تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

«هزاره خیام» برگزار می‌شود

ششمین کنفرانس بین‌المللی «هزاره خیام» برگزار می‌شود.

کد خبر: ۸۲۱۵۹
۱۵:۰۵ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
«هزاره خیام» برگزار می‌شود
 
دیدارنیوز ـ مرکز ایران‌شناسی خیام که در مارس ۲۰۱۸ زیر نظر دانشگاه علامه طباطبایی در دانشگاه نبریخای مادرید افتتاح شده، مرکزی علمی و فرهنگی است که به معرفی فرهنگ، آداب و رسوم، زبان و تاریخ ایران می‌پردازد. در این راستا دوره‌های آموزش زبان فارسی در آن برگزار می‌شود و برنامه‌های معرفی چهره‌های علمی و فرهنگی و هنری ایران در دستور کارش قرار دارد.

این مرکز در ادامه نشست‌های برگزارشده، ۲۸ بهمن‌ماه ششمین نشست از سلسله نشست‌های یادشده را از ساعت ۱۳ تا ۱۷ به وقت ایران با سخنرانی خیام‌پژوهانی از ایران، روسیه، چین، ترکیه، اسپانیا، بنگلادش، سوریه و ترکیه به صورت مجازی برگزار می‌کند.

شهر کتاب، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، دانشگاه نیشابور، شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، دانشگاه کمپلوتنسه و... در برگزاری این نشست با دانشگاه علامه طباطبایی همکاری کرده‌اند.

این همایش با محوریت خیام در کشور‌های مختلف، وجوه مختلف شخصیت خیام، رباعیات مستند خیام، ترجمه‌پذیری رباعیات خیام، خیام و حکمت، خیام و ریاضی، خیام و شعر و خیام و عرفان با دبیری دکتر نجمه شبیری و حضور دکتر خوزه مانوئل مخیاس، معاون دانشگاه کمپلوتنسه مادرید آغاز به کار می‌کند. پس از آن استادان و خیام‌پژوهان به شرح ذیل به ارائه مقالات خود خواهند پرداخت:

«مردم‌پسندی خیام» / بهاءالدین خرمشاهی، «تاملی در نسبت میان حکیم عمر خیام با شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا (تلاشی در جهت کشف معیار برای سنجش برخی اشعار منسوب به خیام)»/ حسن بلخاری، «سیر حرکت اندیشه‌های فلسفی در رباعیات خیام» / محمدامیر جلالی، «چهره خیام در بنگلادش» / عبدالصبور خان، «مضامین مشترک در شعر خیّام نیشابوری و لی بای» (مطالعه تطبیقی ادبیات ایران و چین) / نجمه دری و شین یی تینگ «مطالعات عمر خیام در ترکیه» / علی تمیزال، «چالش ترجمه‌پذیری رباعیات خیام به زبان آلمانی» / فرانک هاشمی، «مطالعات عمر خیام در ادبیات بنگالی» / محمد ممیت‌الرشید، «اقبال حکیم عمر خیام در سرزمین ایتالیک‌ها» / فاطمه عسگری، «کارنامه خیام‌پژوهی در ایران» / علی‌اصغر محمدخانی، «مقایسه مفهوم بدبینی در رباعیات عمر خیام و عظمی‌زاده حالتی» / کاموران بوزکورت، «پند و اندرز در شعر عمر خیام و ابوالعلاء معری» / فیروز اسعد، «عدم درک حکمت رباعیات عمر خیام به علت ترجمه نادرست به زبان روسی» / علی‌شیر سلطانوف حسنویچ.

برای پیوستن به این نشست مجازی می‌توانید از این پیوند استفاده کنید: http://meeting.atu.ac.ir/ch/khayyam
 
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی