تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

شایعه دیدار انتخاباتی محمد و خاتمی؛ اصولگرایان و استصواب

طرح شایعه دیدار انتخاباتی سعید محمد و احمد خاتمی علاوه بر طرح مجدد نام این فرمانده سپاه به عنوان کاندیدای بالقوه انتخابات، نشان از نقش نظارت استصوابی در مدیریت کاندیدا‌های اصولگرا دارد.

کد خبر: ۸۱۱۳۶
۱۹:۲۶ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
دیدار سعید محمد و سید احمد خاتمی؛ شایعه‌ای که دو سویه دارد
دیدارنیوز ـ حامد سیاسی راد: چیزی حدود چهار ماه تا برگزاری یکی از متفاوت‌ترین انتخابات‌های تاریخ جمهوری اسلامی باقی مانده است. فضای انتخاباتی حاضر با آن‌چه تا به تجربه کرده‌ایم متفاوت است. برای اولین‌بار است که بحث حضور نظامیان در عرصه انتخابات بیش از هر زمان دیگری داغ است. یکی از موضوعات اصلی انتخابات پیش رو، سرنوشت رابطه ایران با غرب و به شکل مشخص آمریکا است. برخی معتقدند که اگر بناست توافق مجددی با آمریکا صورت گیرد، بهترین راه این است که توسط یک دولت محافظه‌کار در ایران این اتفاق رخ دهد تا دیگر بازیگران سیاست نتوانند خللی در آن ایجاد کنند. این دولت محافظه‌کار و البته به گفته برخی، اقتدارگرا، در صورت عدم حصول توافق مجدد بین ایران و آمریکا، می‌تواند با اعمال اقتدار کشور تحت تحریم و حصر را بهتر از دیگران اداره کند. این همان چیزی است که برخی از آن به عنوان بناپارتیسم ایرانی یاد می‌کنند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد که با توجه به شرایط اصلاح‌طلبان و احتمال پشت کردن پایگاه اجتماعی‌شان به صندوق رأی، چهره‌های شاخص و ژنرال‌های سیاسی اصلاحات چندان تمایلی ندارند که به عنوان کاندیدا مشارکت انتخاباتی داشته باشند.
 
با توجه به آن‌چه در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند سال گذشته شاهد بودیم، به نظر می‌رسد که بخشی از هسته سخت قدرت از مطالبه مشارکت مردمی بالا گذشته و دیگر حاضر نیست برای دستیابی به این هدف یک سری از چهره‌های اصلاح‌طلبی که احتمال رأی آوری آن‌ها وجود دارد را تأیید صلاحیت کند. این فضا، فرصت مناسبی را برای فعالین سطح دوم اصلاحات فراهم کرده تا با کاندیداتوری در انتخابات، البته نه به قصد رأی آوری، خود را به عنوان گزینه بالقوه ریاست‌جمهوری به جامعه ایران معرفی کنند. این وضعیت اصلاح‌طلبان، فضای انتخاباتی اصولگرایان را هم دستخوش تغییر کرده است. حضور ژنرال‌های اصلاح‌طلب در انتخابات به این معناست که اصولگرایان هم لاجرم باید با چهره‌ای اجماع ساز در انتخابات حاضر شوند تا بتوانند با اصلاح‌طلبان رقابت کنند. در شرایط فعلی و با نیامدن چهره‌های نامدار اصلاح‌طلب در رقابت‌های انتخاباتی، فرصت برای رقابت درون جریانی اصولگرایان فراهم شده است و به نظر می‌رسد انتخابات پیش رو بهترین بستر برای فعال شدن سازوکار گردش نخبگان در میان اصولگرایان و به تبع در سطح عالی سیاسی جمهوری اسلامی ایران است. تمام این موارد در کنار مبحث حضور رئیس‌جمهور جوان مؤمن انقلابی قرار می‌گیرد، موضوعی که ماه‌ها پیش توسط رهبری مطرح شد.
 

بحث حضور نظامیان در کنار بحث ورود چهره جوان مؤمن انقلابی به پاستور، در کنار مساعد بودن فضای رقابت درون جریانی در دل اصولگرایان و حضور چهره‌های جدید برای فعال شدن سازوکار گردش نخبگان در درون این جریان، یک نام را بیش از هر نام دیگری بر سر زبان‌ها انداخته است، سعید محمد!


سعید محمد کیست؟


از بین فرماندهان نظامی تا به امروز حسین دهقان به شکل رسمی اعلام کاندیداتوری در انتخابات کرده است، اما رسانه‌ای‌ترین چهره‌ای که اگرچه هنوز به شکل رسمی صحبتی مبنی بر حضور در انتخابات نکرده است، اما بیشتری گمانه‌ها در رابطه با اوست، سعید محمد است، رئیس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران.

سعید محمد متولد ۱۳۴۷ است و ۵۲ سال سن دارد. او پیش از این مدیرعامل گروه ایرانیان اطلس بود که پروژه اطلس مال آن در منطقه نیاوران، سر و صدای بسیاری در دوران شهرداری محمدباقر قالیباف ایجاد کرده بود. از دیگر پروژه‌های پر سر و صدایی که او در آن
رسانه‌ای‌ترین چهره‌ای که اگرچه هنوز به شکل رسمی صحبتی مبنی بر حضور در انتخابات نکرده است، اما بیشتری گمانه‌ها در رابطه با اوست، سعید محمد است، رئیس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران.
مسئولیت داشت، پروژه سد گتوند است، سدی که به واسطه حل شدن تپه‌های نمکی در آب آن باعث ایجاد معضلات زیست محیطی بسیاری شد. باری، او مورد حمایت بخشی از اصولگرایان است، کمااینکه برخی از نشریات و رسانه‌های نزدیک به سازمان بسیج مستضعفین، از او به عنوان سردار سازندگی ۱۴۰۰ نام برده‌اند.

محمد، اما برای حضور در عرصه انتخابات با یک سد بزرگ روبرو است، سد نظارت استصوابی. به نظر می‌رسد که برخی از رقبای درون جناحی به دنبال حذف این رقیب انتخاباتی به میانجی نظارت استصوابی هستند، کمااینکه در اصلاحیه قانون انتخابات که در مجلس در دست بررسی است، آمده که فرماندهان نظامی با درجه سرلشگر و بالاتر می‌توانند در انتخابات نامزد شوند. از همین رو است که دیدار سعید محمد با یکی از اعضای شورای نگهبان در اواخر هفته گذشته بسیار پر سر و صدا شد.


دیدار با احمد خاتمی، انتخاباتی یا عرفی؟


یکی از کانال‌ها تلگرامی نزدیک به اصولگرایان نوشت: «سعید محمد که زمزمه‌های حضورش در انتخابات ۱۴۰۰ هر روز برجسته‌تر می‌شود اقدام به برطرف نمودن جدی خلاء خود یعنی فقدان تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان نموده است. تعداد بالایی از ناظران سیاسی چالش مهم پیش‌روی سعید محمد را نه استقبال مردمی بلکه عدم تأیید صلاحیت از طرف شورای نگهبان می‌دانند. سعید محمد اقدام به رایزنی انفرادی با اعضای شورای نگهبان کرده است. او در همین راستا جلسه‌ای را با آیت الله سید احمد خاتمی برگزار کرده و هر دو نفر جلسه را بسیار مثبت ارزیابی کردند. سید احمد خاتمی به سعید محمد گفته که می‌تواند بخشی از اعضای شورای نگهبان را با وی همسو کرده و نظر مثبت آن‌ها را در صحن شورا به نفع «محمد» جلب کند.»
 
ببینید:

صورتبندی انتخاباتی اصولگرایان؛ چند دستگی و تشتت


پس از انتشار این خبر، روابط عمومی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با انتشار بیانیه‌ای دیدار سعید محمد با سید احمد خاتمی را تکذیب کرد و نوشت: «آخرین دیدار سردار سعید محمد با آیت‌الله خاتمی به تاریخ ۲۳ آذرماه، سالروز تأسیس این قرارگاه مربوط می‌شود که طبق روال هر سال فرمانده این مجموعه عمرانی و سازندگی، با حضور در محضر علما و بزرگان، گزارشی از عملکرد مجموعه را خدمت ایشان ارائه می‌کند. در جلسه مذکور با آیت‌الله سید احمد خاتمی که در فضایی صمیمی و معنوی و به دور از مباحث انتخاباتی برگزار شد، سردار سرتیپ دوم پاسدار سعید محمد صرفاً گزارشی از عملکرد ۳۱ ساله قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در گرایش‌های مختلف کاری ارائه کرد و آیت‌الله خاتمی نیز به بیان توصیه‌ها و رهنمود‌هایی در این رابطه پرداخت.»

روابط عمومی شورای نگهبان هم در ادامه بیانیه قرارگاه خاتم‌الانبیاء اطلاعیه منتشر کرد و نوشت: «همان‌طور که روابط‌عمومی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) نیز اعلام کرده است، در سالروز تأسیس این مجموعهٔ سازندگی و عمرانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۲۳ آذرماه، طبق روال مألوفِ هر ساله که فرمانده محترم این قرارگاه با بزرگان و علما دیدار می‌کند، نشست و جلسه‌ای با آیت‌الله سید احمد خاتمی برگزار و صرفاّ به ارائه گزارش از عملکرد این قرارگاه پرداخته می‌شود؛ لذا با تأکید بر اینکه در دیدار مذکور هیچ‌گونه مباحث انتخاباتی مطرح نشده است، خبرسازی‌های صورت گرفته درباره دیدار انتخاباتی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) از اساس تکذیب شده و از افکار عمومی و رسانه‌های رسمی درخواست می‌شود، اخبار صحیح مربوط به شورای نگهبان را از وب سایت رسمی این نهاد پیگیری کنند.»


نظارت استصوابی، ابزاری برای مدیریت انتخاباتی اصولگرایان


خبر دیدار انتخاباتی سعید محمد و سید احمد خاتمی به شکل رسمی تکذیب شد، اما از طرح شدن همین شایعات می‌شود پیش‌بینی کرد که طی ماه‌های آتی، نام سعید محمد یکی از اسامی‌ای خواهد بود که به عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات آتی بسیار به گوش مخاطبین فضای سیاسی کشور خواهد خورد. از سوی دیگر آن‌چه که تکذیب شده است، مصداقاً دیدار یکی از کاندیدا‌های بالقوه انتخابات با یکی از اعضای مؤثر شورای نگهبان بود. با این حال، طرح این شایعه گویای این است که رایزنی انتخاباتی با شورای نگهبان
با به حاشیه رفتن اصلاح‌طلبان در این انتخابات، نظارت استصوابی به یکی از دغدغه‌های خود اصولگرایان بدل شده است و در واقع این بار می‌توان نقش جانبی مدیریت کاندیدا در درون جریان اصولگرایی را برای این نوع نظارت شورای نگهبان در نظر گرفت
برای اخذ تأیید صلاحیت از این نهاد چندان با باور افکار عمومی فاصله ندارد. بحث نظارت استصوابی سال‌های سال است که یکی از چالش‌های اصلی فضای سیاسی کشور است، اما می‌توان گمانه زد، با به حاشیه رفتن اصلاح‌طلبان در این انتخابات، نظارت استصوابی به یکی از دغدغه‌های خود اصولگرایان بدل شده است و در واقع این بار می‌توان نقش جانبی مدیریت کاندیدا در درون جریان اصولگرایی را برای این نوع نظارت شورای نگهبان در نظر گرفت. رد صلاحیت نامزدهای اصولگرا توسط شورای نگهبان نیز هیچ‌گاه دور از ذهن نبوده است. به عنوان مثال در سال ۱۳۹۲ گفته می‌شد که صلاحیت کامران باقری لنکرانی در این شورا تایید نشده است و او که نامزد جبهه پایداری و بخش مهمی از جریان اصولگرا بود به همین دلیل از صحنه انتخابات کناره گرفت. حالا اما یک نام دیگر یعنی سعید محمد از جبهه اصولگرایی مطرح است و باید منتظر ماند و دید که آیا او از سد نظارت استصوابی خواهد گذشت یا نه.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی