تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

ویژگی‌های منحصر به فرد در تحلیف بایدن و ترکیب تیم او

تحلیف جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا در میان تدابیر شدید امنیتی و محدودیت‌هایی کرونایی و نیز ترکیب تیم او مختصاتی ویژه در تاریخ ریاست جمهوری‌های ایالات متحده آمریکا دارد.

کد خبر: ۸۰۴۱۲
۰۹:۱۱ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۹

ویژگی‌های منحصر به فرد در تحلیف بایدن و ترکیب تیم او

 

دیدارنیوز ـ جو بایدن با ۷۸ سال سن، پیرترین رئیس جمهور در آستانه تصدی پست ریاست جمهوری آمریکا است. در مقابل کهنسال‌ترین رئیس جمهور آمریکا، باید از جان فیتز جرالد کندی (جان اف کندی) نام برد که در ۴۳ سالگی به عنوان جوانترین رئیس جمهور این کشور به قدرت رسید، اما فقط از ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۳ رئیس جمهور آمریکا بود و در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ به قتل رسید؛ یعنی در ۴۵ سالگی؛ زمانی که بایدن تقریبا ۳۰ ساله بود. کندی، سی و پنجمین رئیس جمهور بود و حالا، بایدن، چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا است.

** بالاترین سطح تهدید امنیتی داخلی بعد از جنگ‌های داخلی و جهانی
به جرات می‌توان گفت، شرایط داخلی آمریکا بعد از جنگ‌های داخلی و دو جنگ جهانی از حیث امنیتی بی سابقه است.

ممکن است گفته شود سطح تهدید امنیتی در زمان جورج بوش پسر و پیش از اشغال افغانستان و عراق، بحرانی‌تر بود، اما واقعیت این است که حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بنا به ادعای خود آمریکایی ها، اولا، منشا خارجی داشت و ثانیا، به راحتی تبدیل به دستاویزی برای حمله به دیگر کشور‌ها شد؛ شاید برای اثبات سطح جدی‌تر تهدید باید به داده‌های میدانی داخلی آمریکا در حوادث اخیر، استناد کرد.

در هیچ زمانی از تاریخ آمریکا، کلانشهری مانند واشنگتن پیش از مراسم تحلیف یا بعد از آن تبدیل به نمونه بزرگتری از بغداد و کابل بعد از اشغال (بنا به اظهار مقام‌های آمریکایی) نشده بود. بیشترین ایست و بازرسی‌ها در شهر واشنگتن و استقرار بیشترین نیرو‌های امنیتی در سطح شهر به تعداد ۲۵ هزار نفر یعنی ۵ برابر نیرو‌های آمریکایی مستقر حال حاضر در دو کشور جنگ زده عراق و افغانستان، گواه این ادعا است.

در هیچ زمانی بعد از جنگ‌های داخلی آمریکا، تهدید گروه‌های فشار نژادپرست قائل به برتری سفید پوستان به آنجایی نرسیده بود که سلاح به دست گیرند، ساختمان کنگره آمریکا را اشغال و غارت کنند و کاروان‌های بزرگ مسلح را راهی جاده‌های بین شهری و خیابان‌های شهر‌هایی مانند نیویورک و واشنگتن کنند.

بایدن، ۱۵ رئیس جمهور آمریکا را دیده است که برخی از آن‌ها مانند روزولت بیش از ۱۲ سال در مسند بودند و برخی مانند کارتر و ترامپ تنها ۴ سال و برخی دیگر مانند جان اف کندی جوان و قربانی ترور، تنها ۲ سال؛ او معاون رئیس جمهور (باراک اوباما) نیز بود و دوره‌های متعدد جنگ و صلح را در عمر ۷۸ ساله خود تجربه کرده، اما تهدید داخلی به قدری برای آمریکای بایدن بی سابقه است که صراحتا در اولین سخنرانی خود آمریکا را به خاتمه «جنگ داخلی غیرمتمدنانه» دعوت کرد؛ جنگی که انگیزه‌های آپارتایدی نژادپرستانه در دوره دونالد ترامپ، سوخت محرک آن به طور کم سابقه ای، بوده و هست.

حتی در حالی که توجه‌ها به مراسم تحلیف جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا بود، روز چهارشنبه منابع خبری اعلام کردند ساختمان دیوان عالی آمریکا به دلیل تهدید بمب‌گذاری، تخلیه شد.
 
ویژگی‌های منحصر به فرد در تحلیف بایدن و ترکیب تیم او
 
** تقابل بایدن کهنسال با غیرمحترم‌ترین رئیس جمهور خارج شده از قدرت
ترامپ، رئیس جمهور پیشین که از خود رکوردی از جاه طلبی در تاریخ روسای جمهور آمریکا به جا گذاشت و با دو بار استیضاح، اولین رئیس جمهور ایالات متحده بود که بیش از یک بار استیضاح شد، یک بدعت دیگر نیز از خود به جا گذاشت که البته دور از انتظار نبود.

برخلاف سنت رایج مراسم تحلیف روسای جمهور این کشور، دونالد ترامپ، نخواست به مراسم تحلیف بایدن بیاید و نیامد. در حالی که مراسم تحلیف برگزار می‌شد و ترامپ از جنبه عرفی باید در آن شرکت می‌کرد، او و همسرش راه استراحتگاه و محل زندگی جدید در فلوریدای جنوبی را با هواپیمای نیروی هوایی آمریکا و در آخرین پرواز با امکانات دولتی، پیش گرفتند.
 
ویژگی‌های منحصر به فرد در تحلیف بایدن و ترکیب تیم او

دونالد ترامپ اعلام کرده بود که در مراسم تحلیف جو بایدن حضور نخواهد یافت، پیش از او اما، شش رئیس جمهوری دیگر هم به دلایلی از جمله اعتراض، بیماری و ملاحظات سیاسی در مراسم تحلیف رقبای خود حضور نیافتند. به نظر می‌رسد عوامل ناگفته دیگری مانند احتمال عملی شدن تهدید‌های گروه‌های مسلح نژادپرست، حمله به مراسم تحلیف، حوادثی از قبیل بمب گذاری، تیراندازی و نیز اختلافات عمیق سیاسی بین دو رقیب نیز، در غیبت تعداد قابل توجهی از روسای جمهور پیشین موثر بود، زیرا پوشیده نیست که تحلیف بایدن تحت شدیدترین تدابیر امنیتی، بیشترین شکاف و دو دستگی سیاسی و جدی‌ترین تهدید‌های امنیتی برگزار شد.
 
ویژگی‌های منحصر به فرد در تحلیف بایدن و ترکیب تیم او

** وارث پاندمی مرگبار با نزدیک نیم میلیون کشته
جو بایدن را می‌توان وارث بزرگترین کشتار قرن آمریکا به وسیله ویروس کرونا با بیش از ۴۰۰ هزار قربانی دانست. به همین دلیل هم کرونا، یکی از اولویت‌های بزرگ قلمداد شد و او به ۴۰۰ هزار قربانی کرونا در آستانه ورود به کاخ سفید ادای احترام کرد.

**بایدن ایستاده بر بزرگترین ویرانی‌های سیاسی در روابط آمریکا و همپیمانان
یکی دیگر از نکات پررنگ در خط مشی آینده جو بایدن که در سخنرانی تحلیف از آن سخن گفت، احیای روابط نه با دشمنان و رقبا بلکه با همپیمانانی بود که دونالد ترامپ، توافقات جاری با آنان را به راحتی زیرپا گذاشت؛ به ویژه شرکای نظامی در ناتو و شرکای اروپایی در پیمان‌هایی مانند معاهده اقلیمی –آب و هوایی-پاریس. ترامپ تقریبا همه شرکا و رفقای آمریکا به جز رژیم صهیونیستی را رنجاند و سایر شرکای ثروتمند فربه مانند عربستان سعودی و امارات را دوشید؛ هر چند این دو شریک اخیر، تمام تلاش خود را برای تخریب دموکرات‌ها و سیاست هایشان به کار بستند، از زمان باراک اوباما تا لحظات پایانی ریاست جمهوری ترامپ.
 
ویژگی‌های منحصر به فرد در تحلیف بایدن و ترکیب تیم او
 
**کامالا هریس اولین زن آنهم از نژاد سیاهپوست
برای اولین بار در تاریخ آمریکا، یک زن، آنهم سیاهپوست، معاون رئیس جمهوری آمریکا و شریک قدرت او می‌شود. معنای این اتفاق آن است که آمریکا همچنان برای کنار زدن کلیشه‌های جنسیتی موجود در زیر پوست جامعه آمریکا در تلاش است و ثانیا به خطر شکاف اجتماعی ناشی از نژادپرستی سفیدبرتر پندارانی که تحت حمایت ترامپ جان تازه‌ای گرفته اند، واقف است. از این منظر، بایدن پیامی به جهانیان می‌فرستد؛ شاید فحوای این پیام آن باشد که عربده‌های نژادپرستان داخل آمریکا را جدی نگیرید و نیمه پر لیوان را در بحث‌های نژادی ببینید؛ قطعا بایدن ترجیح می‌داد، جهان، خفگی امثال جورج فلوید و سیاهان بی پناه در خیابان‌های آمریکا زیر زانو‌های پلیس سفید پوست را نبیند، اما چه می‌شود کرد؟ همه سیاهان را که نمی‌شود خفه کرد! هر چه باشد، از این رویکرد، آمریکای بایدن می‌تواند پایش را کمتر روی گلوی سیاهپوستان بفشارد و به دنیا بگوید «ما در آمریکای جو بایدن، باراک اوباما و کامالا هریس هم داریم»؛ کما اینکه ستون نویس لوس آنجلس تایمز درباره «نژاد کامالا هریس» می‌نویسد و «زنان سیاه بی باکی که راه را هموار کردند».
 
 
ویژگی‌های منحصر به فرد در تحلیف بایدن و ترکیب تیم او
 
 
 
✍ جواد ارشادی
 
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی