تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.

بازی‌سازان پارلمان/ موازی‌کاری تیم رسانه‌ای محمدباقر قالیباف در مجلس

تیم محمدباقر قالیباف به عنوان رییس مجلس و یکی از نامزد‌های بالقوه انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران، این روز‌ها و با گذشت حدود ۷ ماه از حضورش در پارلمان کامل‌تر از گذشته شده است. حضور همزمان ۵ چهره و فعال رسانه‌ای در میان منصوبان قالیباف ازجمله مواردی است که کمتر در مجالس گذشته ایران و حداقل در دوران ریاست علی لاریجانی بر پارلمان سابقه داشته است. جالب آنکه رییس فعلی قوه مقننه در شرایطی با تعدد چهره‌های رسانه‌ای مواجه است که حسن روحانی پس از حدود ۷ سال و نزدیکی به پایان دولتش، هرگز نتوانست تیم رسانه‌ای یکدست و قدرتمندی را کنار خود بسیج کند.

کد خبر: ۸۰۹۷۶
۰۹:۱۴ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۹

بازی‌سازان پارلمان / موازی‌کاری تیم رسانه‌ای محمدباقر قالیباف در مجلس

 

دیدارنیوز ـ پیروزی ۳۰ بر صفر اصولگرایان در انتخابات یازدهمین دوره مجلس در تهران آن هم در جریان انتخاباتی درون‌گروهی و با گسترده‌ترین ردصلاحیت ثبت‌شده در تاریخ جمهوری اسلامی، سبب شد تا بسیاری از دنبال‌کنندگان سپهر سیاست ایران، چشم‌انتظار تغییرات گسترده در قوه مقننه باشند. علی لاریجانی از ابتدای مجلس هشتم تا پایان مجلس دهم کرسی ریاست پارلمان ایران را در اختیار داشت و تقریبا یکایک چهره‌های فعال در قوه مقننه، از نزدیکان و هم‌فکران او و البته عمدتا از اصولگرایان بودند؛ به‌طوری‌که حضور اصلاح‌طلبان و امیدی‌ها در پارلمان دهم نیز نتوانست تغییر چشمگیری در چینش مهره‌های پارلمان ایجاد کند، اما نه محمدباقر قالیباف و نه سایر یاران تازه‌واردش به ساختمان هرمی‌شکل میدان بهارستان، چون محمدرضا عارف و دوستانش بودند و نه، چون سدی مقابل پای‌شان برای ایجاد تغییر در چینش نیرو‌ها در پارلمان وجود داشت، پس اتوبوس‌ها یک به یک از راه رسیدند و قالیباف پس از انتخابش به عنوان رییس مجلس یازدهم، یکی پس از دیگری به انتصاب چهره‌های نزدیک به خود به‌عنوان مشاور و دستیارانش در مجلس پرداخت؛ انتصاباتی که همچنان نیز ادامه دارد و گاه و بی‌گاه به دور از چشم اصحاب رسانه، محقق می‌شود، اما آنچه انتصاب‌های قالیباف را از سایر روسای قوا متمایز می‌کرد، تعدد چهره‌های رسانه‌ای بود؛ رویکردی که اگر در روز‌های ابتدایی نقطه قوت او در به‌شمار می‌رفت، حالا می‌تواند نقطه ضعف رییس مجلس به شمار آید.

همه مردان رسانه‌ای «رییس»
تیم محمدباقر قالیباف به عنوان رییس مجلس و یکی از نامزد‌های بالقوه انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران، این روز‌ها و با گذشت حدود ۷ ماه از حضورش در پارلمان کامل‌تر از گذشته شده است. حضور همزمان ۵ چهره و فعال رسانه‌ای در میان منصوبان قالیباف ازجمله مواردی است که کمتر در مجالس گذشته ایران و حداقل در دوران ریاست علی لاریجانی بر پارلمان سابقه داشته است. جالب آنکه رییس فعلی قوه مقننه در شرایطی با تعدد چهره‌های رسانه‌ای مواجه است که حسن روحانی پس از حدود ۷ سال و نزدیکی به پایان دولتش، هرگز نتوانست تیم رسانه‌ای یکدست و قدرتمندی را کنار خود بسیج کند و همواره از این نظر هدف انتقاد بود و از این نکته، به عنوان نقطه ضعف او یاد می‌شد. احتمالا قالیباف با اشراف به همین نقطه ضعف با استفاده از رسانه‌ای‌های معتمد خود و به‌منظور جلوگیری از تکرار آن در پارلمان تحت مدیریتش، اقدام به انتصاب همزمان محمدسعید احدیان، مهدی محمدی، امیرابراهیم رسولی، سید محمود رضوی و علیرضا شریفی در سمت‌های مختلف کرده است. چهره‌هایی که هرکدام سابقه رسانه‌ای خاص خود را دارند و می‌توانند قالیباف را در جهت نیل به اهدافش در بهارستان و شاید پاستور، یاری کنند.

نفر اول کیست؟
عده و عده رسانه‌ای‌ها که زیاد شود، ساختاری که برای فعالیت نظام‌مند آنان وجود نداشته باشد، طبیعتا هم موازی‌کاری‌ها افزایش خواهد یافت و هم این سوال ایجاد می‌شود که نفر اول این فهرست به نسبت بلند یاران رسانه‌ای قالیباف در مجلس چه کسی خواهد بود. اگر قرار بر پایبندی بی‌قید و شرط به اساسنامه و قوانین باشد، باید «علیرضا شریفی»، مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس را نفر اول و نوک هرم یاران رسانه‌ای قالیباف در مجلس دانست. اداره اخبار مجلس به عنوان نهاد اصلی و رسمی پارلمان در مسیر ارتباط با رسانه‌های ایرانی و خارجی، زیر نظر «شریفی» فعالیت می‌کند و همین مساله می‌تواند نقش رسانه‌ای او در پارلمان را پررنگ‌تر از سایر چهره‌های یادشده کند، اما در پارلمانی که پایبندی تمام‌عیار به متون قوانین چندان برایش در اولویت نیست، نباید انتظار ایستادگی مدیرکل فرهنگی مجلس در نوک هرم یاران رسانه‌ای قالیباف را داشت. واقعیت آن است که اگر رییس مجلس قصد واگذاری کرسی ریاست تیم رسانه‌ای‌اش را به «شریفی» داشت، مدیرعامل روزنامه خراسان را با تشکیل یک کرسی جدید، به پارلمان نمی‌آورد. محمدسعید احدیان این روز‌ها در شرایطی به عنوان دستیار سیاسی و رسانه‌ای رییس مجلس مشغول فعالیت است که حداقل در دوران ریاست علی لاریجانی بر پارلمان، چنین مقامی وجود نداشت یا اگر هم بود، هرگز به‌صورت عمومی اعلام نمی‌شد تا مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس، وجاهت خود را از دست رفته نبیند.

موازی‌کاری دو مدعی
ناگفته پیداست که در وضعیت امروز پارلمان، هم شریفی و هم احدیان خود را نفر اول تیم رسانه‌ای رییس مجلس می‌دانند و آنچه در چنین شرایطی طبیعی است، بروز برخی موازی‌کاری‌ها و البته رقابت‌هاست؛ آن‌هم شکل نامحسوس و در خفا. یکی از اولین نشانه‌های وجود اختلاف در تیم رسانه‌ای قالیباف شاید با انتصاب سردبیر جدید خبرگزاری «خانه ملت» به عنوان خبرگزاری رییس مجلس صورت گرفت. دوازدهم شهریورماه خبر انتصاب امیرحسین یزدان‌پناه، دبیر سیاسی سابق روزنامه خراسان، تحت مدیریت احدیان به عنوان سردبیر خبرگزاری «خانه ملت» منتشر شد. شنیده‌های «اعتماد» حاکی از آن است که یزدان‌پناه ازجمله چهره‌هایی است که با خواست دستیار سیاسی و رسانه‌ای فعلی مجلس پا به خبرگزاری «خانه ملت» گذاشت تا این خبرگزاری دقیقا در مسیری حرکت کند که خواست قالیباف و یارانش است؛ حال آنکه براساس قانون، خبرگزاری «خانه ملت» زیر نظر مدیر کل فرهنگی مجلس است و طبیعتا انتصاب سردبیر آن نیز ازجمله حقوق شریفی به شمار می‌رود. همین ناکامی و البته سلسله‌اتفاقات رخداده در پارلمان افزایش قدرت احدیان، سبب شده تا زمزمه‌های مبنی بر نارضایتی شریفی از حضورش در مجلس به گوش برسد، زمزمه‌هایی که بعید نیست منجر به خداحافظی زودهنگام شریفی از پارلمان را فراهم آورد.

ماجرا‌های اداره اخبار
ماجرای گاف رسانه‌ای قالیباف در پیام تسلیتش برای مصباح‌یزدی و اعلام او به عنوان نماینده ادوار مجلس از دیگر نمونه‌های ایجاد ضعف در تیم رسانه‌ای قالیباف است، اما این همه ماجرا نیست. شریفی که همین چندی پیش و با اصرار منتخبان مجلس در هیات‌مدیره خبرگزاری رسمی پارلمان تا مرز واگذاری ریاست «خانه ملت» نیز پیش رفت، اما با ایستادگی منصوبان قالیباف در ساختار این خبرگزاری ایجاد نشد، در طول مدت حضورش در مجلس چندباری عزم ایجاد تغییر در «اداره اخبار» مجلس و رییس آن را کرده، ولی ناکام ماند، اما در نهایت موفق به تحقق این مهم شد. یکی از آخرین تلاش‌های جدی، اما ناکام «شریفی» به همین چند وقت پیش برمی‌گردد؛ زمانی که ماجرای حضور یکی از مدیران خبرگزاری تسنیم در پارلمان جدی شده بود. مدیرکل فرهنگی مجلس تقریبا هر اقدامی را که از دستش بر می‌آمد، برای حضور او در پارلمان و انتصابش به عنوان رییس اداره اخبار مجلس، انجام داد و همه‌چیز نهایی شده بود تا اینکه در آخرین دقایق مانعی بر سر راه این انتصاب ایجاد شد؛ مانعی که بزرگی‌اش آنقدر بود که این انتصاب به کلی منتفی شود. این ناکامی، اما عاملی برای تداوم فعالیت محمود صادقیان در قامت رییس اداره اخبار مجلس نشد و او هفته گذشته از این مقام کنار گذاشته شد. اینکه جایگزین او کیست، تا لحظه نگارش این گزارش پرسشی است بی‌پاسخ، ولی خداحافظی همراه با دلخوری صادقیان از اداره اخبار مجلس قطعی شده و باید منتظر ماند و دید در هفته جاری چه کسی به عنوان جانشین صادقیان انتخاب خواهد شد.

چرا احدیان؟!
سوال آن است که قالیباف چرا باید نوک هرم یاران رسانه‌ای خود را در اختیار محمدسعید احدیان قرار دهد و موجبات نارضایتی نسبی شریفی را فراهم آورد؟ فراموش نکنید که احدیان برخلاف شریفی که در دوران شهرداری قالیباف در تهران همراه او بود، نه‌تن‌ها در زمره یاران رییس فعلی مجلس به شمار نمی‌رفت، بلکه حداقل در زمینه سیاست خارجی موضعی ۱۸۰ درجه مخالف با قالیباف اتخاذ کرد. احدیان در روز‌های انعقاد توافق برجام، جزو حامیان این توافق به شمار می‌رفت و روزنامه خراسان را به تریبون مدافعان برجام تبدیل کرد. اقدامی که باتوجه به رابطه خانوادگی احدیان با برخی بزرگان نظام و البته هسته مرکزی قدرت در جمهوری اسلامی، از سوی ناظران به عنوان حمایت بخشی از حاکمیت و دفتر رهبر انقلاب از توافق برجام تفسیر شد. احدیان البته در روز‌های بدعهدی امریکا و خروج این کشور از توافق هسته‌ای، با انتقادات تند و تیز اصولگرایان و رسانه‌های‌شان مواجه شد، ولی رابطه‌اش با قالیباف هرگز شکرآب نشد چنانکه او پس از انتصاب به عنوان دستیار سیاسی و رسانه‌ای رییس مجلس، به عنوان دبیرکل حزب پیشرفت و عدالت، حزب محمدباقر قالیباف انتخاب شد تا عملا یکی از نزدیک‌ترین چهره‌ها به رییس قوه مقننه به شمار آید. آنقدر نزدیک که یکایک خبر‌های مهم پارلمان از فیلتر او عبور می‌کند چنان‌که بدون خواست او، خبر انتصاب مشاوران قالیباف نیز رسانه‌ای نمی‌شود. شنیده‌های «اعتماد» حاکی از آن است که اقدامات و برنامه‌های قالیباف برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز با مدیریت احدیان حرکت می‌کند چنانکه تیم حضوریافته در ساختمان مشروطه نیز با او هماهنگ است.

تیم انتخابات‌محور
سیدمحمود رضوی یکی دیگر از مشاوران قالیباف و اعضای تیم رسانه‌ای او به شمار می‌رود. رضوی پیش از انتخاب قالیباف به عنوان رییس مجلس و در جریان جدال قدرت اصولگرایان، پشت رییس قوه مقننه ایستاد و درنهایت نیز مزد خود را گرفت و به عنوان مشاور فرهنگی رییس قوه مقننه منصوب شد. رضوی برخلاف شریفی و احدیان هرگز وارد جدال قدرت در تیم رسانه‌ای قالیباف نشد بلکه از ابتدا برنامه‌محور عمل کرد. نقش او به توییت‌های حمایتی‌اش از قالیباف و زد و خورد‌های رسانه‌ای‌اش با دولتی‌ها محدود شده بود تا اینکه ۲۲ شهریورماه در روزنامه اعتماد از سفر ۱۵۰ نفر قالیباف به خوزستان و حضور یک تیم مستندساز در جریان این سفر نوشتیم. این تیم ۴ نفره که مستقیما زیر نظر رضوی فعالیت کرده و خارج از پارلمان ساکن است، وظیفه داشت رویای خاص و نادیده سفر رییس مجلس را ثبت و ضبط کند، اما با پایان این سفر، کارشان پایان نیافت. براساس شنیده‌های روزنامه اعتماد، این تیم مستندساز جزو ثابتی از تیم سفر‌های نظارتی قالیباف به شمار می‌روند. این تیم مجموعا از ۵ چهره تشکیل شده که با هماهنگی مشاور فرهنگی رییس مجلس، مشغول فعالیت است؛ وظایفی که در صورت حضور قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری، به خوبی نتیجه اقدامات‌شان نمایان خواهد شد.

یک ساکت، یک خنثی
امیرابراهیم رسولی از دیگر رسانه‌ای‌های تیم قالیباف است. او بیش از آنکه نیروی قالیباف به شمار آید، در زمره یاران حداد عادل قرار می‌گیرد که با آغاز مجلس یازدهم به عنوان مشاور رییس قوه مقننه و مدیرکل هیات‌رییسه پارلمان منصوب شد. اهمیت مقام او آنجاست که قانونا، رسولی تنها چهره‌ای است که نماینده مجلس به شمار نمی‌رود، اما در جلسات هیات‌رییسه حضور پیدا می‌کند. نکته جالب درباره رسولی عدم حضور در جدال‌های خاموش تیم رسانه‌ای قالیباف است؛ با این حال او گاه و بی‌گاه به ایستادگی مقابل دولتی‌ها پرداخته تا انگ انفعال به او نچسبد. مهدی محمدی هم دیگر رسانه‌ای تیم قالیباف است. او مشاور راهبردی رییس مجلس به شمار می‌رود، اما این روز‌ها هم ساکت است و هم تا حدودی خنثی. شنیده‌های «اعتماد» حاکی از آن است که در صورت ورود قالیباف به انتخابات ریاست‌جمهوری محمدی می‌تواند نقشی راهبردی در مناظرات مربوط به سیاست خارجی ایفا کند، ولی فعلا در پارلمان ترجیح داده دور از چشم باشد و در سکوت روزگار بگذراند.

بازوی رسانه‌ای تیم رسانه‌ای
احدیان و روزنامه «خراسان»، شریفی «خانه ملت»، رسولی و ماهنامه و پایگاه خبری «نماینده»، رضوی و ارتباط حسنه با «خبرگزاری فارس» و سایر پایگاه‌های خبری اصولگرایان، سبب شده تا دست رسانه‌ای تیم قالیباف برای فعالیت خبری و ایجاد پروپاگاندا باز باشد چنانکه بار‌ها و بار‌ها در جریان سفر‌های نظارتی - انتخاباتی رییس مجلس، به خوبی شاهد تحقق این مساله بوده‌ایم، ولی یک خبرگزاری در این میان نقشی حیاتی‌تر از سایر چهره‌ها ایفا می‌کند. همین چندی پیش نشست خبری بابک نگاهداری، یکی از نزدیک‌ترین یاران قالیباف در مجلس در خبرگزاری «تسنیم» و بدون حضور روزنامه‌های منتقد رییس قوه مقننه برگزار شد؛ نشستی که در جریان آن نگاهداری به تشریح عملکرد ۶ ماهه نمایندگان پرداخت. این مهم در کنار تلاش‌های قابل تامل مدیرکل فرهنگی مجلس برای انتصاب یکی از مدیران این خبرگزاری به عنوان «رییس اداره اخبار» پارلمان و البته نوع مواجهه «تسنیم» با اقدامات و طرح‌های نمایندگان، حاکی از آن است که این خبرگزاری نقش ویژه‌ای در بازی رسانه‌ای تیم رسانه‌ای قالیباف دارد. خبرگزاری «فارس» به عنوان رقیب «تسنیم» در بسیاری از موارد خط خاص خود را در پیش می‌گیرد و نزدیکی‌های خاصی نیز به پایداری‌ها و البته علیرضا زاکانی به عنوان بزرگ‌ترین منتقدان درون پارلمانی قالیباف دارد؛ از این رو «تسنیم» جایگاه ویژه‌تری در میان قالیبافیون پیدا کرده هرچند که روزنامه «رسالت» نیز در این میان گاه و بی‌گاه اقداماتی را انجام می‌دهد. همه این موارد در کنار هم حاکی از آن است که قالیباف حالا با تعدد یاران رسانه‌ای‌اش با نقطه ضعفی برخاسته از نقطه قوت خویش مواجه است و هیچ بعید نیست این نقطه ضعف با حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری، به سلاحی علیه خود او تبدیل شود.

محمد سعید احدیان، مشاور سیاسی و رسانه‌ای رییس مجلس
او نفر اول تیم رسانه‌ای محمدباقر قالیباف در مجلس است به طوری که بسیاری از پرسش‌های مرتبط با عملکرد پارلمان، پاسخش به او ختم می‌شود. احدیان این روز‌ها در شرایطی انتقاداتی را به حسن روحانی و دولتش وارد می‌کند که روزگاری در زمره جدی‌ترین موافقان توافق هسته‌ای قرار داشت. این روز‌ها بسیاری از اخبار مهم پارلمان از فیلتر او عبور می‌کند و همزمان شنیده‌ها حاکی از نقش‌آفرینی جدی احدیان در مقوله ورود قالیباف به انتخابات ریاست‌جمهوری است.

علیرضا شریفی، مدیرکل فرهنگی مجلس
اگر قرار بر اتکا تمام و کمال به قوانین و پروتکل‌های پارلمان باشد، شریفی با توجه به حضور در اداره کل فرهنگی مجلس شورای اسلامی نفر اول تیم رسانه‌ای قالیباف خواهد بود، ولی با توجه به حضور احدیان در مجلس آن هم در سمتی که تا پیش از این و حداقل در مجلس دهم وجود خارجی نداشت، سبب شده او در تلاش برای رسیدن به جایگاه نخست باشد. تلاشی که عزل رییس اداره اخبار مجلس احتمالا یکی از نمود‌های خارجی آن خواهد بود.

سیدمحمود رضوی، مشاور فرهنگی رییس مجلس
پیش از آنکه به عنوان مشاور قالیباف انتخاب شود، به‌عنوان تهیه‌کننده سینما و از چهره‌های فرهنگی محبوب اصولگرایان به‌شمار می‌رفت، ولی پس از انتخابات مجلس یازدهم به یکی از حامیان سرسخت قالیباف تبدیل شد. دفاعی که پس از انتصاب به عنوان مشاور رییس مجلس با جدیت به مراتب بیشتری ادامه یافت. او حالا وظیفه ثبت و ضبط سفر‌های به اصطلاح نظارتی قالیباف را برعهده دارد و با تیم مستندسازی خارج از پارلمان، تلاش می‌کند محتوای لازم برای حضور احتمالی قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری را فراهم آورد.

امیرابراهیم رسولی، مدیرکل هیات رییسه مجلس
بیش از آنکه چهره‌ای نزدیک به قالیباف به شمار آید، نامش با حداد‌عادل گره خورده است، ولی این روز‌ها تنها فردی است که در جلسات هیات رییسه مجلس حاضر می‌شود، ولی نماینده مجلس به شمار نمی‌رود. او در میان زد و خورد‌های درونی تیم رسانه‌ای قالیباف حضور پررنگی ندارد، ولی شنیده‌ها حاکی از نارضایتی‌اش از نوع عملکرد رسانه‌ای یاران قالیباف است با این حال ترجیح می‌دهد ورودی به این جدال‌ها نداشته باشد و در حیطه اختیارات خود عمل کند.

مهدی محمدی، مشاور راهبردی رییس مجلس
نام مهدی محمدی با یادداشت‌ها و اظهارات انتقادی‌اش علیه تیم مذاکره‌کننده دولت‌های تحت مدیریت روحانی و البته توافق هسته‌ای موسوم به برجام گره خورده و به همین دلیل ارتباطات حسنه‌ای با رسانه‌های اصولگرایان دارد. او این روز‌ها نه در جدال‌های قالیبافیون در سیاست داخلی ایران چندان دخالت می‌کند و نه در زد و خورد‌های درون‌گروهی یاران رسانه‌ای رییس مجلس، ولی شنیده‌ها حاکی از افزایش اقداماتش در صورت حضور رییس مجلس در انتخابات ریاست‌جمهوری است.
 
منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی