تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

پروفسور امین: فلسفه اسلامی ارتباط پویایی با جهان و انسان مدرن ندارد

فرهنگسرای رسانه شب دوشنبه و در مراسم رونمایی  از کتاب کشکول قلدران عشق، پذیرای تعدادی از چهره‌های ادبی و علمی و فرهنگی کشور بود.

کد خبر: ۸۱۷۶۹
۱۵:۳۵ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
دیدارنیوز - در این مراسم پرفسور حسن امین با اشاره به روند تحولی فلسفه در ایران گفت: در طول سده‌های گذشته چهره‌های درخشانی از حکمت وفلسفه در ایران ظهور کرده اند و آثار گرانسگی هم تولید کرده اند.

بوعلی و ابوریحان بیرونی و شیخ اشراق جریان‌های مهمی از فلسفه را بوجود آوردند که پاسخ گوی نیاز‌های عصر خود و نسل‌های بعدی بودنند، اما این روند پس از عصر صفوی و بعد از ظهور ملاصدرا متوقف شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در قرون اخیر ایران، هیچ فیلسوف بزرگی را که در قامت جهانی باشد به دنیا عرضه نکرد، در حالی در دنیای غرب گام‌های بلندی در عرصه مباحث عقلی برداشته شده است و این جاماندگی از تحولات جای پرسش جدی دارد!

پروفسور امین تاکید کرد: مباحث فلسفی در ایران ارتباط معنا داری با جهان و انسان مدرن برقرار نمی‌کند و این به معنای آنست که حوزه فلسفی ما دچار افول شده است 

وی خاطر نشان کرد:  پرسش اصلی فلسفه آنست که مسائل و دغدغه‌های آدمی را  بشناسد و پس از مجادلات عقلانی به مسائل پاسخ دهد ونه آنکه در مفاهیم انتزاعی متوقف بماند. این شرایط مخاطره آمیز به ما هشدار میدهد که فلسفه کلاسیک در ایران کار کرد و کارآمدی خودش را تا حدود زیادی از دست داده و سترون شده است.  

امین خاطر نشان کرد: متاسفانه دیدگاه خطایی در فرهنگ ایرانیان شکل گرفته است که مانع پرسشگری و خلاقیت شده  تا آنجا که میگویند ما ایرانیان سعادت داریم که از دستاورد‌های تکنولژی غرب به راحتی بهره‌مند میشویم، در حالی که آنان با سختی  علم وفن آوری را بدست می‌آورند!  

وی ادامه داد: بزرگان فکری ایران  در قرون سوم  تا عصر صفوی، میراث ارزشمندی را برجا گذاشتند که مایه افتخار ایرانیان است. ولی امروزه با تاسف باید قبول کرد که فلسفه اسلامی ارتباط چندانی با انسان مدرن و چالش‌های آن برقرار نمیکند و به نحوی با نیاز هایش بیگانه شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی