تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

مخالفت ۱۱ سناتور با نتایج انتخابات آمریکا؛ آخرین تقلا‌های ترامپ

تا زمانی که جو بایدن وارد کاخ سفید نشود، دونالد ترامپ و طرفدارانش پیروزی او را نمی‌پذیرند. ۱۱ سناتور جمهوری‌خواه هم تاکید کرده‌اند که با نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ مخالفت خواهند کرد.

کد خبر: ۷۹۲۲۸
۱۸:۲۷ - ۱۴ دی ۱۳۹۹
انتخاباتی پر از تنش و چالش
 
دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل: جنگ انتخاباتی به سنا آمریکا کشیده شد. هنوز دونالد ترامپ و برخی جمهوری خواهان موافق او سعی بر نامعتبر دانستن پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ دارند.

به گزارش هیل نیوز، روز ششم ژانویه کنگره آمریکا باید آرای ارائه شده از سوی کالج الکترال را تایید کند. الکترال کالج در ۱۴ دسامبر رسماً پیروزی جو بایدن را اعلام کرده بود. این در حالی است که ۱۱ سناتور آمریکا به رهبری تد کروز، سناتور ایالت تگزاس با نتایج اعلام شده از سوی کالج انتخاباتی مخالفت کردند. خواست این سناتور‌های جمهوری خواه بررسی اتهامات ناظر بر سلامت انتخابات ظرف ده روز است. همچنین مایک پنس، معاون رئیس جمهوری و رئیس سنا بعد از فشار‌ها و تهدیدات از جانب هواداران ترامپ سرانجام به جرگه سناتور‌های معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری پیوسته است.
 

بیشتر بخوانید: کری‌خوانی کاخ سفید برای کرملین


سناتور تد کروز، ران جانسون، جان کندی و مارشا بلکبرن از جمله سناتور‌های امضاکننده هستند. اعتراض حتی یک عضو مجلس سنا به نتایج تایید شده از سوی الکترال کالج باید در مناظره دو ساعته به بحث و رأی گذاشته شود. این کار ۱۱ سناتور جمهوری خواه اولین تلاش حامیان ترامپ در زمینه نقض نتیجه انتخابات به شمار نمی‌آید. جوش هاولی، سناتور جمهوی خواه ایالت میزوری نخستین کسی بود که نسبت به نتایج انتخابات اعتراض کرد.

اما برای رد نتایج کالج انتخاباتی، باید اکثریت اعضای دو مجلس به نفع نماینده معترض رأی دهند. در واقع به ثمر رسیدن هدف این ۱۱ سناتور غیرممکن به نظر می‌رسد، چون دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان اکثریت دارند و برخی جمهوری خواهان در سنا گفته اند که نتایج را زیر سوال نخواهند برد. از سوی دیگر، سخنگوی جو بایدن درباره جلسه کنگره گفته است که این جلسه تشریفاتی خواهد بود و جو بایدن در هر صورت روز ۲۰ ژانویه به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا سوگند یاد خواهد کرد.

با این حال روند رسیدگی به اعتراض‌های اعضای جمهوری خواه کنگره باعث تاخیر در روند تائید انتخاب جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود. در حقیقت تأیید رأی الکترال کالج در آمریکا جنبه تشریفاتی دارد. با این حال این مخالفت‌ها عواقبی برای حزب جمهوری خواه آمریکا و حتی دموکراسی آمریکایی دارد.


شکاف عمیق در حزب جمهوری خواه


اقدام این ۱۱ سناتور جمهوری خواه مخالف با نظر رهبران جمهوری‌خواه سنا است که تاکید دارند نقش سنا در تأیید نتایج انتخابات صرفا نمادین است و سعی دارند از بحث طولانی درباره نتایج انتخابات در سنا جلوگیری کنند.

در واقع این اقدام تدکروز و دیگر سناتور‌ها عملاً باعث ایجاد شکاف در بین جمهوری خواهان خواهد شد. مثلاً میچ مک‌کانل، رهبر فراکسیون جمهوری خواه در مجلس سنا پیروزی بایدن را تایید کرده و از سناتور‌های جمهوری خواه درخواست کرده است نتایج انتخابات را تایید کنند.

نتیجه رأی گیری کنگره درباره اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در حقیقت شرایط حزب جمهوری خواه را در چهار سال آینده مشخص می‌کند و اینکه اگر در ۲۰۲۴ ترامپ در انتخابات شرکت کند یا شخصی را وارد رقابت‌ها کند، آیا جمهوری‌خواهان از او حمایت می‌کنند یا خیر؟


تا آخرین نفس جنگیدن


بعد از اعتراض ۱۱ سناتور دونالد ترامپ در پست توئیتری خود از برپایی تظاهراتی در روز ششم ژانویه در واشنگتن خبر داده است. او از روزی که معلوم شد در انتخابات شکست خورده، بار‌ها ادعای تقلب را بدون ارائه شواهد تکرار کرده و از پذیرش نتایج انتخابات سوم نوامبر خودداری کرده است. این در حالی است که تلاش‌های حقوقی برای تغییر نتیجه انتخابات در دادگاه‌ها شکست خورده است.
 

بیشتر بخوانید: بلینکن و تیم سیاست خارجی بایدن؛ ترکیبی برای مذاکره!


در حالی که فقط ۱۷ روز تا تحلیف رئیس جمهوری بعدی آمریکا مانده است، به نظر می‌رسد ترامپ نمی‌خواهد نتیجه انتخابات را بپذیرد. این موضوع دو علت می‌تواند داشته باشد؛ اول اینکه او می‌خواهد تا آخرین نفس بجنگد و در کاخ سفید بماند. چیزی که به نظر بعید می‌رسد. اما دومین احتمال این است که دونالد ترامپ همانطور که گفته می‌خواهد ۲۰۲۴ بار دیگر کاندید ریاست جمهوری بشود و یا دخترش ایوانکا ترامپ نامزد انتخابات بعدی ریاست جمهوری شود. بر همین اساس سعی دارد حامیان بیشتری برای خود در چهار سال بعدی جذب کند و تندرو‌های جمهوری خواه را از خود راضی نگه دارد. ترامپ فردی است که تصویری ضد سیستم از خود ساخته است و تاکید بر تقلب در انتخابات و حتی حمایت برخی از جمهوری‌خواهان از تقلب چیزی است که این تصویر را در نزد حامیان ترامپ پررنگ‌تر خواهد کرد. طبیعی است که عدم تایید نتایج انتخابات توسط ۱۱ سناتور جمهوری‌خواه چیزی است که خوراک تبلیغاتی بسیار خوبی برای تحرکات بعدی ترامپ مهیا خواهد کرد.

در هر حال داستان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ هنوز ادامه دارد. با اینکه پیروزی جو بایدن قطعی است، اما دونالد ترامپ با کار‌های غیر قابل پیش بینی جو سیاسی آمریکا را متشنج می‌کند و خواهد کرد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی