تیتر امروز

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس دهم مطرح کرد: مردم باید برنامه نامزدان انتخابات ۱۴۰۰ را انتخاب کنند نه شورای نگهبان

عضو کمیسیون شورا‌های مجلس دهم درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، بااشاره به بررسی برنامه کاندیدا‌ها توسط شورای نگهبان گفت: برنامه را باید مردم انتخاب کنند، نه شورای نگهبان و وقتی کاندیدا‌ها ملزم شوند برنامه‌شان را برای بررسی به شورای نگهبان بدهند، عملا این انتخاب را از مردم می‌گیریم.

کد خبر: ۸۰۷۴۹
۱۱:۲۳ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۹

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس دهم در وبینار ایرنا مطرح کرد:مردم باید برنامه نامزدان انتخابات ۱۴۰۰ را انتخاب کنند نه شورای نگهبان

 

دیدارنیوز ـ قا در وبینار اداره کل پژوهش و بررسی‌های خبری ایرنا که با حضور او و محمدحسن آصفری، نماینده مجلس یازدهم برگزار شد، بررسی اصلاحیه قانون انتخابات در مجلس یازدهم را شتابزده خواند و توضیح داد: این مجلس خرداد امسال آغاز به کار کرد و در تیر ماه، حدود ۴۰ نفر این طرح را ارائه کردند و نمی‌دانم در این فرصت یک ماهه، چگونه برای تدوین این طرح کارشناسی کرده‌اند.

وی اظهار کرد: ما چهار انتخابات داریم که قوانین هر کدام ایراداتی دارد و بار‌ها مورد اصلاحات جزئی قرار گرفته و نمی‌دانم چه می‌شود که تا انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شود، مجلس وارد ورق زدن و اصلاح قانون می‌شود! همین قانون انتخابات ریاست جمهوری به قدری اصلاح شده که به راحتی نمی‌توان متوجه آن شد. اما ما یک بار برای همیشه می‌توانیم تحت نظارت متولیان امر و مقام معظم رهبری و مطابق با سیاست‌های کلی ابلاغی و قانون اساسی، مشکلات قوانین هر چهار انتخابات را با هم حل کنیم.

نماینده سابق دماوند در بیان سابقه اصلاح قانون انتخابات گفت: با کار کارشناسی دو ساله تیم سیاسی هیات دولت که با حضور نمایندگانی از کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی انجام شد، اصلاحات برای همه انتخابات‌ها در قالب قانون جامع انتخابات با ۶۲ صفحه و ۱۵۶ ماده و دو پیوست قوانین انجام و ۸/۱۱/۹۷ به مجلس داده شد. اما با انتخابات مجلس و دو سه طرح که نمایندگان درباره استانی شدن انتخابات مطرح کردند، هم‌زمان شد و به نتیجه نهایی نرسید.

میرزایی نیکو ادامه داد: درست است که مجلس جدید می‌تواند از ابتدا اقدام به بررسی و اصلاح قوانین بپردازد، اما‌ای کاش این قانون جامع را مورد توجه قرار می‌داد و به جای تصویب تنها ۱۰ ماده، کل ابعاد را طبق آن لایحه بررسی می‌کرد.

ایرادات کمیته نظارت مجمع تشخیص بر قانون جدید

عضو سابق کمیسیون شورا‌های مجلس در پاسخ به سوالی درباره مصداق ایرادات کمیته نظارت مجمع تشخیص مصلحت و شورای نگهبان گفت: آن گونه که مطلعید، قبل از این که شورای نگهبان درباره اصلاحیه جدید نظر بدهد، کمیته نظارت مجمع تشخیص مصلحت وارد شده و نقد‌هایی را به آن ارائه کرده است. با صحبتی که با دوستان داشتم، یکی محدودیت سن است که هیچ جای قانون به آن اشاره نشده و دیگری دعوت کاندیدا‌ها برای ارائه برنامه، سه ماه قبل از ثبت نام است. همچنین گفته شده که تعیین معیار‌های مدیر و مدبر بودن، از اختیارات شورای نگهبان است و نمی‌توان آن را محدود کرد.

میرزایی نیکو در بیان پیش‌بینی از سرنوشت این اصلاحیه در بررسی شورای نگهبان گفت: فکر می‌کنم اصل این طرح را مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان تهیه کرده است، با این حال تصور می‌کنم شورای نگهبان آن را رد می‌کند.

وی توضیح داد: من این تجربه را دارم که در تک تک مراحل بررسی قانون انتخابات استانی، یکی از اعضای پژوهشکده شورای نگهبان حضور داشت و بحث با نظرات او پیش می‌رفت. با این حال شورای نگهبان از آن مصوبه ۱۱ ایراد گرفت و آن را رد کرد. به همین دلیل رد این اصلاحیه هم عجیب نیست.

بعید می‌دانم اصلاحیه به انتخابات ۱۴۰۰ برسد

آخرین سوال ایرنا درباره این بود که آیا این قانون به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌رسد یا نه، که نماینده سابق دماوند گفت: این اصلاحیه که برای بررسی در اختیار شورای نگهبان است، با تصحیح این شورا به مجلس برمی‌گردد. اما وقتی بودجه در مجلس مطرح است، باید بدون توقف بررسی شود و پایان کار بودجه در اسفند است و با توجه به این رفت و برگشت‌ها، بعید است اصلاحیه مذکور به انتخابات این دوره برسد، مگر این که فورس ماژور شود و مجلس انقلابی بخواهد انقلاب دیگری بکند، و الا بعید می‌دانم به انتخابات ۱۴۰۰ برسد.

در سال‌های اخیر هم تعداد افراد ثبت نام کننده برای انتخابات ریاست جمهوری زیاد بوده و هم نحوه بررسی صلاحیت‌ها و معیار‌های تایید نامزد‌ها مورد بحث و گفت و گوی کارشناسان قرار گرفته است. تیر ماه امسال، شماری از نمایندگان مجلس یازدهم طرحی را برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری ارائه کردند و در آن معیار‌هایی برای مواردی مانند رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن در قانون برای نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری مطرح کردند.

این طرح تاکنون با انتقادات گسترده از سوی هر دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب مواجه شده است. برخی منتقدان قانون اصلاحی را بهتر ندانسته و می‌گویند دامنه انتخاب مردم را محدود می‌کند. در نهایت با بازگشت طرح به کمیسیون و حذف و اصلاح بخش‌هایی از آن، اصلاحیه قانون انتخابات ریاست جمهوری روز ۲۳ دی ماه در مجلس تصویب و برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارجاع شد.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی