تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

روزنامه لوپریزین: در روزی سیاه، ارکان دمکراسی آمریکایی به لرزه درآمد

روزنامه فرانسوی «لوپریزین» نوشت: دیشب (چهارشنبه شب) در واشنگتن صحنه‌های بی‌سابقه‌ای از هرج و مرج و شورش طرفداران «دونالد ترامپ» رقم خورد که به زعم بسیاری از ناظران، «کودتا و روز سیاهی» در تاریخ ایالات متحده ثبت شد که ارکان دمکراسی را در این کشور به لرزه درآورد.

کد خبر: ۷۹۴۹۸
۱۴:۰۲ - ۱۸ دی ۱۳۹۹
 
دیدارنیوز ـ این روزنامه فرانسوی امروز (پنجشنبه) نوشت: واشنگتن دیشب شاهد صحنه‌های هرج و مرج بی‌سابقه‌ای بود و معترضان طرفدار ترامپ وارد کنگره آمریکا در واشنگتن شدند، چهار نفر به ضرب گلوله کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.

این روزنامه افزود: هیچ کس در واشنگتن تصور این صحنه‌های خشونت‌آمیز را نمی‌کرد. مقر کنگره و نماد دمکراسی آمریکا توسط شورشیان طرفدار ترامپ محاصره شد. مقامات منتخب، دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، مجبور شدند، زیر میز پنهان شوند و برای محافظت از خود در برابر گاز اشک‌آور، از ماسک استفاده کنند. افسران پلیس در محوطه ساختمان کنگره با سلاح گرم در حال کنترل شورش‌ها بودند. یک زن طرفدار ترامپ پس از شلیک در راهروی کنگره جان خود را از دست داد؛ سه نفر دیگر در این خشونت‌ها جان باختند.

لوپریزین اضافه کرد: بسیاری از ناظران آن را کودتا و روز سیاه در تاریخ ایالات متحده دانسته و از به لرزه درآمدن پایه‌های دمکراسی در این کشور ابراز تاسف و نگرانی کردند.

به نوشته لوپریزین، تمام این حوادث تلخ و غیرقابل باور درحالی رخ داد که ترامپ رئیس جمهوری مغلوب انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا همچنان با ادعای تقلب گسترده در این انتخابات، از پذیرش شکست خودداری می‌کند و بدون محکوم کردن اقدامات هواداران خود، از معترضان می‌خواهد به خانه‌هایشان برگردند.

این رسانه فرانسوی به نقل از شاهدان در صحنه نوشت: اگر پیروزی «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب ایالات متحده تایید شود؛ شاهد وقوع جنگ داخلی در ایالات متحده خواهیم بود؛ اگرچه این واژه‌ها دیگر نامانوس نیستند و اکنون درحال تحقق هستند.

لوپریزین به نقل از «باراک اوباما» رئیس جمهوری دمکرات سابق آمریکا ادامه داد: تاریخ به درستی خشونت‌ها در کنگره را که از سوی رئیس جمهوری وقت آمریکا با دروغ‌های بی‌اساس درباره نتیجه قانونی انتخابات نشات گرفت، به عنوان لحظه ننگین و شرم‌آور به خاطر می‌سپارد.

دیشب و تنها ساعتی پس از پایان سخنرانی ترامپ، نشست مشترک کنگره با ریاست «مایک پنس» آغاز شد، اما در همان ساعات اولیه هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره، نمایندگانی که در حال تایید آرای «الکترال کالج» بودند را به وحشت انداخت.

توقف نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با شورش و یورش هواداران ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد، واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از سران و مقامات عالی جهان ضمن سرزنش اقدام ترامپ و هوادارانش در به راه انداختن شورش، نسبت به وقایع واشنگتن ابراز نگرانی کردند.

با هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره و تلاش برای ورود به ساختمانی که در حال شمارش آرای الکترال کالج بودند، تمام در‌های کنگره قفل شد و نیرو‌های امنیتی در برابر شورشیان به صف کشیدند.

در تیراندازی‌ها در جریان این شورش، دست‌کم چهار نفر کشته و ده‌ها نفر هم زخمی شدند که تعدادی از آن‌ها از نیرو‌های پلیس هستند. دستکم ۵۳ نفر هم در جریان شورش بازداشت شدند.

با ورود حامیان ترامپ به ساختمان کنگره و متوقف شدن نشست مشترک کنگره، «جو بایدن» طی سخنانی با تاکید بر اینکه هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره، شورش است نه اعتراض، گفت که مردم دنیا و حتی فرزندان ما که این صحنه‌های دردناک و نمایش افتضاح را در پایتخت آمریکا می‌بینند، چه می‌گویند. وی خطاب به ترامپ گفت که دیگر بس است.

بایدن در نخستن نطق تلویزیونی خود پس از شورش طرفداران ترامپ و تسخیر ساختمان کنگره آمریکا که مشغول شمارش آرای گزینشگران و اعلام پیروزی او بودند، این شورش را یک افتضاح خواند.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی