تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

چرا «ایران مال» به «حامی کیان سازه» نرسید؟

به نظر می‌رسد واگذاری ایران مال به شرکت «حامی کیان سازه»، در درجه نخست صوری بوده و در درجه دوم و در صورت صوری نبودن معامله به دلیل «درون گروهی» بودن آن مورد تایید بانک مرکزی قرار نگرفته است.

کد خبر: ۷۹۳۸۹
۰۹:۰۱ - ۱۸ دی ۱۳۹۹

علت عدم تایید واگذاری ایران مال به شرکت «حامی کیان سازه» از سوی بانک مرکزی

 

دیدارنیوز - مهدی الیاسی: در حالی که صبح دیروز بانک آینده از فروش ۳۵ درصد سهام «ایران مال» خبر داد و اعلام کرد ۶۵ درصد باقی مانده را نیز از طریق فروش سهام در بورس به فروش خواهد رساند، اما ظهر دیروز بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای، اعلام کرد واگذاری بخشی از سهام ایران مال به شرکت «حامی کیان سازه» مورد تایید بانک مرکزی نیست.


متن کامل اطلاعیه بانک مرکزی به شرح زیر بود:


«با اشاره به انتشار آگهی مزایده عمومی واگذاری سهام شرکت توسعه بین‌الملل ایران‌مال در هفته‌های گذشته و همچنین حسب اعلام اخیر آن بانک در تاریخ ۱۴‏.۱۰‏.۱۳۹۹ مبنی بر فروش بخشی از سهام شرکت مذکور به شرکت حامی کیان‌سازه که در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) نیز انتشار یافته است، بدین وسیله اعلام می‌شود واگذاری سهام شرکت یاد شده به دلیل عدم رعایت برخی ضوابط ابلاغی، از جمله مفاد «دستورالعمل نحوه واگذاری اموال مازاد مؤسسات اعتباری» مصوب یک‌هزار و دویست و نود و پنجمین جلسه مورخ ۱۳۹۹.۳.۲۷ شورای پول و اعتبار و وجود برخی ابهامات در نحوه واگذاری، مورد تأیید این بانک نمی‌باشد. با عنایت به مراتب فوق و ضمن تأکید مجدد بر لزوم رعایت مقررات و ضوابط ابلاغی، مقتضی است دستور فرمایید به قید فوریت اقدامات لازم به منظور منتفی کردن واگذاری یاد شده به عمل آمده و نتایج را به این بانک اعلام کنند.»


این پرسش مطرح می‌شود که چرا بانک مرکزی مزایده بانک آینده و فروش ۳۵ درصد سهام ایران مال را نپذیرفته است؟ اگر چه در اطلاعیه بانک مرکزی به علت عدم پذیرش به صراحت اشاره نشده و از عدم رعایت مفاد «دستورالعمل نحوه واگذاری اموال مازاد مؤسسات اعتباری» سخن گفته شده، اما مهم‌ترین نکته در این میان این است که شرکت «حامی کیان سازه» به عنوان خریدار ۳۵ درصد ایران مال خود یکی از شرکت‌های وابسته به بانک آینده است.


شرکت «حامی کیان سازه» که برنده این مزایده به ارزش حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده بود، ریاست هیات مدیره‌اش را شرکت «مسکن سازان بهشت پویا» برعهده دارد. شرکت «مسکن سازان بهشت پویا» از شرکت‌های زیرمجموعه بانک آینده است که سال گذشته ۲۸ شرکت بدهکار به بانک آینده نیز در آن ادغام شدند.

 

از همین نویسنده: ایران خودرو، زیان انباشته و درخواست افزایش قیمت!


در واقع واگذاری ۳۵ درصد سهام ایران مال به شرکت «حامی کیان سازه» صرفا یک معامله درون گروهی بود، اما آنچه مشخص نیست و ابهام دارد این که این معامله درون گروهی چرا و با چه هدفی صورت گرفت؟ آیا اساسا شرکت حامی کیان سازه ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع لازم برای خرید ایران مال را در اختیار دارد؟


نگاهی به اطلاعات منتشر شده در کدال نشان می‌دهد نحوه تسویه وجه مزایده به این صورت خواهد بود که از مبلغ ۲۹ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان وجه معامله، معادل ۲۰ درصد یعنی حدود ۶ هزار میلیارد تومان سهام بورسی رایج به بانک انتقال می‌یابد و الباقی آن، طی توافق بین بانک و شرکت حامی کیان سازه طی بازه زمانی مشخص پرداخت خواهد شد.

 

از همین نویسنده: سازمان تعزیرات حکومتی، جنگ با تورم و قوانین حمورابی!


بر این اساس، در این مرحله به جز واگذاری سهام به میزان ۲۰ درصد از کل مبلغ معامله، نحوه و جزییات پرداخت ۸۰ درصد مبلغ معامله مشخص نیست و قرار است بر اساس توافق طرفین مشخص شود.


در اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال، شرط انتقال سهام ایران مال، انتقال سهام (به میزان ۲۰ درصد از مبلغ معامله) به بانک اعلام شده است؛ یعنی شرکت «حامی کیان سازه» صرفاً با پرداخت ۲۰ درصد مبلغ معامله، آن‌هم نه به صورت نقد، بلکه به صورت سهام، مالکیت‌اش بر ۳۵ درصد از سهام ایران مال قطعی خواهد شد.


در مجموع به نظر می‌رسد این واگذاری در درجه نخست صوری بوده و در درجه دوم و در صورت صوری نبودن معامله به دلیل «درون گروهی» بودن آن مورد تایید بانک مرکزی قرار نگرفته است. باید دید واکنش بانک آینده به تصمیم بانک مرکزی چیست و مالک ایران مال در روز‌ها و هفته‌های آینده چه تصمیمی در مورد واگذاری و سرنوشت این مجموعه بزرگ تجاری، گردشگری، فرهنگی و ورزشی خواهد گرفت.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی