تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

بدبینی افغان‌ها به صلح با طالبان

شماری از سیاستمداران، مقامات دولتی و آگاهان سیاسی افغانستان طی روز‌های اخیر با ناامیدی از کندی روند گفتگو‌های صلح بر این باورند که طالبان اراده‌ای برای دستیابی به صلح با دولت ندارد.

کد خبر: ۸۰۵۸۷
۱۷:۱۵ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۹

بدبینی افغان‌ها به صلح با طالبان

 

دیدارنیوز ـ به گفته این افراد، نبود اراده در طرفین گفتگو‌های صلح باعث می‌شود که بار دیگر آمریکایی‌ها نسخه خود را به مردم افغانستان تحمیل کنند.

منابع خبری افغان به نقل از هیات دولتی در دوحه اعلام کردند که در ۹ روز گذشته هیچ نشستی بین دو طرف گفتگو‌های صلح در دوحه برگزار نشده است.

هیات مذاکره کنننده دولت افغانستان در چند روز گذشته همواره از عدم علاقه هیات طالبان برای گفتگو‌های صلح انتقاد کرده اند.

شریفه زرمتی وردک، محمدامین احمدی و حفیظ منصور از جمله اعضای هیأت دولتی هستند که طی چند روز گذشته از نبودن اراده به گفتگو در هیات طالبان انتقاد کرده اند.

اما در داخل افغانستان آگاهان سیاسی بر این باورند که در چنین وضعیتی آمریکایی‌ها در صددند نسخه خود را به مردم افغانستان تحمیل کنند.

دکتر «جعفرمهدوی» استاد دانشگاه و رئیس حزب ملت افغانستان گفت که طرفین گفتگو‌های صلح با وقت کشی، فرصت دستیابی به توافق را از دست می‌دهند.

وی می‌افزاید تغییر قدرت در آمریکا باعث شده که طالبان در انتظار خروج نظامیان آمریکایی و تصاحب قدرت از طریق جنگ در افغانستان باشد.

«مسعود اندرابی» وزیر کشور افغانستان هم در تازه‌ترین مصاحبه خود با رسانه‌های خارجی گفته است که طالبان در انتظار خروج نظامیان خارجی از افغانستان است.

وی افزود:افزایش بی سابقه ترور‌های هدفمند، کشتار غیر نظامیان و ادامه جنگ چشم انداز دستیابی به صلح را دگرگون کرده است.

رئیس جمهوری افغانستان نیز در سخنانی در هرات گفت آنانی که طرح دولت موقت را مطرح می‌کنند، صلاحیتی ندارند و تنها راه انتقال قدرت از طریق انتخابات است.

وی یکبار دیگر از گروه طالبان خواست که ارتباط خود را با پاکستان قطع کند.

رسانه ها‌ی افغان به نقل از برخی منابع اعلام کرده اند که طالبان پیش شرط آغاز دور دوم گفتگو‌های صلح را آزادی هفت هزار زندانی و خروج نام رهبران ان‌ها از فهرست سازمان ملل اعلام کرده اند.

طالبان گفته است که این دو ماده از توافقنامه آمریکا و طالبان است که باید عملی شود و آن‌ها به همین دلیل به دور دوم مذاکرات صلح بی علاقه هستند.

در چنین وضعیتی مردم نیز نسبت به پیشرفت مذاکرات صلح بی اعتماد شده اند و هدف قرار دادن غیر نظامیان این باور را تقویت کرده است.

در سه روز گذشته چندین غیر نظامی و راننده تاکسی در کابل هدف بمب مغناطیسی قرار گرفته اند.

این روز‌ها ترس و وحشت در بین مردم افزایش یافته به گونه‌ای که از سوارشدن به خودرو‌های عمومی از ترس حملات انفجاری خودداری می‌کنند.

در چنین وضعیتی روشن نیست که آیا طالبان می‌تواند از طریق این ترور‌های به هدف خود دست یابد و یا برعکس افزایش کشتار غیر نظامیان، عزم دولت و مردم برای مقابله با طالبان را افزایش می‌دهد.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی