تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

حکیمی‌پور: گفتمان اصلاحات درباره عدالت و مطالبات اقشار ضعیف جامعه حرفی برای گفتن ندارد

دبیرکل حزب اراده ملت گفت: گفتمان اصلاحات در مباحثی نظیر عدالت اجتماعی و مطالبه‌گری قشرهای ضعیف جامعه حرفی برای گفتن ندارد و بیشتر در حوزه مربوط به روشنفکری و طبقه متوسط به بالا خود را نشان داده است.

کد خبر: ۸۱۸۳۵
۱۵:۰۳ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
دیدارنیوز - احمد حکیمی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا در رابطه با حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ و امکان پیروزی آنها در این همه‌پرسی گفت: تا زمان انتخابات معلوم نیست چه اتفاقاتی بیفتد، در حال حاضر جریانات در حال آماده‌سازی خود هستند و تا یک ماه دیگر وضعیت جریان‌ها روشن‌تر می‌شود و کاندیداهای جدی مشخص می‌شوند. لذا  در شرایط فعلی همه به دنبال مشورت با اتاق فکر خود هستند و به صورت قطعی مشخص نیست که چه افرادی نامزد انتخابات می‌شوند. بنابراین همزمان با معرفی شدن کاندیداهای اصلی می‌توان ارزیابی مناسبی از استقبال جامعه از جریان‌ها ارائه داد.

وی در واکنش به اینکه اصلاح‌طلبان منتظر هستند که اصول‌گرایان کاندیداهای خود را معرفی کنند و بعد آنها از نامزدهای خود رونمایی کنند؟ افزود: به این صورت نیست و اول و آخری وجود ندارد بلکه باید مشاهده کرد که چه افرادی به عنوان کاندیدا در انتخابات ثبت‌نام می‌کنند، از میان آنها چه کسانی در انتخابات می‌مانند و در نهایت کدام شانس پیروزی دارند. نکته حائز اهمیت در مورد انتخابات در ایران این است که در دقیقه ۹۰ همه چیز مشخص می‌شود.

دبیرکل حزب اراده ملت در مورد اینکه در صورت اعلام کاندیداتوری آیت‌الله رئیسی، جریان اصلاح‌طلب نیز کاندیدایی برای رقابت وی دارد؟ تصریح کرد: نظرسنجی‌ها و تجربه نشان داده که انتخابات ایران بعضاً در چند روز مانده به همه‌پرسی فضا به نفع یک کاندیدا تغییر کرده است به این ترتیب که تا یک هفته مانده به انتخابات فضا به نفع یک کاندیدا بوده و با نزدیک شدن به زمان رأی‌گیری فضا به نفع فرد دیگری تغییر کرده است.

منتظریم ببینیم خروجی نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود
حکیمی‌پور در خصوص امکان پیوستن حزب اراده ملت به نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌‌طلبان در روزهای منتهی به انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: در حال منتظر هستیم که ببینیم خروجی نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود. اگر تبدیل به سازوکاری شود که ضعف‌ها و ایرادات گذشته در آن مشاهده نشود، طبیعتاً به آن ملحق می‌شویم. چرا که حزب اصلاح‌طلب هستیم و اصلاح‌طلب خواهیم ماند. منتها به دلیل اینکه به ائتلاف‌ها و سازوکارهای قبلی انتقاداتی وارد بود، اگر این نقدها در نهاد اجماع‌ساز نیز وجود داشته باشد، پس این نهاد نیز فایده‌ای ندارد.

این چهره اصلاح‌طلب با تأکید بر اینکه منظور از انتقادات وارده به نهاد اجماع‌ساز همان کم و کاستی‌های شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است، خاطرنشان کرد: البته نه تنها حزب اراده ملت بلکه سایر احزاب اصلاح‌طلب نیز به این نهادها نقد داشتند. در حقیقت اصلاح‌طلبان به نهادی نیاز دارند که در مورد آن بتوان گفت « اینجا نهاد اصلاح‌طلبان است». اصلا‌ح‌طلبی طیف وسیعی را در بر می‌گیرد و در حال حاضر گروه‌هایی را در این جریان داریم که صدای آنها باید شنیده شود و در این نهادها حضور داشته باشند. از طرف دیگر بحث گستره جغرافیایی مطرح نیست به این معنی که قرار نیست در تهران بنشینند و برای همه تصمیم بگیرند. در حال حاضر کنشگران فعال اصلاح‌طلبی در نقاط مختلف کشور داریم که این افراد در تصمیم‌گیری کلان برای جریان اصلاح‌طلب حضور ندارند. لذا باید سازوکاری شکل بگیرد که همه صداها در جریان اصلاحات شنیده شود و به تصمیمی که گفته شود تصمیم ملی جریان اصلاحات است، دست پیدا کنند.

فردمحوری آفت اصلاح‌طلبی است
حکیمی‌پور فردمحوری را یکی آفت‌های نهادهای اصلاح‌طلب دانست و ادامه داد: بحث بر روی این است که اشخاص به جای احزاب تصمیم نگیرند، سازوکار شفاف باشد و علاوه بر این جامعیت داشته باشد. در حال حاضر لایه‌های اصلی اصلاح‌طلبان در میان اقشار و اصناف هستند و به دلیل اینکه ساماندهی نشدند، صحبت‌‎های آنها شنیده نمی‌شود. البته بسیار خوشحال هستیم که سازوکار اجماع ساز شکل بگیرد بر همین اساس منتظر هستیم که ببینیم که این سازوکار در نهایت به چه صورت شکل می‌گیرد.

وی در پاسخ به اینکه احزابی نظیر حزب اراده ملت تحت چه شرایطی به نهاد اجماع‌‎ساز اصلاح‌طلبان ملحق می‌شود، یادآور شد: حزب اراده ملت در صورتی که ضعف‌های ساختاری، گفتمانی و عملکردی برطرف شده باشد، به نهاد اجماع‌ساز ملحق می‌شود، موارد مذکور نقدهایی است که به ساختار قبلی هم وارد بود. به این ترتیب که ساختار جوابگوی همه اعضای جریان اصلاحات نبود و تضعیف‌کننده احزاب بود، این نهاد سازوکاری مخفی بوده و شفاف و پاسخگو نبود.

گفتمان اصلاح‌طلبی خود را در طبقه متوسط به بالا نشان  داده است
حکیمی‌پور ادامه داد: از طرف دیگر گفتمان اصلاحات در مباحثی نظیر عدالت اجتماعی و مطالبه‌گری قشرهای ضعیف جامعه حرفی برای گفتن ندارد و بیشتر در حوزه مربوط به روشنفکری و طبقه متوسط به بالا خود را نشان داده است. در حالی که مشخص است جامعه در چه بخش‌هایی مشکلات دارد. علاوه براین در درون جریان اصلاح‌طلب صحبت‌های متعددی از قبیل سوسیال دموکرات تا لیبرال دموکرات در جریان است. در مجموع اینکه اصلاح‌طلب هستیم خوب است اما باید مشخص شود که می‎خواهیم چه چیزی را اصلاح کنیم. همچنین رفتار اصلاح‌طلبانه باید مبنتی بر صداقت، شفافیت و بر مبنای قانون صورت بگیرد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی