تیتر امروز

تصاویر ماهواره‌ای از آسیب حمله ایران به پایگاه اسرائیلی/ انتقاد سازمان ملل از کشتار جدید تل‌آویو
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

تصاویر ماهواره‌ای از آسیب حمله ایران به پایگاه اسرائیلی/ انتقاد سازمان ملل از کشتار جدید تل‌آویو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.

رد صلاحیت مهدوی کیا؛ زوایای مختلف و اهداف پنهان

دیروز خبری مبنی بر رد صلاحیت مهدی مهدوی‌کیا در انتخابات فدراسیون فوتبال منتشر و تکذیب شد. گزارش آرش راهبر نگاهی دارد به زاویای مختلف این اقدام و اهداف احتمالی آن.

کد خبر: ۸۱۴۱۳
۱۵:۲۹ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۹

زوایایی از یک خبر تکذیب شده؛

دیدارنیوز ـ سرویس ورزشی: در فاصله ۲۵ روز مانده تا برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال، رفته رفته تصویر روشن‌تری از رقابت انتخاباتی حساس و تاریخی برای دوره جدید ریاست بر این فدراسیون پرماجرا، در برابر دیدگان اهالی فوتبال قرار داده می‌شود. این دوره انتخابات فدراسیون فوتبال با وجود اساسنامه جدید که مهر تایید فیفا را نیز به عنوان مهم‌ترین پیوست بر صفحات خود می‌بیند، فرصت مناسبی است برای آنکه سرانجام فوتبال ایران از زیر سایه دولت و حکومت بیرون بیاید.

دولتی بودن فوتبال ایران با اینکه فدراسیون‌ها در اکثر نقاط جهان به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد شناخته می‌شوند آنقدر واضح و روشن است که بسیاری از کارشناسان فوتبال نیز موضوع دولتی بودن را یک امر بدیهی می‌پندارند حال آنکه فوتبال فی‌نفسه به دلیل تاثیر عمومی و اینکه همه اقشار و نسل‌های جامعه آن را دنبال می‌کنند، اساسا می‌تواند با اتکا به همین پشتوانه مردمی کارش را پیش ببرد به شرط آنکه اعتماد عمومی حاصل شود.

 

بیشتر بخوانید: علی کریمی؛ سلطان دریبل یا غریبه بزرگ انتخابات 

در ایران، اما فوتبال مدت‌هاست که در اختیار یک گروه فرادست دولتی و حکومتی بوده و به نظر می‌آید با وجود حضور چند ساله مجمع عمومی، این اعمال قدرت حالت تسلط به خود گرفته و رضایت عمومی نیز چندان اهمیتی ندارد. چه آنکه چندین سال فدراسیون فوتبال با تکیه بر اساسنامه‌ای که تصویب و تایید دولت و فیفا را به دست نیاورده بود اداره شد و کسی هم بابت این تخلف مورد تعقیب و توبیخ قرار نگرفت.

دهم اسفند ماه پیش‌رو، اما فرصت تازه‌ای برای زدودن رسوبات ذهنی گذشته و جاری شدن هوایی تازه در ساختار فوتبال ایران خواهد بود به این شرط که آن‌هایی که همین حالا در حال گسترده کردن چتر قدرت خود هستند، اجازه حضور چهره‌های تازه و تفکری نو را در

در ایران، اما فوتبال مدت‌هاست که در اختیار یک گروه فرادست دولتی و حکومتی بوده و به نظر می‌آید با وجود حضور چند ساله مجمع عمومی، این اعمال قدرت حالت تسلط به خود گرفته و رضایت عمومی نیز چندان اهمیتی ندارد

فوتبال بدهند. گرچه بسیاری از افراد و علاقمندان به فوتبال ممکن است تصویر روشن و دقیقی از مدیریت چهره‌هایی مثل علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا بر فوتبال کشور را نداشته باشند، اما اعتقاد دارند که چهره‌های مطرح آسمان فوتبال ایران بعید است که کمتر از مدیران سال‌های اخیر در میدان مدیریت ظاهر شوند، اگر بیشتر و بهتر نباشند!

 



با این وصف به نظر می‌آید عناصر فعلی اداره فوتبال ایران که شمار خراب‌کاری آن‌ها بیش از دستاوردهای‌شان بوده به این سادگی حاضر نیستند دست از منافع خود بکشند و میدان را به چهره‌های مردمی بدهند.



پشت پرده یک تکذیب

دیروز و در هنگامه‌ای که اهل فوتبال و بسیاری از مردم عادی برای بازگشت سلامت و عافیت به علی انصاریان دست به دعا بودند، ناگهان خبری منتشر شد که مهدی مهدوی‌کیا، نایب رئیس اول کابینه علی کریمی برای انتخابات فدراسیون فوتبال به دلیل اینکه تابعیت آلمان را نیز دارد، ردّ صلاحیت شده است. هر چند این خبر به فاصله نسبتا کوتاهی از سوی فدراسیون تکذیب شد، اما از سوی برخی

برخی معتقد بودند که انتشار و تکذیب خبر رد صلاحیت مهدوی کیا در راستای سنجش واکنش‌های محافل عمومی و رسانه‌ای بوده

رسانه‌ها به عنوان یک جور کارشکنی در راه ورود چهره‌های جدید و مردمی به عرصه انتخاباتی تلقی شد. حتی برخی معتقد بودند که انتشار و تکذیب این خبر در راستای سنجش واکنش‌های محافل عمومی و رسانه‌ای بوده و به نوعی از این خبر به عنوان میزان‌الحراره‌ای برای اندازه‌گیری تب انتخابات در میان افکار عمومی استفاده شده است! یک تاکتیک انتخاباتی که شاید در حوزه سیاست معمول باشد و به فراخور مورد استفاده قرار گیرد.

 

بیشتر بخوانید: سبد رای علی کریمی؛ مستقل‌ها و مرددها


در مورد تکانه‌هایی که این خبر در حوزه انتخابات ایجاد کرد هنوز به درستی نمی‌توان نظر داد، اما به نظر می‌آید برخی از مدعیان ریاست فدراسیون به موازات این جور برنامه‌های ایذایی، برنامه‌های دیگری را نیز در راستای یکدست کردن مجمع به اجرا می‌گذارند. به طور مثال برگزاری مجامع انتخاباتی در برخی استان‌ها مثل استان مرکزی یا انتخاباتی که در هیات فوتبال کیش برقرار شد و عجله برای به قدرت رساندن افرادی خاص، تکه‌های دیگری از این پازل برای مهندسی و جمع‌آوری آرای حداکثر برای افراد منتسب به دولت و حکومت در انتخابات آتی است.

در عین حال همین موضوع تایید صلاحیت‌ها برای انتخابات نیز همچون ابزاری برای فشار آوردن به نامزد‌های مختلف است و شباهت‌هایی به نظارت استصوابی دارد و به نظر می‌آید عده‌ای در تلاش هستند که برخی از نامزد‌ها را به ترک خودخواسته از انتخابات

همین موضوع تایید صلاحیت‌ها برای انتخابات نیز همچون ابزاری برای فشار آوردن به نامزد‌های مختلف است و شباهت‌هایی به نظارت استصوابی دارد

ترغیب کنند. کما اینکه مهدی مهدوی‌کیا در تازه‌ترین اظهار نظرش درباره خبر رد صلاحیت او گفته است که این موضوع هیچ اهمیتی برایش ندارد و فقط به سلامتی انصاریان فکر می‌کند. عبارتی که شاید در نظر اول نوعی ملال و بی‌تفاوتی را از سوی مهدوی‌کیا درباره سرنوشت فوتبال ایران به ذهن متبادر کند. حال آنکه دستکم در مورد مهدوی‌کیا و تابعیت آلمانی‌اش این موضوع می‌تواند یک فرصت عالی و استثنایی برای فوتبال ایران باشد.

انتخابات ریاست فدراسیون در تئوری باید زمینه‌ای باشد برای انتخاب افراد اصلح در اداره فوتبال، اما در عمل کسانی که منافع فوتبال را به سوی خود هدایت کرده‌اند با اخلال در حرکت چرخ دنده‌های این مکانیسم دموکراتیک، اجازه تحقق این رویای کهنه را نمی‌دهند. روز‌های آینده، فرصتی برای اثبات یا ردّ این دیدگاه است. منتظر می‌مانیم.   

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی