برجام حاصل تلاش پیگیر بین ایران و ۶ کشور بزرگ بوده است، خاطرنشان کرد: برجام به سادگی به دست نیامده و مذاکرات هسته‌ای سال‌ها طول کشید و در سال ۹۲ با رأی مردم ما وارد تعامل شدیم. رأی سال ۹۲ بر مبنای تعامل سازنده و اعتدال بوده و این قابل تغییر نیست. مردم به این دو اصل مهم رأی دادند. هم به تعامل سازنده که بعد‌ها مقام معظم رهبری فرمودند تعامل سازنده گسترده و هم به اعتدال که خود مقام معظم رهبری فرمودند اعتدال متن قرآن است.

وی همچنین اظهار کرد: ما امت وسط و به دنبال تعامل سازنده ایم و برجام در سایه این سیاست با مذاکرات و شکل جدید از سال ۹۲ شروع شد و در ۲۳ تیر ۹۴ امضا شد. دنیا بداند ما برجام را به شکل سال ۲۰۱۵ قبول داریم و آنچه در ۲۳ تیر ۹۴ امضا شد غیرقابل تغییر است و ما به آن دست نمی‌زنیم و البته بر تعهد خودمان هم پابرجا ایستاده ایم.

روحانی در ادامه گفت: از مجلس به خاطر تصویب اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ تشکر می‌کنم. امیدورام در این اصلاحیه تغییراتی که شاکله آن به هم بخورد ایجاد نشود.
 
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی