تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

احمد مازنی: گفت‌و‌گوی ملی بدیل قهر و خشونت است

سیدمحمد خاتمی در سال ۹۵ در یک سخنرانی به نظام پیشنهاد داد طرح آشتی ملی را در دستور کار قرار دهد، این پیشنهاد عقیم ماند، ولی احمد مازنی نماینده مردم تهران در دوره دهم مجلس شورای اسلامی شورایی تحت عنوان شورای گفت‌وگوی ملی تشکیل داد و با هدف همگرایی بیشتر بین همه جریان‌های سیاسی درون نظام تا به امروز جلسات این شورا با حضور شخصیت‌های مختلف اصولگرا و اصلاح‌طلب برگزار می‌شود.

کد خبر: ۷۸۸۶۴
۱۳:۳۳ - ۱۰ دی ۱۳۹۹
هدف شورای گفت‌وگوی ملی از زبان احمد مازنی
 
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ که طی آن محمود احمدی‌نژاد به عنوان رییس جمهوری ایران معرفی شد، اعتراضات شدیدی از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی انجام شد. حدود یک سال به مناسبت‌های مختلف این اعتراضات مسالمت آمیز ادامه داشت تا اینکه حاکمیت تصمیم گرفت میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی در حصر خانگی قرار گیرند.

از همان روز‌های ابتدایی تعداد زیادی از  فعالان اصلاح‌طلب دستگیر، بازداشت و بعد از مدتی به صورت دسته‌جمعی محاکمه و محکوم شدند. معروف‌ترین این افراد مصطفی تاجزاده، بهزاد نبوی، سعید حجاریان، محمدعلی ابطحی و محد عطریانفر بودند. 

تنها حصر، دستگیری، بازداشت، محاکمه و محکومیت بلند مدت و پخش اعترافات تلویزیونی اصلاح‌طلبان نبود، بلکه از همان سال ۸۸ تا سال ۹۲ جریان اصلاحات به حاشیه رانده شد. تنها در سال ۹۲ بود که اصلاح‌طبان توانستند با حمایت از یک کاندیدای غیر اصلاح‌طلب عرض اندامی بکنند و به نوعی اعلام کنند که هنوز هستند.

بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ اصلاح‌طلبان تا حدودی توانستند خود را بازیابند. سال ۹۴ هم ائتلاف اصلاح‌طلبان در ائتلاف با گروه‌های اعتدالی مانند حزب اعتدال و توسعه و با حضور تعدادی از اصولگرایان میانه توانستند یک پیروزی نسبی در انتخابات مجلس شورای اسلامی به دست بیاورند.
 
ببینید
 
 
 

 
بعد از این دو پیروزی بود که سید محمد خاتمی رییس دولت اصلاحات در ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ طی سخنانی در دفتر کارش، ضمن اشاره به تهدید‌های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران و همراهی حزب جمهوریخواه با او طرحی را به رهبری پیشنهاد داد که آشتی ملی در برنامه نظام قرار گیرد. هر چند این پیشنهاد راه به جایی نبرد و عقیم ماند، ولی باعث شد که دیگر اصلاح‌طلبان بار‌ها از این عنوان برای برون رفت نظام از دو دستگی و تشتت بر زبان آورده و پیشنهاد دهند.

از جمله افرادی که در این رابطه اقدام عملی انجام داد حجت‌الاسلام احمد مازنی بود. او که در سال ۹۴ به عنوان نماینده مردم تهران وارد مجلس دهم شد، به فاصله اندکی پس جلوس بر کرسی پارلمان ایران شورایی تحت عنوان شورای گفت‌وگوی ملی را تشکیل داد که در آن افرادی از همه جریان‌های سیاسی کشور حضور داشتند.
 
مازنی نتوانست وارد مجلس یازدهم شود، ولی کار شورا را در بیرون ادامه داد و هر ماه یکی دو جلسه در همین رابطه با چهره‌های شاخص جریان‌های مختلف سیاسی همه جناح‌ها که عضو شورای گفت‌وگوی ملی هستند برگزار می‌کند. در این جلسات افرادی، چون محمدرضا باهنر، غلامعلی حداد عادل، محمدرضا عارف، محمد صدر، مجید انصاری از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و افرادی، چون عزت‌الله ضرغامی حضور می‌یابند. به گفته احمد مازنی گفت‌وگوی ملی برای تمرکز بر مشترکات و رفع اختلافات داخل خانواده نظام است و نهایتا با هدف تعریف یک آینده روشن برای همکاری و مشارکت همه ایرانیان دلسوز در آینده تشکیل شده است.

حجت‌الاسلام احمد مازنی مهمان دیدار بود و در رابطه با طرح گفت‌وگوی ملی، دیگر مسائل جاری کشور و برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به گفتگو نشستیم. آنچه می‌بینید گفت‌وگوی اسفندیار عبداللهی خبرنگار سرویس سیاسی دیدار با حجت‌الاسلام احمد مازنی است.
 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی