تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران: تغییری در مرگ‌ومیر پرندگان در تالاب میانکاله مشاهده نمی‌شود

رییس اداره حیات وحش محیط‌زیست مازندران از تداوم مرگ و میر پرندگان مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله خبر داد و گفت: متاسفانه روند رو به بهبودی مشاهده نمی‌شود و همچنان روزانه شماری از پرندگان تلف شده و لاشه هایشان جمع آوری می‌شود.

کد خبر: ۸۲۱۳۶
۱۱:۱۱ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۹

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران:تغییری در مرگ‌ومیر پرندگان در تالاب میانکاله مشاهده نمی‌شود

 

دیدارنیوز ـ کوروس ربیعی روز یکشنبه در گفتگویی آخرین وضعیت مرگ و میر پرندگان زمستان گذران را در تالاب بین المللی میانکاله تشریح کرد و افزود: همچنان روزانه به طور میانگین ۳۵۰ تا ۴۰۰ لاشه پرندگان مهاجر در این تالاب جمع‌آوری می‌شود و کاهشی در میزان مرگ و میر مشاهده نشده است.

وی با اعلام این که آمار لاشه‌های جمع آوری شده پرندگان از مرز ۶ هزار قطعه فراتر رفته است، گفت: تیم‌های جمع آوری در چندین ناحیه به صورت پیاده، استفاده از موتورسیکلت، قایق و تجهیزات مخصوص مانند «تراکسور» در حال جمع آوری لاشه‌ها هستند.

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران یکی از مشکلات محیط زیست مازندران برای گسترش فعالیت جمع آوری لاشه‌ها را پایین رفتن سطح آب تالاب در حوزه جغرافیایی استان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر تنها راه دسترسی ما برای جمع آوری سریع لاشه‌ها از طریق خلیج گرگان، بندرگز، نوکنده، گلوگاه و ساحل آبادگران است که بیشتر آن از طریق اسکله‌های آشوراده انجام می‌شود.

وی با اعلام این که بوتولیسم قوی‌ترین علت مرگ پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله است، ادامه داد: اکنون تنها اقدامی که می‌توان برای کاهش سطح آلودگی تالاب انجام داد جمع آوری لاشه‌ها است که به طور گسترده در حال پیگیری است.

تلفات مشکوک پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله امسال از نهم بهمن ماه مشاهده شد و همچنان ادامه دارد. طبق اعلام محیط زیست امسال تاکنون تلفات در میان دستکم هشت گونه از پرندگان مهاجر مشاهده شده است، ولی بیشترین تلفات مربوط به فلامینگو‌ها، چنگر معمولی و مرغابی‌ها است.

دامپزشکی کشور علت مرگ این پرندگان را بوتولیسم اعلام کرد که نوعی مسمومیت غذایی است. بوتولیسم نوعی بیماری برای پرندگان و آبزیان است که بر اثر باکتری "کلوستریدیوم بوتولینیوم" ایجاد می‌شود و به آن مسمومیت طبیعی هم گفته می‌شود. این باکتری‌ها به طور وسیع در خاک وجود دارند و برای فعالیت و تولید سم به گرما، منبع پروتئین و محیط بی هوازی نیاز دارند.

محققان دامپزشکی که تعدادی از لاشه‌های جمع آوری شده را در آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار داده اند، اعلام کرده اند که علاوه بر بوتولیسم، سایر عوامل تاثیر گذار بر روند افزایشی تلفات پرندگان که شامل فلزات سنگین، سموم و عوامل باکتریایی نیز باشد، در دست بررسی قرار دارد.

بهمن ماه پارسال هم تلفات مشکوک پرندگان مهاجر در تالاب بین المللی میانکاله شروع شد و تا اواخر اسفند ادامه داشت. نتیجه شیوع بوتولیسم در سال گذشته مرگ بیش از ۵۳ هزار قطعه پرنده مهاجر از ۱۳ گونه بود.

به امید بازگشت مهاجران

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران تنها راه حل توقف مرگ و میر پرندگان مهاجر را بازگشت آن‌ها به سرزمین اصلی پس از طی کردن دوره زمستان گذرانی دانست و تاکید کرد: تنها راه حل کوتاه مدت برای خروج از بحران مرگ پرندگان زمستان گذران در تالاب میانکاله گرم شدن هوا و آغاز فصل مهاجرت است.

وی افزود: البته با توجه به این که ساعات روز در ایران طی یک ماه اخیر طولانی‌تر شده انتظار است، می‌تواند در تسریع بازگشت پرندگان موثر باشد، اما شرایط کافی نبوده و باید شرایط جوی نیز رو به گرما برود.

ربیعی گفت: بر اساس پیش‌بینی هواشناسی با توجه به این که وضعیت جوی تا اواسط اسفند سرد باقی می‌ماند شاهد آغاز فصل مهاجرت پرندگان زمستان گذر نخواهیم بود و به نظر می‌رسد تا آن زمان باید شاهد تداوم مرگ این مهمانان مهاجر باشیم.

وی همچنین در باره علت کاهش سطح آب تالاب با وجود بارندگی‌های یک سال اخیر، گفت: وضعیت کنونی مربوط به انباشت چندین ساله مواد عالی ناشی از سیلاب، عقب نشینی سطح آب دریای خزر و پایین آمدن سطح دبی آب ورودی به تالاب از رودخانه‌های تغذیه کننده است که نمی‌توان انتظار داشت با بارندگی‌های کوتاه مدت بر طرف شود.

ربیعی به وعده تغذیه تالاب میانکاله با آب سد گلورد و رودخانه نکارود نیز اشاره کرد و افزود: این وضعیت راه حل دائمی نیست و نمی‌تواند در شرایط فعلی تاثیری بر کمبود آب و آلودگی آب تالاب و کاهش مرگ و میر پرندگان داشته باشد.

به اعتقاد کارشناسان محیط زیست کاهش سطح آب تالاب میانکاله و قطع ارتباط این تالاب با دریای خزر و همچنین رکود مواد و آب موجود در این تالاب منجر به بروز بیماری بوتولیسم شده است.

گزارش‌های رسمی آب منطقه‌ای مازندران کمبود آب در تالاب میانکاله را ثابت می‌کند، زیرا طبق اعلام این شرکت مشکلات حفر چاه‌های غیرمجاز در دشت‌های بهشهر، نکا و گلوگاه به عنوان دشت ممنوعه باعث شد تراز آب در این مناطق در ۲ تا سه سال گذشته کاهش یابد.

طبق اعلام این شرکت، کسری مخازن آب در دشت ممنوعه بهشهر در چند سال گذشته به ۴۲ میلیون مترمکعب رسیده بود که با اقدام‌های صورت گرفته، بارش‌های مطلوب باران و اجرای طرح‌های تعادل بخشی، این کسری به میزان ۱۶ میلیون مترمکعب جبران شد.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی