تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

رقابت بر سر خبر مرگ، چه کسی اول می‌شود؟

علی انصاریان درگذشت و به هم‌بازی سابقش مهرداد میناوند پیوست. این روزها اما با پدیده‌ای در رسانه‌ها مواجهیم که می‌توان نام آن را رقابت بر سر اعلام خبر مرگ گذاشت.

کد خبر: ۸۱۴۲۳
۱۸:۲۸ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
بیمارستان فرهیختگان
 
دیدارنیوز – رسول شکوهی: علی انصاریان بر اثر کرونا فوت کرد. این خبر تلخ امروز بود. در کنار باقی افراد فوت شده بر اثر کرونا نام این چهره شناخته شده فوتبال نیز دیده می شود. اما اخبار مربوط به فوت این چهره شناخته به مانند دیگر سلبریتی ها حاشیه ساز هم بود. این روز‌ها همه چیز در رسانه وابسته به بازدید و کلیک است. ما رسانه‌ای‌ها هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شویم با استفاده از ابزار‌هایی که داریم و جست و جو‌هایی که انجام می‌دهیم به دنبال سوژه‌هایی هستیم که بیش از بقیه احتمال بازدید دارند یا با استاندارد‌های موتور‌های جست و جوگر در بالای لیست قرار می‌گیرند. این روز‌ها اخبار مربوط به کرونا سوژه اول اکثر رسانه‌های رسمی و غیر رسمی شده است. 
 

ماجرا آنجایی عجیب‌تر می‌شود که وقتی یک چهره شناخته شده (همان سلبریتی ها) دچار بیماری می‌شود یا خدایی نکرده احتمال فوت او بالا است بسیاری از رسانه‌های رسمی و غیر رسمی در اعلام خبر فوت او با هم رقابت می‌کنند. ماجرای اخبار فوت جمشید مشایخی که هر چند وقت یکبار منتشر می‌شد و در نهایت دیگر تبدیل به یک شوخی بی مزه شده بود را همه به یاد داریم. یا به تازگی ماجرا‌های اخبار فوت استاد شجریان. هر بار که محمدرضا شجریان به بیمارستان می‌رفت یا حال جسمی اش دچار تغییر و تحول می‌شد خبری مبنی بر فوت او منتشر می‌شد. افراد هم سعی می‌کردند در این فرآیند از هم سبقت بگیرند. درباره علی انصاریان نیز این وضعیت وجود داشت.
 

مشخص نیست که چه امتیاز و فضیلتی در زودتر خبر مرگ دادن وجود دارد، ولی بسیاری از افراد و رسانه‌ها در موقعیت‌هایی این چنینی دست به اقداماتی از این دست می‌زنند. آخرین مورد آن هم به علی انصاریان که بعد از چند روز مبارزه با این بیماری جان خود را از دست داد بر می‌گردد. تقریبا فردی در ایران نیست که از خبر ابتلای مهرداد میناوند و علی انصاریان به ویروس کرونا خبردار نباشد.
مشخص نیست که چه امتیاز و فضیلتی در زودتر خبر مرگ دادن وجود دارد، ولی بسیاری از افراد و رسانه‌ها در موقعیت‌هایی این چنینی دست به اقداماتی از این دست می‌زنند.
میناوند بعد از یک دوره مبارزه با این بیماری و تلاش کادر پزشکی جان خود را از دست داد و بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال سوگوار این اتفاق هستند. علی انصاریان هم امروز به رفیق خود پیوست. متاسفانه شاهد شایعات و صحبت‌های بی اساسی از سوی برخی چهره‌های رسانه‌ای و ورزشی بودیم که در تسلیت گفتن و خبر مرگ دادن با هم رقابت می کردند.

دو نمونه عجیب آن حامد غفاری اخبارگوی صداوسیما و آتیلا حجازی فوتبالیست سابق و فرزند ناصر حجازی اسطوره باشگاه استقلال است. این دو قبل از اینکه بیمارستانی که انصاریان در آن تحت نظر است و قبل از نظر پزشکان خبر فوت انصاریان را اعلام کردند و تسلیت گفتند. کاربران شبکه‌های اجتماعی هم واکنشی نسبت به این اقدام داشتند که وقتی خبر فوت از سوی بیمارستان یا خانواده انصاریان منتشر نشده چرا آن‌ها در اعلام این خبر با هم رقابت می‌کنند؟ مگر فضیلتی در زودتر خبر دادن آن هم خبر مرگ وجود دارد؟ مثلا الان که خبر فوت آمده می خواهند بگویند «ما که گفته بودیم؟».
 

اتفاق دیگری که در جریان اخبار مربوط به وضعیت علی انصاریان باید به آن اشاره شود مراجع مختلف خبری در این رابطه است. از فلان ورزشکار تا بهمان هنرمند همه در این باره اظهار نظر می‌کردند. یکی در استوری اینستاگرامش و دیگری در فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. به فیلم‌هایی که از بیمارستان بیرون می‌آید دقت کنید. عده‌ای گوشی به دست آنجا مستقر هستند و از همه فیلم می‌گیرند. حتی کار به جایی رسید که یک کانال تلگرامی که بین فوتبالی‌ها معروف است عکس ریه علی انصاریان را هم منتشر کرد.

در جریان اخبار علی انصاریان یک روز فیلمی از دکتر هاشمیان پزشک معالج او منتشر می‌شود روزی دیگر فیلمی از نیما نکیسا و بهنام ابولقاسم پور از فوتبالیستان سابق کشور. به تازگی فیلمی از یک پزشک طب سنتی منتشر شده که مدعی است می‌تواند در ۴۸ ساعت او را به حالت عادی بازگرداند. از اعضای خانواده انصاریان نیز به این خاطر که در شرایط سختی قرار دارند هر چند وقت یکبار فیلم یا خبری منتشر می‌شود.
دیده شدن و توجه گرفتن برای هر انسانی جذابیت دارد و رسانه‌ها نیز بخش اصلی محتوای خود را برای دیده شدن بیشتر آماده می‌کنند. اما خبر مرگ یک آدم پدیده‌ای نیست که بخواهیم با آن بازدید بگیریم یا دیده شویم

بیمارستان جم در دوره بستری استاد شجریان یک اقدام مثبت انجام می‌داد و اطلاعیه‌ای صادر می‌کرد و وضعیت مرحوم استاد شجریان را توضیح می‌داد. هر چند باز هم شایعات به وقت خود باقی بود. خوب بود که بیمارستان فرهیختگان نیز چنین اقدامی انجام می داد تا شاید جلوی شایعات و اخبار ضد و نقیض گرفته شود. اما صحبت بیشتر با افراد و رسانه‌هایی است که در انتشار اخبار فوت یا شایعه فوت می‌خواهند با هم رقابت کنند.

دیده شدن و توجه گرفتن برای هر انسانی جذابیت دارد و رسانه‌ها نیز بخش اصلی محتوای خود را برای دیده شدن بیشتر آماده می‌کنند. اما خبر مرگ یک آدم پدیده‌ای نیست که بخواهیم با آن بازدید بگیریم یا دیده شویم. در دوره کرونا همه ما در دور و نزدیک خود با افرادی که عزیزی از دست داده اند برخورد داشته ایم. بهتر است در این دوره بیشتر مراقب این جنس از دیده شدن هایمان باشیم. در این روزهای سخت برای تسلی خاطر بازماندگان تلاش کنیم نه دیده شدن های بیمارگونه. اول شدن آنقدرها ارزش ندارد که بخواهیم رنجی به رنج بازماندگان اضافه کنیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی