تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
دیدار آدینه ۳۳

سیلی ویژه عنابستانی، "ناسا"ی اصلاحات، ب-۵۲ آمریکا و دیپلماسی طالبانی

در هفته‌ای که گذشت خبر سیلی علی‌اصغر عنابستانی به صورت سرباز راهور خبرساز شد، اصلاح‌طلبان نهاد اجماع ساز انتخاباتی خود را معرفی کردند، چند وزیر بایدن رای اعتماد گرفتد و در عین حال هواپیما‌های غول پیکر ب-۵۲ ایالات متحده بر فراز خلیخ فارس چرخیدند، هیات سیاسی طالبان وارد تهران شد و مهرداد میناوند بر اثر ابتلا به کرونا در گذشت.

کد خبر: ۸۰۹۴۳
۱۳:۰۷ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
سیلی ویژه عنابستانی،
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی:  این هفته هم به سراغ مهمترین اخبار، اتفاقات و حوادث سیاسی هفته رفتیم. سیلی علی‌اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس یازدهم شاید مهمترین، پر چالش‌ترین و پر بازدیدترین خبر این هفته بود. این نماینده مجلس که روز ۴ بهمن قصد داشت با خودروی شخصی خود از خط ویژه اتوبوس تردد کند، با ممانعت مامور راهنمایی و رانندگی مواجه شد و نهایتا با مامور درگیر و او را مورد ضرب و شتم قرار داد. ویدئوی این داستان در فضای مجازی به شدت دست به دست شد.
 
ابتدا عنبرستانی گفته بود که اصلا از ماشین پیاده نشده، در اظهار نظر بعدی اعلام کرد از ماشین پیاده شده، ولی به سرباز راهور سیلی نزده، ولی فشار افکار عمومی این بار هم به داد مفهوم شفافیت رسید و نماینده سبزوار آخرالامر مجبور به عذرخواهی شد. ماجرای سیلی زدن نماینده مجلس انقلابی، انقلاب خبری به پا کرد و تقریبا هیچ جناح و شخصیتی اعم از کشوری و لشکری نبود که نسبت به این داستان واکنش نداشته باشد. رسول شکوهی خبرنگار اجتماعی دیدارنیوز در گزارشی مفصل به قصه عنبرستانی و سرباز راهور پرداخته است.
 
 

"ناسا"ی اصلاحات

در این هفته از نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان رونمایی شد. شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی و جا ماندن آن‌ها از پارلمان ایران تلاش کردند به مکانیسمی برای انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های شهر و روستا در ۱۴۰۰ برسند. نهایتا آذر ماه ۳۱ حزب اصلاح طلب از یک مانیفست و راهبرد رونمایی کردند و در این هفته نهایتا ۱۵ عضو حقیقی نهاد اجماع ساز خود را معرفی کردند. یعنی ۳۱ حزب (عضو حقوقی) و ۱۵ شخصیت اصلاح طلب (حقیقی) در این نهاد در مورد کاندیدای واحد اصلاح طلبان  و لیست واحد شورا‌های شهر و روستا در ۱۴۰۰ تصمیم خواهند گرفت. حامد سیاسی راد دبیر سرویس سیاسی دیدارنیوز در همین رابطه گزارش تحلیلی به رشته تحریر درآورده که در آن سازکار، مکانیسم و نهاد مورد اشاره -که از آن با نام اختصاری "ناسا" یاد کرده است- را مورد نقد و تحیلیل قرار داده است. این گزارش را در لینک زیر بخوانید:

بیشتر بخوانید: همه چیز به کام «اتحاد ملت»، اما ...

 

کابین ب-52 و کابینه بایدن فعال شدند

این هفته در روز چهارشنبه وزیر امور خارجه، نماینده آمریکا در سازمان ملل و وزیر دارایی جدید آمریکا در سنای آمریکا تایید شدند و رسما کار خود را آغاز کردند. این در حالی است بار دیگر هواپیما‌های ب-۵۲ ایالات متحده با اسکورت و همراهی جت‌های جنگنده نیروی هوایی پادشاهی عربستان بر فراز خلیج فارس مانور دادند و اعلام کردند این اقدام حاوی پیام بازدارندگی آمریکا در منطقه است. این پرواز‌ها پیشتر هم انجام شده بود، ولی چرخ زدن و دور دور کردن هفته جاری این پرنده آمریکایی اولین بار پس از روی کار آمدن بایدن است. بایدن و دموکرات‌ها وعده داده‌اند به برجام بازگردند، ولی این نمایش نشان می‌دهد، برجام و دیگر مسائل و بن بست‌های بین ایران و آمریکا به آسانی حل نخواهند شد. گزارش دیدارنیوز به قلم پرستو بهرامی خبرنگار بین الملل هم به موضوع احتمال تغییر شرایط در روابط ایران و عربستان بعد از به قدرت رسیدن بایدن پرداخته است که می‌توانید آن را در لینک زیر بخوانید:
 
بیشتر بخوانید: روابط ایران و عربستان در دوران بایدن؛ امید‌ها برای کاهش تنش

 
هیات سیاسی طالبان در تهران

یک هیات سیاسی طالبان به ریاست ملا عبدالغنی برادر بامداد سه‌شنبه هفتم بهمن وارد تهران شد تا با وزیر خارجه ایران و همچنین نماینده ویژه ایران در امور افغانستان دیدار کند. ظاهرا این سفر به دعوت وزارت خارجه ایران انجام شده و قرار است در این دیدار‌ها در مورد وضعیت مهاجران افغان و روند صلح در افغانستان گفتگو شود. وزارت خارجه افغانستان نیز اعلام کرد که ایران از پیش کابل را در جریان سفر هیات طالبان قرار داده و نظر دولت این کشور را جویا شده بود. به گفته این وزارتخانه، جمهوری اسلامی ایران افزون بر شرح دیدگاه‌های خود می‌خواهد طالبان را در جریان اجماع منطقه‌ای در خصوص ضرورت آتش‌بس فوری و دستیابی به توافق جامع قرار دهد. وزارت خارجه افغانستان در نهایت ابراز امیدواری کرده است که «طالبان به خواست برحق مردم افغانستان برای قطع خونریزی و تامین صلح پایدار تن دهند و به تقاضای کشور‌های منطقه و جهان برای تامین‌آتش‌بس و رسیدن به توافق جامع صلح از طریق گفتگو‌های معنادار و صادقانه، احترام بگذارند».
 
سفر هیات طالبان به تهران در حالی انجام شده است که حدود یک ماه پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفتگو با شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز» افغانستان تاکید کرد که طالبان اقدامات تروریستی بسیار انجام داده است… و ما هنوز طالبان را از گروه تروریستی خارج نکرده‌ایم.
 
 


 
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی